Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Jeg justerer ikke trykk på fat og har ikke merket mindre karbonering, da på flasker. Med nok motrykk så forhindrer en skumdannelse og dertil tap av karbonering. Ser ikke hvordan dette skulle være annerledes for boks?
 
Jeg justerer ikke trykk på fat og har ikke merket mindre karbonering, da på flasker. Med nok motrykk så forhindrer en skumdannelse og dertil tap av karbonering. Ser ikke hvordan dette skulle være annerledes for boks?

Nettopp, og det er slik jeg også har oppfattet det skal gjøres på boks. Det står også i bruksanvisningen (mener jeg) at man faktisk trenger mindre mottrykk på boks, enn flaske. Likevel er det noe som har gått galt. Jeg satte opp en lengre liste med momenter tidligere i tråden her rundt min prosess. Hadde håpet utvikler av produktet kunne komme på banen med en tilbakemelding, for det må jo være noe rundt min prosess som ikke er riktig.
 
Gjort dette en del ganger på boks nå, funker fint for meg:
- 1 bar på fat, noe mindre på mottrykk
- setter på mottrykk og justerer skruventilen til jeg hører "passe" bobling ut slangen som går ned i en bøtte med vann
- purger da rundt 15 sek.
- fyller på øl og justerer noe på ventilen de første gangene for passe skumtopp
 
Jeg har ikke en fast regel mht trykk på fat og på boks, men det ender som regel på 0,6-0,8 bar på begge. Bruker en boks eller to på å stille inn flowen. Det som er viktig er at mottrykket er såpass høyt at det ikke bygger seg opp skum. Samtidig må ventilen være såpass åpen at det blir en grei fyllingshastighet. Hold et øye med ølet i slangen fra fatet. Hvis det bobler i slangen er det en ubalanse. Da kan det hjelpe å øke trykket på fatet.

@Marius K. Jeg synes 1,2 bar høres mye ut. Da snakker vi om 3-ish volum med CO2 om det ble karbonert kjølig. Tror det kan bli vanskelig å smugle over på boks uten tap av karbonering. Min erfaring både med TapCooler og Mileco (for flasker) er at 2,8 vol er på grensen.
 
Jeg har ikke en fast regel mht trykk på fat og på boks, men det ender som regel på 0,6-0,8 bar på begge. Bruker en boks eller to på å stille inn flowen. Det som er viktig er at mottrykket er såpass høyt at det ikke bygger seg opp skum. Samtidig må ventilen være såpass åpen at det blir en grei fyllingshastighet. Hold et øye med ølet i slangen fra fatet. Hvis det bobler i slangen er det en ubalanse. Da kan det hjelpe å øke trykket på fatet.

@Marius K. Jeg synes 1,2 bar høres mye ut. Da snakker vi om 3-ish volum med CO2 om det ble karbonert kjølig. Tror det kan bli vanskelig å smugle over på boks uten tap av karbonering. Min erfaring både med TapCooler og Mileco (for flasker) er at 2,8 vol er på grensen.

Så selv om du har et øl karbonert på, la oss si 1 bar, så justerer du ned trykket på fatet til mellom 0,6 og 0,8 bar ved fylling? Keezeren min holder ikke helt kjøleskapskald temperatur, så det er nok ikke så mye CO2 i det som trykket skulle tilsi. Tipper det ligger på rundt 6 grader. Hva tenker du vil være en fornuftig fremgangsmetode for overføringen av dette ølet som står på 1,2 bar? Bør jeg bare bruke samme trykk inn på fat og boks (1,2 bar), eller gå ned både inn på fat og boks (rundt 0,8 som du beskriver)? @LarsUlv beskriver tidligere ett scenario hvor man heller øker trykket på fatet over karboneringsnivå. Men det er kanskje anderledes med boks. Kjenner jeg blir litt 'forvirret' her. Må kanskje prøve meg frem, men hadde bare vært greit å ikke "kastet bort" så mye øl i porsessen.
 
