Ingefærøl og sødme

Hei.

Brygget for en uke siden et ingefærøl på følgende fremgangsmåte:

Kokte 2kg kuttet ingefær sammen med skallet av 4 sitroner og 2 lime, 500 gram brunt sukker, 2 chili og 250 gram honning i ca 2 liter vann. Tilsatte 2kg Muntons SprayMalt light etter ca 5 minutter, og lot det hele koke i ca 30 minutter. Deretter helte vi blandingen på gjæringsfat, og tilsatte kokt og avkjølt vann til vi nådde 22 liter i bøtta. Pitcha med 2 pakker Lalvin champagnegjær og satte til gjæring på ca 21 grader.

Har prøvesmakt i dag etter 1 uke på dunken, og allerede så virker det å være relativt bittert og uten noe særlig sødme.

Det jeg lurer på er hvordan man kan få opp sødmen i et ingefærøl? Gjæra forsyner seg vel grovt av sukkeret, så hvordan kan man da få et ferdiggjæret produkt med mye sødme?

 
Du kan prøve med laktose eller andre søtningsmiddel som gjæren ikke liker.
 
Når jeg brygget alkoholsvakt ingefærøl før jul i fjor tilsatte jeg gjærstopp og satte det kaldt når det var gjæret ned nok. Da var det OK å drikke i noen uker, men gjæringen stoppet ikke helt så det er nødvendig å bruke fat med sikkerhetsventil. Holdbarheten blir også begrenset. Men svigerfamilien syntes i hvertfall at det tradisjonellet julebrygget ble bedre enn vanlig med desinfisert bryggeutstyr og ølgjær i stedenfor bakegjær :)
Litt laktose bør vel gå fint , eller kansje varmebehandling for å drepe gjæren før det fates?
 
Men svigerfamilien syntes i hvertfall at det tradisjonellet julebrygget ble bedre enn vanlig med desinfisert bryggeutstyr og ølgjær i stedenfor bakegjær :)

Haha, flere som plages av tradisjonsrike familieøl brygget uten renhold og med tradisjonsrike bakterier :)

Planen er å ende på ca 5.5%. OG var på 1.044 og forventet FG er rundt 1.004, og så skal vi tilsette sukkerlake på ca 6g/l før karbonering. Da vil forhåpentligvis gjæringsprosessen bli ferdig på flasken, men er da laktose den eneste løsningen for å tilføre sødme til ølet uten at dette blir fortært av gjæren?

 
Hvis du hadde brukt malt som du mesket selv i steden for spraymalt kunne du ha mesket på så høy temperatur at du fikk en del ugjærbart sukker. Det eneste alternativet nå hvis du skal karbonere naturlig er som du sier å tilsette en type søtstoff som ikke lar seg gjære ut.
Morsomt med tradisjonsbrygg. Man lager sats med brunfarge til jul i uvasket bryggeutstyr og uten å koke sukkeret en gang. Så tror man det er alkoholfritt og serverer det til hele familien inkludert barna. Og i tillegg kjøre bil etterpå. Har slitt med å overbevise om at det faktisk blir alkohol i satsen når den står og gjærer i dagesvis men det sitter langt inne........
 
Takk for info.

Jeg tror vi flasker mesteparten as is, og så har jeg for eksperimentet sin del tenkt å tilsette en sukett i noen av flaskene for å se om det blir drikkanes :)

 
Jumbalaya ble sist sett:
29 Mai 2015


Det blir søtere, uten å trigge eventuelt videre karbonering/gjæring. Så dette eller andre ugjærbare søtningsmetoder er eneste mulighet for å få det søtere enn det er før naturlig karbonering.
 
Vart det bedre med sukett?
Tja, hva skal man si.

Jeg hadde med ingefærølet på jobben sin årlige "Juleøl-hjemmebrygg-konkurranse", og responsen var ikke av det positive slaget.
En av blindtesterne spontanspydde når han smakte på brygget, men jeg vet ikke om han fikk flaske med eller uten sukett.
Jeg syns brygget var tålelig greit, så jeg fikk drukket det meste, men anbefaler vel egentlig ikke oppskriften uten større justeringer :)
 
Tja, hva skal man si.

Jeg hadde med ingefærølet på jobben sin årlige "Juleøl-hjemmebrygg-konkurranse", og responsen var ikke av det positive slaget.
En av blindtesterne spontanspydde når han smakte på brygget, men jeg vet ikke om han fikk flaske med eller uten sukett.
Jeg syns brygget var tålelig greit, så jeg fikk drukket det meste, men anbefaler vel egentlig ikke oppskriften uten større justeringer :)
Haha - denne må brygges..!! :p
 
Tilbake
Topp