Bryggertabber

Brygget med en bekjent på en Brewtools B40 Pro for første gang i dag, for oss begge. Vi gikk for en Svartediket fra 7Fjell, som er brygget flere ganger før på BIAB med suksess. Alt gikk klinkende fint, helt til vørter skulle overføres fra motstrømskjøler til gjæringskar. Strålen var så svak at en kar med nyrestein hadde blitt flau.

Vi funderte lenge over 3-veisventilene, og konkluderte i vårt samstemte geniale sinn at her var det en blokkering. Vi fylte 15 liter i gjæringskaret før det slo oss.

Humleposene blokkerte utløpet i tanken. Første og siste gang vi bruker humleposer, «for sikkerhets skyld».
 
Brygget med en bekjent på en Brewtools B40 Pro for første gang i dag, for oss begge. Vi gikk for en Svartediket fra 7Fjell, som er brygget flere ganger før på BIAB med suksess. Alt gikk klinkende fint, helt til vørter skulle overføres fra motstrømskjøler til gjæringskar. Strålen var så svak at en kar med nyrestein hadde blitt flau.

Vi funderte lenge over 3-veisventilene, og konkluderte i vårt samstemte geniale sinn at her var det en blokkering. Vi fylte 15 liter i gjæringskaret før det slo oss.

Humleposene blokkerte utløpet i tanken. Første og siste gang vi bruker humleposer, «for sikkerhets skyld».
Whirlpool gjør like god sus! :)
 
Alt utstyr kan brukes feil. Det er ingenting i historien så langt som tyder på at kliss er årsaken.
Ellers er det tidligere nevnt trykk i industri, som heller ikke nødvendigvis kan sammenlignes.
Etter min mening burde den ha en weak-spot, som revner før alt eksploderer.

I norge er vi underlagt CE direktivet, alle trykktanker over 50 liter (f.eks. 25l fysisk volum med 1 bar overtrykk), skal ha fungerende overtrykksventil of skal være trykktestet for salg. Uansett hvem det selges til ;)
 
Jeg er innforstått med at 25+25=50, men trodde ikke det endret at 25<50 og ikke >= :)
Kommer vel an på hva den "50" angir. Hvis det er volum er jeg helt enig i at 25<50. Hvis det er et mål på trykk kan det være relevant å vite hvor mye overtrykk det er oppgitt til. Premissene er uklare, så jeg bare gjetta ut fra hva som ville gi et riktig resultat.
 
Ok, ser jeg kunne forklart meg litt bedre ;)

Om du har en tank på f.eks. 25 liter volum og trykksetter denne med 1 bar på måleren så har du 50 liter med luft i tanken, 2 bar på måleren så har du 75 liter.
Så om du har en tank som da er 50 liter i volum og trykksetter denne med 1 bar, så har du 100 liter med luft i tanken.

Og pr direktivet vi er underlagt, så er alle trykktanker over 50 liter volum (uansett hvor lavt trykk) pålagt å CE merkes og har overtrykksventil som er godkjent og fungerer, husker ikke hvilket trykk de må over for at de faktisk må trykktestes i lab for å bli godkjent, men det er ikke så høyt det heller.
 
Brygget en Irish red ale i går kveld. Pitchet med blanding av 001 og 002 på 16C rett etter midnatt. Fortsatt 16 C i formiddag så jeg kobelt på varmebelte, men satte støpselet rett i veggen og ikke i inkbirden. Oppdaget det på 22C... Fikk igang gjæringa da
 
Ok, ser jeg kunne forklart meg litt bedre ;)

Om du har en tank på f.eks. 25 liter volum og trykksetter denne med 1 bar på måleren så har du 50 liter med luft i tanken, 2 bar på måleren så har du 75 liter.
Så om du har en tank som da er 50 liter i volum og trykksetter denne med 1 bar, så har du 100 liter med luft i tanken.
r.
Dette er jo helt feil. Om man har en tank på 50 liter så tar den 50 liter uansett hvor mye trykk det er på den. Antall MOL derimot endres med trykket.
 
Dette er jo helt feil. Om man har en tank på 50 liter så tar den 50 liter uansett hvor mye trykk det er på den. Antall MOL derimot endres med trykket.

Kan nok være at jeg tar feil på den biten, lenge siden jeg har satt meg inn i akkurat hvilke enheter som går hvor.
Om du har 2 bar co2 da, så er det jo vel dobbelt så mye som går inn i tanken som ved 1 bar eller?

Men!, det er fortsatt satt ned i foreskrift at trykktanker skal være CE godkjente til å tåle trykket de er oppgitt på (Dette skal og være med i dokumentasjonen), og skal ha sikkerhetsventil som åpner mot atmosfære om trykket blir for høyt. Og det er samme hvor i verden den kommer fra, er den importert og solgt i norge er det importør som er ansvarlig for at CE foreskriften blir fulgt.
 
Målte akkurat preboil SG på dagens brygg - og det lå litt for mange poeng under forventet til at det ikke skulle kreve en eller annen forklaring. Den fant jeg da jeg kikka på beregningene mine: Jeg hadde lagt inn samme effektivitet for et øl som skulle ha en OG på 1.074 som jeg bruker når jeg brygger butikkstyrkeøl:(.

Jaja. Jeg får en porter på 6,6% likevel. Men meninga var å komme seg opp på 7.

Moral: Ikke gjør sånne beregninger i halvsøvne:confused:.
 
Ja den der holder vel på å "eksplodere" :eek:
Jeg hadde på følelsen at lokket bare klamret seg fast i bøtta av gammel vane. At lokket var såpass iherdig i oppgaven, det fortjener den gullmedalje for. Blir nok å kjøpe nytt lokk, det ble ganske "strekt" i alle retninger Jeg skulle bare sjekke dette før jeg skulle på jobb, ca 06:30, avreise ble litt utsatt. Jeg fikk ned trykket etterhvert, så nå er det fin trall i gjærlåsen igjen :)
 
Tilbake
Topp