Så selv om du har et øl karbonert på, la oss si 1 bar, så justerer du ned trykket på fatet til mellom 0,6 og 0,8 bar ved fylling? Keezeren min holder ikke helt kjøleskapskald temperatur, så det er nok ikke så mye CO2 i det som trykket skulle tilsi. Tipper det ligger på rundt 6 grader. Hva tenker du vil være en fornuftig fremgangsmetode for overføringen av dette ølet som står på 1,2 bar? Bør jeg bare bruke samme trykk inn på fat og boks (1,2 bar), eller gå ned både inn på fat og boks (rundt 0,8 som du beskriver)? @LarsUlv beskriver tidligere ett scenario hvor man heller øker trykket på fatet over karboneringsnivå. Men det er kanskje anderledes med boks. Kjenner jeg blir litt 'forvirret' her. Må kanskje prøve meg frem, men hadde bare vært greit å ikke "kastet bort" så mye øl i porsessen.
Jeg ser ikke noe problem med å bruke et lavere trykk selv om ølet er karbonert på et høyere trykk. Så lenge trykkfallet under overføringen ikke medfører at det bobler i ølslangen på vei til TapCooleren er du trygg. Men du må jobbe med ventilen til du finner et godt kompromiss mellom flow og skum. Jeg tror som sagt ølet ditt er litt overkarbonert, men dette må du nesten teste selv. Dette kan hende du taper litt øl i prosessen, men det er verdifull læring :)
 
Her tror jeg at jeg må krype til korset og si at min frykt for tap av karbonering var uberettiget :oops: Jeg spratt en ny boks i går, og den var helt super! Så det har nok bare vært noen innkjøringsproblemer med første boks... vil takke alle som har gitt input på mitt 'problem', som heldigvis viste seg å ikke være det :rolleyes:
 
Har akkurat tappet min første batch på flasker med tapcooler. Fatet står varmt og har gjort det hele tiden. Varmt er 15-17°C. Har vel karbonert med 1,2-1,3 bar (tror jeg... orker ikke sjekke notater). Jeg brukte dette trykket også ved tapping. Har en splitter på den ene regulatoren (har en dobbel), så både tapcooler og fat har det nøyaktig samme trykket. Alt gikk helt strålende! Brukte 2-3 flasker på å "tune" meg inn, så var det bare tur og kjør. "Cap on foam" gikk helt utmerket. Så gjenstår det å se om jeg har truffet sånn ca med karboneringen. Dette var en Helles som jeg brukte som opplæring, før en neipa jeg har satt nå. Har også overført oksygenfritt til fat. Dette var altså bare for å få prosessen inn i fingrene. Jeg har begrenset med kjølig plass, så fatet må stå varmt i kjellerboden. Dette var en liten opptur, regna med å knote mye mer :)

Edit: måtte sjekke trykk likevel. 1,5 bar var det visst :)
 
Sist redigert:
Screenshot_20200510-214326_Gallery.jpg Deilig å kunne sjekke en øl uten å tenke på bunnfall. Fått noen timer i kjøleskap, trenger nok en del tid til, men dette var artig :) Men en annen ting ... Dette er en Helles fra Bryggselv, synes den er ganske mørk? Har ikke laget den før, eller smakt ekte Helles, men trodde den skulle være litt lysere? Uansett, happy man :)
 
Bokset pilsen min i dag som er karbonert på 1,2 bar. Kjørte da dette trykket både på fat og Tapcooler. Fungerte brillefint uten problemer. Åpnet en testboks for å sjekke karboneringen, og den virket toppers :) Må si Tapcooler er genialt enkelt når man får dreisen på det!
 
Noe veldig rart:
Flasket et dampøl i går rett fra Fermzillaen med tapcooler med ballockovergang. Hadde for det meste 0,75l og noen få 0,33l-flasker. Gikk veldig fint og ryddig for seg med 0.75l-flaskene, men da jeg gikk over til 0.33 ble det bare skum og søl. Akkurat samme trykk og prosedyre. Siden dette var påfallende merkelig så fant jeg fram noen halvlitersflasket som ble fylt uten problem.
Når jeg tenker tilbake på det som ble til overs etter fatfylling av forrige batch også gjort på små flasker. Her synes jeg også at det ble mer skum og dødt øl enn tidligere fyllinger på 0.5.
Er det flere som har erfaring med at fylling av små flasker er mer trøblete enn større flasker?
 
Oooooookey..... Bruk av tapcooler på 2 bars trykk gikk bra på 25 flasker, så spratt slangen av fra 1/2" ventilen.... Det er jo ikke slangeklemmer på den originalt, men det skal settes på, det er ganske sikkert. Ble plutselig fryktelig vått der jeg holdt på, så da fikk vi vasket litt også. Det trengtes sikkert :p Nå skal det sies at å fylle på 2 bars trykk antagelig ikke er meningen fra produsents side, så dette innlegget er ingen kritikk, bare et "føre var" til andre. Grunnen til at jeg fyller på såpass høyt trykk, er at jeg ikke har mulighet ennå til kaldere oppbevaring av fatet enn tempen i kjellerboden. Nå er der ca 19°C. Ellers alt vel. :)
 
Nok en suksessfull boksekveld, men lurer på et par ting; jeg har klart å miste den lille pakningen mellom selve fylleren og der man skrur på koblingen for slange, eller den dingsen på bildet som går i kranen (det er den løse pakningen på bilde jeg lurer på). Hvor får man tak i slike? Gjerne en link! :)

Og, er det noe triks for enkelt å ta av og på det akryllokket på boksstasjonen? Sliter med å få den av og på... CIP film?






c22f38d81ae7b6a3a9ad6895c5978361.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Sist redigert:
Nok en suksessfull boksekveld, men lurer på et par ting; jeg har klart å miste den lille pakningen mellom selve fylleren og der man skrur på koblingen for slange, eller den dingsen på bildet som går i kranen (det er den løse pakningen på bilde jeg lurer på). Hvor får man tak i slike? Gjerne en link! :)

Og, er det noe triks for enkelt å ta av og på det akryllokket på boksstasjonen? Sliter med å få den av og på... CIP film?






c22f38d81ae7b6a3a9ad6895c5978361.jpg


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


For de som måtte lure så er pakningen av størrelse 4.5 mm ID 2.0 mm CS :)
 
Jeg har nå brukt Tapcooler boksstasjon fem ganger, og de tre første gangene gikk det ganske så fint. De to siste gangene har jeg hatt litt problemer. Pakningen til akryllokket, den hvite som skal tette mellom det gjennomsiktige lokket og selve boksen, kneler plutselig for mottrykket underveis i fyllingen (1 bar inn på fat og på mottrykksfyller). I dag gikk fire bokser rett vest som følge av at pakningen plutselig bristet under fylling, noe som resulterte i skumbonansa og halvfull boks. Av totalt 15 bokser var det kun et par som jeg fikk fylt helt uten problemer. De resterende 10 boksen klarte jeg å komme i mål med ved å bruke hånden for å tette de bristene som oppsto underveis i fyllingen slik at jeg fikk en noenlunde tett forsegling mellom pakning og boks. Teknikken jeg bruker er den samme nå som i starten hvor alt fungerte fint.

Noen som har en idé om hva som skal til for å rette på dette?
 
Det kan høres ut som om du holder for mye mottrykk.

Jeg bruker samme trykk inn på mottrykksfyller som på fat, så det burde jo ikke være noe problem. Jeg gjorde det samme de tre første gangene, og da fungerte det helt fint. Funderer på om det kan ha noe med plassering av boksen å gjøre, men igjen, jeg gjør det jo tilsvarende som tidligere hvor det har fungert.

Jeg demonterer alt og vasker mellom hver bruk. Dvs, akryllokket og pakningen plukkes fra hverandre. Det ligger i Star san før det settes sammen igjen. Jeg vet ikke om det at paking og akryllok er fuktig når det settes sammen kan ha noe å si. At det da er lettere for at forseglingen brister. Høres jo litt pussig ut.
 
Jeg har nå brukt Tapcooler boksstasjon fem ganger, og de tre første gangene gikk det ganske så fint. De to siste gangene har jeg hatt litt problemer. Pakningen til akryllokket, den hvite som skal tette mellom det gjennomsiktige lokket og selve boksen, kneler plutselig for mottrykket underveis i fyllingen (1 bar inn på fat og på mottrykksfyller). I dag gikk fire bokser rett vest som følge av at pakningen plutselig bristet under fylling, noe som resulterte i skumbonansa og halvfull boks. Av totalt 15 bokser var det kun et par som jeg fikk fylt helt uten problemer. De resterende 10 boksen klarte jeg å komme i mål med ved å bruke hånden for å tette de bristene som oppsto underveis i fyllingen slik at jeg fikk en noenlunde tett forsegling mellom pakning og boks. Teknikken jeg bruker er den samme nå som i starten hvor alt fungerte fint.

Noen som har en idé om hva som skal til for å rette på dette?
Du bruker nok for høyt trykk i boksen. Forseglingen holder til ca 0,7 bar, så du bør åpne trykkavlasningsventilen litt til så trykket på boksen ikke blir så høyt. Dersom det ølet du fyller skummer for mye med karboneringstrykk på fatet og litt under 0,7 bar i boksen, bør du redusere trykket på fatet litt.
 
Du bruker nok for høyt trykk i boksen. Forseglingen holder til ca 0,7 bar, så du bør åpne trykkavlasningsventilen litt til så trykket på boksen ikke blir så høyt. Dersom det ølet du fyller skummer for mye med karboneringstrykk på fatet og litt under 0,7 bar i boksen, bør du redusere trykket på fatet litt.

Greit å vite, takk! Da har jeg nok bare hatt flaks ved tidligere fyllinger ;)

Det ante meg at dette var en brukerfeil, og ikke utstyrsfeil :D
 
Tilbake
Topp