Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Da gikk vi på ny smell og handlet det som manglet for å kunne motrykksfylle bokser....

Hvilken slangestørrelse bruker folk på retur/overløp? Ser i videoen at det brukes en slags 90 graders tilkobling?
Jeg trer bare en vid silikonslange på ventilen, har sett andre gjør det også.
 
Det kommer også en variant av stopperen i trykkavlastningsventilen som gjør at det er mulig å slippe av trykket fra flaska/boksen uten å skru på ventilen:
PRV release plunger.JPG
Med en nøkkelring å trekke i på utsiden av justeringsmutteren. Lett inspirert av sikkerhetsventilen i corneliusfat.

Denne kan ikke brukes sammen med avløpsslangen, så her setter jeg dere i en vanskelig valgsituasjon.
 
Det kommer også en variant av stopperen i trykkavlastningsventilen som gjør at det er mulig å slippe av trykket fra flaska/boksen uten å skru på ventilen:
Vis vedlegget 42349
Med en nøkkelring å trekke i på utsiden av justeringsmutteren. Lett inspirert av sikkerhetsventilen i corneliusfat.

Denne kan ikke brukes sammen med avløpsslangen, så her setter jeg dere i en vanskelig valgsituasjon.
Blir denne tilgjengelig snart?
Hvis man trer en slange rundt skruventilen, lager et lite hull i slangen til en tråd som festes til draventilen kan man vel få i pose og sekk? Blir litt hjemmemekka men...
 
Blir denne tilgjengelig snart?
Hvis man trer en slange rundt skruventilen, lager et lite hull i slangen til en tråd som festes til draventilen kan man vel få i pose og sekk? Blir litt hjemmemekka men...
Litt uklart, forhåpentligvis til uka.
Tja, da kan du vel like gjerne feste tråden innerst på fjæra og lage hullet i plastbendet til avløpsslangen.
 
I helga prøvde jeg ut Tapcooler-mottrykksfylleren min for første gang, med ølventil for fattilkobling. Produktet fungerer som det skal, men nybegynnere som undertegnede må vel nødvendigvis gjennom de vanlige fallgruvene: Som å bruke altfor høyt trykk på fatet slik at det blir veldig mye å vaske etterpå... :rolleyes:

Men jeg fikk dreisen på det etter hvert. Lot skum piple ut av ventilen slik at flasken ble mest mulig fylt. Men det var bare noen av flaskene som fremdeles hadde stigende ølskum ved flasking - noe jeg synes var mest komfortabelt for å motvirke oksidering.

Var feilen at jeg bruke for lavt trykk på de flaskene jeg ikke opplevde det med, altså når jeg flasket med halvannen cm med headspace i flasken?
 
I helga prøvde jeg ut Tapcooler-mottrykksfylleren min for første gang, med ølventil for fattilkobling. Produktet fungerer som det skal, men nybegynnere som undertegnede må vel nødvendigvis gjennom de vanlige fallgruvene: Som å bruke altfor høyt trykk på fatet slik at det blir veldig mye å vaske etterpå... :rolleyes:

Men jeg fikk dreisen på det etter hvert. Lot skum piple ut av ventilen slik at flasken ble mest mulig fylt. Men det var bare noen av flaskene som fremdeles hadde stigende ølskum ved flasking - noe jeg synes var mest komfortabelt for å motvirke oksidering.

Var feilen at jeg bruke for lavt trykk på de flaskene jeg ikke opplevde det med, altså når jeg flasket med halvannen cm med headspace i flasken?
Med min "vanlige mottrykksfyller" er det i hvert fall slik. For lite trykk, og det skummer ikke helt opp. For mye trykk, og det skummer mer enn jeg setter pris på … Så for meg er det ofte litt finjustering som må til på de første 2-3 flaskene.
 
Trodde det skulle være nøyaktig samme trykk på fat og flasker jeg... altså en splitt fra samme co2 utgang, 1 til fat og 1 til tapcooler. Om man bruker det trykket som fatet er karbonert på (si det har stått lenge), vil det da bli for høyt trykk?
 
Trodde det skulle være nøyaktig samme trykk på fat og flasker jeg... altså en splitt fra samme co2 utgang, 1 til fat og 1 til tapcooler. Om man bruker det trykket som fatet er karbonert på (si det har stått lenge), vil det da bli for høyt trykk?
Jeg gjør det slik med denne mottrykksfylleren og har fått det til med suksess, benytter da fatet på det vanlige serveringstrykket. Suksess i alle fall om jeg måler opp mot egne beergun-skills, der det var mer søl enn det gøy var. Jeg synes tapcooleren er helt overlegen på flasking!
 
