79,44444 °C
79,44444 °C
Jeg har kun prøvd mottrykksfylleren min to ganger med karbonert øl, ikke er det Tapcooler sin, og ikke er det bokser, men;
Første gang brukte jeg 1bar som også var kaboneringstrykk, har drukket over 20 flasker av dette nå, og samtlige var underkarbonert selv om det var bra før flasking.
På nr to karbonerte jeg også på 1 bar, men prøvde med 1,2 bar ved fylling, de 5-6 flaskene jeg har drukket til nå har vært bra.
Slett ikke sikkert dette er representativt, men det er nå min erfaring.
Jeg bruker litt høyere mottrykk enn på tank/fat. Det ser ut til å fungere greit
Dersom du fyller med et høyere trykk enn trykket ølet er karbonert med vil mindre CO2 gå ut av løsningen.Til boks? Om jeg husker rett så står det i bruksanvisningen at man ikke trenger så høyt mottrykk når man fyller på boks.
Dersom du fyller med et høyere trykk enn trykket ølet er karbonert med vil mindre CO2 gå ut av løsningen.
Samme trykk på fatet og flasken/boksen, ellers begynner jo overføringen av øl uten at du har kontroll. Og altså littegrann høyere enn trykket du har på fatet normalt, dette "holder karboneringen på plass" i ølet.Altså inn på fatet, slik @Roadrune, beskriver? Og forsåvidt @Pål Heide Kielland, men han tolker jeg til å snakke om mottrykk/i boksen. Interessant. Da kan det høres ut som det ligger noe der...
Samme trykk på fatet og flasken/boksen, ellers begynner jo overføringen av øl uten at du har kontroll. Og altså littegrann høyere enn trykket du har på fatet normalt, dette "holder karboneringen på plass" i ølet.
Så slipper du sakte ut trykket på flasken/boksen, og det fylles sakt opp med minimalt av karbonering som "slipper ut"
jeg fyller kun på flaskerTenkte jeg skulle prøve meg på pilsen min til uka. Den står på 1,2 bar. En mulig fremgangsmåte vil da være å sette trykket på fatet til 1,4 (?) bar, og kjøre det samme inn som mottrykk på boksen? Så lette på mottrykket ved fylling.
Ved fylling med Tapcooler så er ideen at når man har justert fyllehastigheten på den/de første boksen(e) så lar man den bare stå urørt med samme mottrykk. Fyllehastigheten reguleres ved å skru ut trykkavlastningsventilen. Da vil det altså være en forskjell i trykk inn på fatet, og mottrykk på fylleren, i det man åpner flowen på ølet på de neste boksene. Det var slik jeg tappet porteren min, men uten å sette trykket inn på fatet høyere enn karboneringstrykket (Porteren sto på 0,75 bar).
Det kan godt være denne metoden fungerer, og det er verdt å prøve, jeg bare synes det er rart at jeg ikke har fått det til uten å justere trykket på fatet høyere. Når jeg fylte med Tapcooler på flaske, rett fra tappekranen, så merket jeg ingen tap av karbonering. Jeg vet også om andre som ikke justerer opp trykket på fatet, og som heller ikke opplever tap av karbonering når de tapper på boks. Det er bare derfor jeg har en liten 'ekkel' følelse av at det er noe jeg gjør feil i min prosess. Og jeg har så lyst til å få det til (uten å la masse, i utgangspunktet godt øl, gå til spille på grunn kjip karbonering)!
jeg fyller kun på flasker
Jeg bruker tilnærmet samme trykk (ca. 0,7 bar) på fatet og trykksetting av boksen. Justerer ventilen til den gir et godt kompromiss mellom skum og fyllehastighet. Bruker den nye ventilstangen til grundig purging (dette er viktig). Siden jeg ikke bruker slange setter jeg en liten beholder inntil ventilen, så det ikke blir for mye søl.Alright
Får kanskje avvente fylling til noen av ringrevene på boksfylling med Tapcooler har vært innom, og kanskje kan kaste litt lys over dette.
(tar meg igjen friheten til å tagge litt @Holmentoppen, @Tapcooler)
Jeg bruker tilnærmet samme trykk (ca. 0,7 bar) på fatet og trykksetting av boksen. Justerer ventilen til den gir et godt kompromiss mellom skum og fyllehastighet. Bruker den nye ventilstangen til grundig purging (dette er viktig). Siden jeg ikke bruker slange setter jeg en liten beholder inntil ventilen, så det ikke blir for mye søl.
Det er mange faktorer som påvirker skumdannelse. Temperatur er én du kan gjøre noe med, kaldt øl skummer mindre. Hvis du fremdeles har problemer kan du øke trykket på tanken litt. Da kan du fylle med mottrykk som er høyere en likevektstrykket, og det reduserer skumdannelse vesentlig.
Hei @Marius K.
Det var denne uttalelsen jeg la til grunn for å foreslå et litt høyere trykk ved fylling en likevektstrykket på fatet.
Da blir det dannet mindre skum, som også betyr at mindre CO2 slipper ut av ølet.
Om dette hjelper for din problemstilling er jo ikke sikkert.
Kommer fra tidligere post i denne tråden: Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap