Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Altså, den med fatkobling som brukes når man kjører boksestasjon.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Bokset for første gang med Tapcooler boksestasjon på lørdag. Selve prosessen gikk fint, men når jeg spratt en boks i går kveld så merket jeg at karboneringen var lavere enn på fat. Hva har jeg gjort galt?...

Porteren er karbonert på 0,75 bar. Hadde tilsvarende trykk inn på Tapcooler.

Noen kommentarer/observasjoner:
  • Når jeg koblet til ølslangen fra Tapcooler og inn på fatet så åpnet jeg for litt flow i et ølglass for å få øl i hele slangen før jeg begynte å tappe på boks. Det skummet godt, og mye CO2 kom da ut av løsning. Det viser at ølet i hvert fall hadde bra med karbonering ut av mottrykksfylleren...
  • Jeg slet litt med å få det 100 % tett mellom akryllokket og boksen (tror jeg). Når jeg purget første boks (jeg har den nye trykkreduksjonsventilen) så var trykkavlastningsventilen skrudd helt inn. Når jeg fylte C02 på boksen, og den hadde nådd maks trykk (0,75 bar inn) så lot jeg den stå i 3 sekunder, og trykket på C02 knappen igjen. Da kom det litt CO2 inn i boksen på nytt. Mulig det kan ha vært en liten lekkasje mellom pakning/lokk og boks en plass. Når jeg fylte boksene hørte jeg det imidlertid sev CO2 ut av trykkavlastningsventilen, så lekkasjen kan ikke ha vært stor, og jeg er usikker på om det kan forklare tapet av CO2 i ølet på boks...
  • Jeg kan ikke si jeg registrerte at det var så fryktelig mye skum underveis når jeg fylte boksene. Det var kanskje antydning til noe på toppen av noen av de, men ingen skumbonansa på noen måte. Jeg toppet opp hver boks til brimmen ved at jeg etter å ha løst ut trykket ved å løfte opp mottrykksfylleren holdt teleskopstangen rett over 'ølspeilet' og åpnet ventilen marginalt for å få ut den siste lille skvetten med øl som da la seg pent på toppen slik at det blir "cap on foam".
  • Jeg plukker Tapcooler helt fra heverandre før/etter bruk for rengjøring (inkludert teleskopstang). Kan det være noe i monteringen som gjør det?
  • Utette bokser? Jeg tror ikke det er tilfelle... Jeg har anskaffet Oktober design SL1, og den skal være plug and play uten justering. Jeg la alle bokser i vann for å vaske de av, og samtidig sjekke for lekkasje. Sjekket ikke super nøye på samtlige bokser, men kunne ikke registrere noen synlige bobler fra boksene, så langt jeg kunne se. Når det er sagt, hadde det vært en lekkasje i boksen så hadde vel ølet vært helt flatt etter et døgn?... Det var kullsyre i det, men mindre enn forventet/på fat.
Når alt dette er sagt så har jeg kun åpnet og testet en boks. Og det var den første boksen jeg fylte. Det var jo litt ekstra mikkmakk med den, i forhold til justering av trykk, fyllehastighet osv. Vet ikke om det kan ligge noe her?

Jeg tar meg friheten til å tagge deg her, @Oberstbräu, du har jo god kunnskap om systemet ;) Eller om det er andre med gode innspill om hvorfor jeg opplever et øl med en del lavere karbonering enn på fat. Det er jo litt kjipt, og noe jeg må få rettet opp i! Tipper dette er en brukerfeil, og ikke utstyrsfeil :D
 
Jeg har kun prøvd mottrykksfylleren min to ganger med karbonert øl, ikke er det Tapcooler sin, og ikke er det bokser, men;

Første gang brukte jeg 1bar som også var kaboneringstrykk, har drukket over 20 flasker av dette nå, og samtlige var underkarbonert selv om det var bra før flasking.
På nr to karbonerte jeg også på 1 bar, men prøvde med 1,2 bar ved fylling, de 5-6 flaskene jeg har drukket til nå har vært bra.

Slett ikke sikkert dette er representativt, men det er nå min erfaring.
 
Jeg har kun prøvd mottrykksfylleren min to ganger med karbonert øl, ikke er det Tapcooler sin, og ikke er det bokser, men;

Første gang brukte jeg 1bar som også var kaboneringstrykk, har drukket over 20 flasker av dette nå, og samtlige var underkarbonert selv om det var bra før flasking.
På nr to karbonerte jeg også på 1 bar, men prøvde med 1,2 bar ved fylling, de 5-6 flaskene jeg har drukket til nå har vært bra.

Slett ikke sikkert dette er representativt, men det er nå min erfaring.

Når du sier 1,2 bar, er det da mottrykket du viser til (altså høyere mottrykk enn trykk på fatet), eller er det trykket på selve fatet du skrur opp over karboneringsnivå ved fylling (litt usikker på hvorfor dette skulle hjelpe... Det vil kunne gi økt fyllehastighet, og slik sett mer potensiale for CO2 til å gå ut av løsning)?

Jeg merket forøvrig ikke noe til tap av karbonering den ene gangen jeg brukte den på flaske... Da fylte jeg med eksisterende trykk på fat, og tilsvarende mottrykk.
 
1.2 bar på både mottrykk og fat, ellers hadde det vel fort blitt trøbbel.
Jeg har hatt en liten teori om at det høyere trykket har hjulpet med å holde på kullsyren, samt mate inn litt ekstra for å ha litt å gå på, men om det er det som har hjulpet i mitt tilfelle er det for tidlig å konkludere med.
 
Altså inn på fatet, slik @Roadrune, beskriver? Og forsåvidt @Pål Heide Kielland, men han tolker jeg til å snakke om mottrykk/i boksen. Interessant. Da kan det høres ut som det ligger noe der...
Samme trykk på fatet og flasken/boksen, ellers begynner jo overføringen av øl uten at du har kontroll. Og altså littegrann høyere enn trykket du har på fatet normalt, dette "holder karboneringen på plass" i ølet.
Så slipper du sakte ut trykket på flasken/boksen, og det fylles sakt opp med minimalt av karbonering som "slipper ut"
 
Edit: Jeg fyller som regel fra Fermzilla til flaske. Har trykket vært 1 bar i gjæringskaret, setter jeg trykket på tapcooleren på omlag 1,2. Har ingen erfaring med fylling på boks...
 
Samme trykk på fatet og flasken/boksen, ellers begynner jo overføringen av øl uten at du har kontroll. Og altså littegrann høyere enn trykket du har på fatet normalt, dette "holder karboneringen på plass" i ølet.
Så slipper du sakte ut trykket på flasken/boksen, og det fylles sakt opp med minimalt av karbonering som "slipper ut"

Tenkte jeg skulle prøve meg på pilsen min til uka. Den står på 1,2 bar. En mulig fremgangsmåte vil da være å sette trykket på fatet til 1,4 (?) bar, og kjøre det samme inn som mottrykk på boksen? Så lette på mottrykket ved fylling.

Ved fylling med Tapcooler så er ideen at når man har justert fyllehastigheten på den/de første boksen(e) så lar man den bare stå urørt med samme mottrykk. Fyllehastigheten reguleres ved å skru ut trykkavlastningsventilen. Da vil det altså være en forskjell i trykk inn på fatet, og mottrykk på fylleren, i det man åpner flowen på ølet på de neste boksene. Det var slik jeg tappet porteren min, men uten å sette trykket inn på fatet høyere enn karboneringstrykket (Porteren sto på 0,75 bar).

Det kan godt være denne metoden fungerer, og det er verdt å prøve, jeg bare synes det er rart at jeg ikke har fått det til uten å justere trykket på fatet høyere. Når jeg fylte med Tapcooler på flaske, rett fra tappekranen, så merket jeg ingen tap av karbonering. Jeg vet også om andre som ikke justerer opp trykket på fatet, og som heller ikke opplever tap av karbonering når de tapper på boks. Det er bare derfor jeg har en liten 'ekkel' følelse av at det er noe jeg gjør feil i min prosess. Og jeg har så lyst til å få det til (uten å la masse, i utgangspunktet godt øl, gå til spille på grunn kjip karbonering)! :)
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på pilsen min til uka. Den står på 1,2 bar. En mulig fremgangsmåte vil da være å sette trykket på fatet til 1,4 (?) bar, og kjøre det samme inn som mottrykk på boksen? Så lette på mottrykket ved fylling.

Ved fylling med Tapcooler så er ideen at når man har justert fyllehastigheten på den/de første boksen(e) så lar man den bare stå urørt med samme mottrykk. Fyllehastigheten reguleres ved å skru ut trykkavlastningsventilen. Da vil det altså være en forskjell i trykk inn på fatet, og mottrykk på fylleren, i det man åpner flowen på ølet på de neste boksene. Det var slik jeg tappet porteren min, men uten å sette trykket inn på fatet høyere enn karboneringstrykket (Porteren sto på 0,75 bar).

Det kan godt være denne metoden fungerer, og det er verdt å prøve, jeg bare synes det er rart at jeg ikke har fått det til uten å justere trykket på fatet høyere. Når jeg fylte med Tapcooler på flaske, rett fra tappekranen, så merket jeg ingen tap av karbonering. Jeg vet også om andre som ikke justerer opp trykket på fatet, og som heller ikke opplever tap av karbonering når de tapper på boks. Det er bare derfor jeg har en liten 'ekkel' følelse av at det er noe jeg gjør feil i min prosess. Og jeg har så lyst til å få det til (uten å la masse, i utgangspunktet godt øl, gå til spille på grunn kjip karbonering)! :)
jeg fyller kun på flasker
 
Alright :)

Får kanskje avvente fylling til noen av ringrevene på boksfylling med Tapcooler har vært innom, og kanskje kan kaste litt lys over dette.

(tar meg igjen friheten til å tagge litt @Holmentoppen, @Tapcooler)
Jeg bruker tilnærmet samme trykk (ca. 0,7 bar) på fatet og trykksetting av boksen. Justerer ventilen til den gir et godt kompromiss mellom skum og fyllehastighet. Bruker den nye ventilstangen til grundig purging (dette er viktig). Siden jeg ikke bruker slange setter jeg en liten beholder inntil ventilen, så det ikke blir for mye søl.
 
Jeg bruker tilnærmet samme trykk (ca. 0,7 bar) på fatet og trykksetting av boksen. Justerer ventilen til den gir et godt kompromiss mellom skum og fyllehastighet. Bruker den nye ventilstangen til grundig purging (dette er viktig). Siden jeg ikke bruker slange setter jeg en liten beholder inntil ventilen, så det ikke blir for mye søl.

Hei

Benytter du 0,7 bar uavhengig av karboneringen på ølet? Jeg hadde en porter som var karbonert på 0,7-ish bar, og brukte da dette trykket i prosessen. Opplevde tap av karbonering på boks vs. fat, uten at jeg helt vet hva som er årsaken. Nå skal jeg i gang med en pils som står på 1,2 bar (karbonerings- og serveringstrykk) og er veldig usikker på hva som er en fornuftig fremgangsmetode her for å bevare karboneringen i ølet.
 
Hei @Marius K.
Det var denne uttalelsen jeg la til grunn for å foreslå et litt høyere trykk ved fylling en likevektstrykket på fatet.
Da blir det dannet mindre skum, som også betyr at mindre CO2 slipper ut av ølet.
Om dette hjelper for din problemstilling er jo ikke sikkert.

Det er mange faktorer som påvirker skumdannelse. Temperatur er én du kan gjøre noe med, kaldt øl skummer mindre. Hvis du fremdeles har problemer kan du øke trykket på tanken litt. Da kan du fylle med mottrykk som er høyere en likevektstrykket, og det reduserer skumdannelse vesentlig.

Kommer fra tidligere post i denne tråden: Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap
 
Hei @Marius K.
Det var denne uttalelsen jeg la til grunn for å foreslå et litt høyere trykk ved fylling en likevektstrykket på fatet.
Da blir det dannet mindre skum, som også betyr at mindre CO2 slipper ut av ølet.
Om dette hjelper for din problemstilling er jo ikke sikkert.



Kommer fra tidligere post i denne tråden: Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Yes, og det er mulig det må testes :) Når det kommer til mitt "problem" så er riktignok ikke det at det skummer så mye (som vel er det som er utfordringen Tapcooler svarer på der), men karboneringen har likevel unnsluppet på mystisk vis.

Jeg ble litt spent på å høre mer om Holmentoppen sin prosess. Tolker jo nesten hans innlegg som at han benytter 0,7 bar uansett karbonering. Det høres i så fall litt pussig ut...
 
Tilbake
Topp