Trodde det skulle være nøyaktig samme trykk på fat og flasker jeg... altså en splitt fra samme co2 utgang, 1 til fat og 1 til tapcooler. Om man bruker det trykket som fatet er karbonert på (si det har stått lenge), vil det da bli for høyt trykk?
Ja, det skal være likt trykk. Men når du tar ut mottrykksfylleren fra flasken synker trykket brått og det produseres skum. Med perfekt trykk produseres det akkurat nok skum til at du kan korke i det uten søl.
 
Ja, det skal være likt trykk. Men når du tar ut mottrykksfylleren fra flasken synker trykket brått og det produseres skum. Med perfekt trykk produseres det akkurat nok skum til at du kan korke i det uten søl.
Å ja, sånn ja :) Men om man ikke får skum nok er det vel ikke verre enn å gi en dæsj co2 idet man tar pinnen ut av flaska, kanskje?
 
Å ja, sånn ja :) Men om man ikke får skum nok er det vel ikke verre enn å gi en dæsj co2 idet man tar pinnen ut av flaska, kanskje?
Jeg er ingen ekspert, men tror det beste er å korke i skum slik at all oksygen drives ut på den måten. Ellers vil nok bare oksygen sive ned igjen i åpningen.
 
Trodde det skulle være nøyaktig samme trykk på fat og flasker jeg... altså en splitt fra samme co2 utgang, 1 til fat og 1 til tapcooler. Om man bruker det trykket som fatet er karbonert på (si det har stått lenge), vil det da bli for høyt trykk?
Jeg bruker denne bare til bokser, men jeg tror den beste praksisen er å etterligne purgingen man ville gjort med en beergun. Dvs. at trykket inn til selve tapcooleren er så lavt som mulig. Man lar det være en liten glipe mellom flasketoppen og silikonproppen, og slipper inn CO2 i 8-10 sekunder. Det er viktig at trykket er lavt, så det ikke blir turbulens i flasken. Den skal fylles rolig med CO2. Så presser man flasken mot forseglingen og setter trykk. Det trenger ikke være samme trykk på fatet som på selve Tapcooleren. Jeg har minst 0,5 bar høyere på fatet. Denne filmen viser hva jeg mener. Han bruker lang tid, det går mye fortere om man ikke har så mye trykk i flaskene – og om ut-ventilen står oppe hele tiden. En bonus ved å ha lite mottrykk er at det dannes mer skum. Med litt trening klarer man fint å få en skumtopp mot slutten. Sett flasken på bordet med en kork liggende løst oppå, så vil den ligge å vippe pga. frigjort CO2 fra ølet.:

 
Jeg bruker denne bare til bokser, men jeg tror den beste praksisen er å etterligne purgingen man ville gjort med en beergun. Dvs. at trykket inn til selve tapcooleren er så lavt som mulig. Man lar det være en liten glipe mellom flasketoppen og silikonproppen, og slipper inn CO2 i 8-10 sekunder. Det er viktig at trykket er lavt, så det ikke blir turbulens i flasken. Den skal fylles rolig med CO2. Så presser man flasken mot forseglingen og setter trykk. Det trenger ikke være samme trykk på fatet som på selve Tapcooleren. Jeg har minst 0,5 bar høyere på fatet. Denne filmen viser hva jeg mener. Han bruker lang tid, det går mye fortere om man ikke har så mye trykk i flaskene – og om ut-ventilen står oppe hele tiden. En bonus ved å ha lite mottrykk er at det dannes mer skum. Med litt trening klarer man fint å få en skumtopp mot slutten. Sett flasken på bordet med en kork liggende løst oppå, så vil den ligge å vippe pga. frigjort CO2 fra ølet.:

Den videoen svarte på alt jeg har gjort feil.:confused: Takker :)
 
