Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Jeg opplevde, i likhet med @Botnen, at de første boks-batchene med TapCooler ble oksidert. Har derfor lett etter alternative purgemetoder. Metoden til Keg King vet jeg fungerer utmerket med beergun, så jeg ville tenkt at den lar seg overføre også til mottrykksfylling. Både Espen Westum og andre jeg kjenner har fylt på denne måten i årevis. Det er naturligvis ingen som kjenner produktet bedre enn deg, men har du fått utført målinger på oksygennivået? Beergunmetoden skal kunne gi nivåer ned mot 50 ppb, som er svært lavt.

Med lukket purging er det mulig å få ut mer oksygen enn med åpen. Åpen kan selvfølgelig også gi godt resultat. Det kommer noe offisielt på målinger etter hvert.
 
Er trykkavlastingsventilen den du skrur på? Så den åpner på trykk også altså, ikke bare manuelt :)

Edit: jeg har kjøpt inn en slik mottrykksfyller, men ikke fått brukt den ennå :)
Stemmer, den åpner på trykk. Ved purging vil den begynne å slippe ut luft når trykket i flaska når det trykket ventilen er stilt inn for, og deretter vil like mye luft (etter hver luft fortynnet med CO2) gå ut av flaska gjennom trykkavlastingsventilen som CO2 som fylles på.
 
Endelig ble det tid til å teste TapCooler mottrykksfyller for bokser.
Må si den svarte til forventningene – og vel så det. Ølet i videoen er karbonert med 2,7 vol (1 bar/4 grader). Ingen tvil om at dette blir min foretrukne tappemetode fra fat fremover.

Syns det så ut som litt lite skum? Cap on foam er vel essensielt for å unngå oksidering. Er det nok skumtil å unngå dette?
 
Syns det så ut som litt lite skum? Cap on foam er vel essensielt for å unngå oksidering. Er det nok skumtil å unngå dette?
Fylleren er utrolig effektiv til å holde skummet nede. Det blir akkurat nok skum til at det renner (litt) over når man setter på lokket. Ganske perfekt, vil jeg si.
 
Fylleren er utrolig effektiv til å holde skummet nede. Det blir akkurat nok skum til at det renner (litt) over når man setter på lokket. Ganske perfekt, vil jeg si.
Du skrev at du hadde fått oksidert øl på de første tappingene? Hadde det med skum, eller lite purging å gjøre? Hvor lenge etter merket du oksideringen?
 
Du skrev at du hadde fått oksidert øl på de første tappingene? Hadde det med skum, eller lite purging å gjøre? Hvor lenge etter merket du oksideringen?
Det var nok ikke skummet. Mistanken går mot purgingen, men det kan også ha vært overføringen fra kar til fat. Det var bare første tapping som ble oksidert. La om teknikken, og har ikke opplevd det siden.
 
Da var denne på plass, og den ser jo riktig så sneisen ut. Gleder meg noe enormt til å få litt stæsj over på flaske, med mulighet for å både bytte litt øl med folk, og være med på konkurranser :)

Noen spørsmål før jeg tar den i bruk:

1) Jeg registrerte at det i en av de mange videoene på youtube ble påpekt at det var lurt å vaske vekk litt oljegris osv fra produksjonen. Jeg tok en rask titt og gnukket litt med tørkerull, men kunne ikke se at den var tilgriset av rester fra produksjonen. Har dere andre rengjort denne på noen spesiell måte før første gangs bruk (TSP f.eks?).

2) Den teleskopstangen. Hvordan løsner jeg den? Er det bare makt som skal til? Jeg torde ikke dra for hardt i den...

3) Det er litt uklart for meg hva jeg skal gjøre med trykket i flasken når den er fylt opp, før jeg løsner flasken fra mottrykksfylleren. Skal jeg slippe ut trykket først ved å skru ut trykkavlastningsventilen, eller skal jeg bare fjerne den forsiktig uten å blø av trykket først??

4) Jeg har kraner med flow kontroll. Ofte når jeg starter å tappe en øl så må jeg starte med litt strupet flow for å hindre for mye skum. Kan slippe mer opp etter hvert. Når man fyller med mottrykk så kan jeg vel bare starte kranen med full åpning fra første dråpe da jeg uansett kan regulere skumdannelsen med trykkavlastningsventilen i selve fylleren? Eller bør jeg være varsom med selve tappekranen også - altså regulere med flowkontrollen på kranen?

