Da var denne på plass, og den ser jo riktig så sneisen ut. Gleder meg noe enormt til å få litt stæsj over på flaske, med mulighet for å både bytte litt øl med folk, og være med på konkurranser
Noen spørsmål før jeg tar den i bruk:
1) Jeg registrerte at det i en av de mange videoene på youtube ble påpekt at det var lurt å vaske vekk litt oljegris osv fra produksjonen. Jeg tok en rask titt og gnukket litt med tørkerull, men kunne ikke se at den var tilgriset av rester fra produksjonen. Har dere andre rengjort denne på noen spesiell måte før første gangs bruk (TSP f.eks?).
2) Den teleskopstangen. Hvordan løsner jeg den? Er det bare makt som skal til? Jeg torde ikke dra for hardt i den...
3) Det er litt uklart for meg hva jeg skal gjøre med trykket i flasken når den er fylt opp, før jeg løsner flasken fra mottrykksfylleren. Skal jeg slippe ut trykket først ved å skru ut trykkavlastningsventilen, eller skal jeg bare fjerne den forsiktig
uten å blø av trykket først??
4) Jeg har kraner med flow kontroll. Ofte når jeg starter å tappe en øl så må jeg starte med litt strupet flow for å hindre for mye skum. Kan slippe mer opp etter hvert. Når man fyller med mottrykk så kan jeg vel bare starte kranen med full åpning fra første dråpe da jeg uansett kan regulere skumdannelsen med trykkavlastningsventilen i selve fylleren? Eller bør jeg være varsom med selve tappekranen også - altså regulere med flowkontrollen på kranen?
Ellers har jeg forstått at prosessen er som dette:
- Jeg har flere splitter på C02'en i Keezeren, slik at jeg kobler da en ledig CO2 utgang rett på fylleren. Det vil da være samme trykk på fat og fylleren (som oftest 1 bar).
- Setter flasken i fylleren. Fyller på CO2, samtidig som jeg åpner opp trykkavlastningsventilen til jeg hører svak susing. Purger i ca. 10 sekunder.
- Åpner flow på kranen
- Justerer fyllingsgraden/skummengden med trykkavlastningsventilen
- Når flasken er full --> lukker kranen.
- ref. spørsmålet tidligere - blør av trykket og løsner flasken vs. løsner flasken uten å blø av trykket.
Virker dette fornuftig?