Jeg justerer ikke trykk på fat og har ikke merket mindre karbonering, da på flasker. Med nok motrykk så forhindrer en skumdannelse og dertil tap av karbonering. Ser ikke hvordan dette skulle være annerledes for boks?
Jeg har ikke en fast regel mht trykk på fat og på boks, men det ender som regel på 0,6-0,8 bar på begge. Bruker en boks eller to på å stille inn flowen. Det som er viktig er at mottrykket er såpass høyt at det ikke bygger seg opp skum. Samtidig må ventilen være såpass åpen at det blir en grei fyllingshastighet. Hold et øye med ølet i slangen fra fatet. Hvis det bobler i slangen er det en ubalanse. Da kan det hjelpe å øke trykket på fatet.
@Marius K. Jeg synes 1,2 bar høres mye ut. Da snakker vi om 3-ish volum med CO2 om det ble karbonert kjølig. Tror det kan bli vanskelig å smugle over på boks uten tap av karbonering. Min erfaring både med TapCooler og Mileco (for flasker) er at 2,8 vol er på grensen.
Jeg ser ikke noe problem med å bruke et lavere trykk selv om ølet er karbonert på et høyere trykk. Så lenge trykkfallet under overføringen ikke medfører at det bobler i ølslangen på vei til TapCooleren er du trygg. Men du må jobbe med ventilen til du finner et godt kompromiss mellom flow og skum. Jeg tror som sagt ølet ditt er litt overkarbonert, men dette må du nesten teste selv. Dette kan hende du taper litt øl i prosessen, men det er verdifull læringSå selv om du har et øl karbonert på, la oss si 1 bar, så justerer du ned trykket på fatet til mellom 0,6 og 0,8 bar ved fylling? Keezeren min holder ikke helt kjøleskapskald temperatur, så det er nok ikke så mye CO2 i det som trykket skulle tilsi. Tipper det ligger på rundt 6 grader. Hva tenker du vil være en fornuftig fremgangsmetode for overføringen av dette ølet som står på 1,2 bar? Bør jeg bare bruke samme trykk inn på fat og boks (1,2 bar), eller gå ned både inn på fat og boks (rundt 0,8 som du beskriver)? @LarsUlv beskriver tidligere ett scenario hvor man heller øker trykket på fatet over karboneringsnivå. Men det er kanskje anderledes med boks. Kjenner jeg blir litt 'forvirret' her. Må kanskje prøve meg frem, men hadde bare vært greit å ikke "kastet bort" så mye øl i porsessen.
Nok en suksessfull boksekveld, men lurer på et par ting; jeg har klart å miste den lille pakningen mellom selve fylleren og der man skrur på koblingen for slange, eller den dingsen på bildet som går i kranen (det er den løse pakningen på bilde jeg lurer på). Hvor får man tak i slike? Gjerne en link!
Og, er det noe triks for enkelt å ta av og på det akryllokket på boksstasjonen? Sliter med å få den av og på... CIP film?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det kan høres ut som om du holder for mye mottrykk.
Du bruker nok for høyt trykk i boksen. Forseglingen holder til ca 0,7 bar, så du bør åpne trykkavlasningsventilen litt til så trykket på boksen ikke blir så høyt. Dersom det ølet du fyller skummer for mye med karboneringstrykk på fatet og litt under 0,7 bar i boksen, bør du redusere trykket på fatet litt.Jeg har nå brukt Tapcooler boksstasjon fem ganger, og de tre første gangene gikk det ganske så fint. De to siste gangene har jeg hatt litt problemer. Pakningen til akryllokket, den hvite som skal tette mellom det gjennomsiktige lokket og selve boksen, kneler plutselig for mottrykket underveis i fyllingen (1 bar inn på fat og på mottrykksfyller). I dag gikk fire bokser rett vest som følge av at pakningen plutselig bristet under fylling, noe som resulterte i skumbonansa og halvfull boks. Av totalt 15 bokser var det kun et par som jeg fikk fylt helt uten problemer. De resterende 10 boksen klarte jeg å komme i mål med ved å bruke hånden for å tette de bristene som oppsto underveis i fyllingen slik at jeg fikk en noenlunde tett forsegling mellom pakning og boks. Teknikken jeg bruker er den samme nå som i starten hvor alt fungerte fint.
Noen som har en idé om hva som skal til for å rette på dette?
Du bruker nok for høyt trykk i boksen. Forseglingen holder til ca 0,7 bar, så du bør åpne trykkavlasningsventilen litt til så trykket på boksen ikke blir så høyt. Dersom det ølet du fyller skummer for mye med karboneringstrykk på fatet og litt under 0,7 bar i boksen, bør du redusere trykket på fatet litt.