Ellers har jeg forstått at prosessen er som dette:

- Jeg har flere splitter på C02'en i Keezeren, slik at jeg kobler da en ledig CO2 utgang rett på fylleren. Det vil da være samme trykk på fat og fylleren (som oftest 1 bar).
- Setter flasken i fylleren. Fyller på CO2, samtidig som jeg åpner opp trykkavlastningsventilen til jeg hører svak susing. Purger i ca. 10 sekunder.
- Åpner flow på kranen
- Justerer fyllingsgraden/skummengden med trykkavlastningsventilen
- Når flasken er full --> lukker kranen.
- ref. spørsmålet tidligere - blør av trykket og løsner flasken vs. løsner flasken uten å blø av trykket.

Virker dette fornuftig?
 
Da var denne på plass, og den ser jo riktig så sneisen ut. Gleder meg noe enormt til å få litt stæsj over på flaske, med mulighet for å både bytte litt øl med folk, og være med på konkurranser :)

Noen spørsmål før jeg tar den i bruk:

1) Jeg registrerte at det i en av de mange videoene på youtube ble påpekt at det var lurt å vaske vekk litt oljegris osv fra produksjonen. Jeg tok en rask titt og gnukket litt med tørkerull, men kunne ikke se at den var tilgriset av rester fra produksjonen. Har dere andre rengjort denne på noen spesiell måte før første gangs bruk (TSP f.eks?).

2) Den teleskopstangen. Hvordan løsner jeg den? Er det bare makt som skal til? Jeg torde ikke dra for hardt i den...

3) Det er litt uklart for meg hva jeg skal gjøre med trykket i flasken når den er fylt opp, før jeg løsner flasken fra mottrykksfylleren. Skal jeg slippe ut trykket først ved å skru ut trykkavlastningsventilen, eller skal jeg bare fjerne den forsiktig uten å blø av trykket først??

4) Jeg har kraner med flow kontroll. Ofte når jeg starter å tappe en øl så må jeg starte med litt strupet flow for å hindre for mye skum. Kan slippe mer opp etter hvert. Når man fyller med mottrykk så kan jeg vel bare starte kranen med full åpning fra første dråpe da jeg uansett kan regulere skumdannelsen med trykkavlastningsventilen i selve fylleren? Eller bør jeg være varsom med selve tappekranen også - altså regulere med flowkontrollen på kranen?

Ellers har jeg forstått at prosessen er som dette:

- Jeg har flere splitter på C02'en i Keezeren, slik at jeg kobler da en ledig CO2 utgang rett på fylleren. Det vil da være samme trykk på fat og fylleren (som oftest 1 bar).
- Setter flasken i fylleren. Fyller på CO2, samtidig som jeg åpner opp trykkavlastningsventilen til jeg hører svak susing. Purger i ca. 10 sekunder.
- Åpner flow på kranen
- Justerer fyllingsgraden/skummengden med trykkavlastningsventilen
- Når flasken er full --> lukker kranen.
- ref. spørsmålet tidligere - blør av trykket og løsner flasken vs. løsner flasken uten å blø av trykket.

Virker dette fornuftig?
Du skal ikke blø av trykket. Ellers er alt rett.
Juster inn høyde på korkemaskinen og fest korken før du begynner å fylle. Greit å bruke en hanske som holder flasken. Det kan bli kaldt hvis du skal fylle mange flasker.
Lykke til :)
 
Takk for tilbakemelding @Mc. :) Det går greit å.løsne flasken uten masse gris selv om trykket i flasken er høyt? Kjører 1 bar på Tapcooler, men reelt trykk vil jo være noe lavere, dog.

Noen som har noen innspill på vask før første gangs bruk? Og hva med teleskopstangen, hvordan tar jeg av den?
 
Takk for tilbakemelding @Mc. :) Det går greit å.løsne flasken uten masse gris selv om trykket i flasken er høyt? Kjører 1 bar på Tapcooler, men reelt trykk vil jo være noe lavere, dog.

Noen som har noen innspill på vask før første gangs bruk? Og hva med teleskopstangen, hvordan tar jeg av den?
Det går fint å fjerne flasken uten at det blir søl. Jeg vasket ikke min annet enn at den lå i Starsan noen minutter. Har ikke forsøkt å ta av teleskopstangen – vet ikke om det er nødvendig. Om du ikke har kjøpt ventilpinnen, ville jeg gjort det. Purg plaskene som du purger fatene dine: Napp i ventilen 4-6 ganger.
 
Jeg har en billig ebay mottrykksfyller, før første bruk brukte jeg den til å fylle noen flasker med bryggrens, og deretter noen flasker med starsan. Etter bruk spyler jeg varmtvann fra berederen gjennom (ball lock koblingene passer på Gardena koblingen du har på krana).

Nå fyller jeg to flasker med Starsan rett før flasking, og skyller godt rett etterpå.
 
Takk for tilbakemelding @Mc. :) Det går greit å.løsne flasken uten masse gris selv om trykket i flasken er høyt? Kjører 1 bar på Tapcooler, men reelt trykk vil jo være noe lavere, dog.

Noen som har noen innspill på vask før første gangs bruk? Og hva med teleskopstangen, hvordan tar jeg av den?
Teleskopstangen min løsnet etter førstegangs bruk. Så det går nok ann å ta den av. Jeg trykker den bare på plass igjenn.
Jeg skyller godt i varmvann, legger det i bløtt i såpevann og skyller i gjenn. Skrur ut hetten til ventilen og tar ut fjær og tettningen med o-ringen. Sprayer med starsan før bruk.
Ja det går fint å løsne flasken med trykk på.
 
Det går fint å fjerne flasken uten at det blir søl. Jeg vasket ikke min annet enn at den lå i Starsan noen minutter. Har ikke forsøkt å ta av teleskopstangen – vet ikke om det er nødvendig. Om du ikke har kjøpt ventilpinnen, ville jeg gjort det. Purg plaskene som du purger fatene dine: Napp i ventilen 4-6 ganger.

Flott, da tror jeg at jeg har orden på prosessen :)

Jeg fikk til å fjerne teleskopstangen nå. Det var bare å vri og dra, så løsnet den greit. Sikkert ikke nødvendig, men muligens greit en gang i blant, i tilfelle det fester seg noe rask i teleskopet, om man får lov til å skrive det :D

Jeg tok forøvrig en litt utvidet sjekk av min Tapcooler i dag med hvitt tørkepapir, og jeg fikk bittelit svart på papiret enkelte steder. Ikke mye, men nok til at jeg tar en liten runde med varmt zalovann før jeg tar den i bruk.

Jeg så det fantes en slik ventilpinne, men valget sto mellom den og avløpsslangen, så da gikk jeg får slangen. Om det ikke blir mye gris via slangen så kan det hende jeg ombestemmer meg senere og anskaffer ventilpinnen.
 
Flott, da tror jeg at jeg har orden på prosessen :)

Jeg fikk til å fjerne teleskopstangen nå. Det var bare å vri og dra, så løsnet den greit. Sikkert ikke nødvendig, men muligens greit en gang i blant, i tilfelle det fester seg noe rask i teleskopet, om man får lov til å skrive det :D

Jeg tok forøvrig en litt utvidet sjekk av min Tapcooler i dag med hvitt tørkepapir, og jeg fikk bittelit svart på papiret enkelte steder. Ikke mye, men nok til at jeg tar en liten runde med varmt zalovann før jeg tar den i bruk.

Jeg så det fantes en slik ventilpinne, men valget sto mellom den og avløpsslangen, så da gikk jeg får slangen. Om det ikke blir mye gris via slangen så kan det hende jeg ombestemmer meg senere og anskaffer ventilpinnen.
Hos meg så kommer det ut litt skum på slutten. Jeg lar det bare dryppe i en raskbøtte med papir i. Det hadde kanskje løst seg litt smidigere med en slange i enden.
 
Noen som har et godt forslag til et stativ denne kan stå i når man fyller flasker? Dere som har boksfylleren. Vil det f.eks funke på flasker?
 
Snekret sammen et stativ.
 

Vedlegg

  • 48391E98-F01E-46AF-9E5C-4AF2A480F192.jpeg
    48391E98-F01E-46AF-9E5C-4AF2A480F192.jpeg
    25 KB · Sett: 84
  • 0429FA1D-F7A4-4C33-8957-97E3B0CF69C5.jpeg
    0429FA1D-F7A4-4C33-8957-97E3B0CF69C5.jpeg
    25,1 KB · Sett: 84
Tilbake
Topp