Jeg bruker denne bare til bokser, men jeg tror den beste praksisen er å etterligne purgingen man ville gjort med en beergun. Dvs. at trykket inn til selve tapcooleren er så lavt som mulig. Man lar det være en liten glipe mellom flasketoppen og silikonproppen, og slipper inn CO2 i 8-10 sekunder. Det er viktig at trykket er lavt, så det ikke blir turbulens i flasken. Den skal fylles rolig med CO2. Så presser man flasken mot forseglingen og setter trykk. Det trenger ikke være samme trykk på fatet som på selve Tapcooleren. Jeg har minst 0,5 bar høyere på fatet. Denne filmen viser hva jeg mener. Han bruker lang tid, det går mye fortere om man ikke har så mye trykk i flaskene – og om ut-ventilen står oppe hele tiden. En bonus ved å ha lite mottrykk er at det dannes mer skum. Med litt trening klarer man fint å få en skumtopp mot slutten. Sett flasken på bordet med en kork liggende løst oppå, så vil den ligge å vippe pga. frigjort CO2 fra ølet.:

Purging bør definitivt gjøres med mottrykksfylleren forseglet til flaske eller boks. Ved åpen purging vil det flyte oksygen inn, mens ved lukket purging blir det en stadig uttynning av oksygenet, og med generøs purging blir det svært lite oksygen igjen. CO2 er tyngre enn luft, men gassene blander seg uansett raskt. Det er mulig at tilstrekkelig purging kan gjøres med mindre CO2-forbruk med lavt trykk, men da tar det mer tid. Med høyere trykk går det raskere, og jeg pleier å skru opp purgetrykket. Trykket i flaske/boks styres av trykkavlastingsventilen. NB! sjekk at trykkavlastningsventilen er riktig justert åpner som den skal før purgetrykket økes, for høyt trykk på flasker er risikabelt.
 
Purging bør definitivt gjøres med mottrykksfylleren forseglet til flaske eller boks. Ved åpen purging vil det flyte oksygen inn, mens ved lukket purging blir det en stadig uttynning av oksygenet, og med generøs purging blir det svært lite oksygen igjen. CO2 er tyngre enn luft, men gassene blander seg uansett raskt. Det er mulig at tilstrekkelig purging kan gjøres med mindre CO2-forbruk med lavt trykk, men da tar det mer tid. Med høyere trykk går det raskere, og jeg pleier å skru opp purgetrykket. Trykket i flaske/boks styres av trykkavlastingsventilen. NB! sjekk at trykkavlastningsventilen er riktig justert åpner som den skal før purgetrykket økes, for høyt trykk på flasker er risikabelt.
Jeg opplevde, i likhet med @Botnen, at de første boks-batchene med TapCooler ble oksidert. Har derfor lett etter alternative purgemetoder. Metoden til Keg King vet jeg fungerer utmerket med beergun, så jeg ville tenkt at den lar seg overføre også til mottrykksfylling. Både Espen Westum og andre jeg kjenner har fylt på denne måten i årevis. Det er naturligvis ingen som kjenner produktet bedre enn deg, men har du fått utført målinger på oksygennivået? Beergunmetoden skal kunne gi nivåer ned mot 50 ppb, som er svært lavt.

 
Purging bør definitivt gjøres med mottrykksfylleren forseglet til flaske eller boks. Ved åpen purging vil det flyte oksygen inn, mens ved lukket purging blir det en stadig uttynning av oksygenet, og med generøs purging blir det svært lite oksygen igjen. CO2 er tyngre enn luft, men gassene blander seg uansett raskt. Det er mulig at tilstrekkelig purging kan gjøres med mindre CO2-forbruk med lavt trykk, men da tar det mer tid. Med høyere trykk går det raskere, og jeg pleier å skru opp purgetrykket. Trykket i flaske/boks styres av trykkavlastingsventilen. NB! sjekk at trykkavlastningsventilen er riktig justert åpner som den skal før purgetrykket økes, for høyt trykk på flasker er risikabelt.
Er trykkavlastingsventilen den du skrur på? Så den åpner på trykk også altså, ikke bare manuelt :)

Edit: jeg har kjøpt inn en slik mottrykksfyller, men ikke fått brukt den ennå :)
 
Er trykkavlastingsventilen den du skrur på? Så den åpner på trykk også altså, ikke bare manuelt :)

Edit: jeg har kjøpt inn en slik mottrykksfyller, men ikke fått brukt den ennå :)
Det kommer et liten tilleggsfunksjon til trykkavlastningsventilen om kort tid. Det er en liten stang som man kan montere i ventilen. Drar man i den, vil trykket i boksen/flasken raskt kunne utlignes, på samme måte som i et fat. Da blir purgingen mye mer effektiv. Jeg har samme funksjon på min ”gamle” Mileco mottrykksfyller.
 
Tilbake
Topp