WLP002

Ta litt av den og gi den litt vørter og god temperatur. Da ser du fort om det er liv i den. Det skal mye til å ta livet av den - opp mot 50 grader? - men uten å ane noe om hvor varmt det var, er det vanskelig å mene noe om gjæren din.

Skulle vel krysspostet til bryggertabber...

Jeg lurer på hva WLP002 tåler. Satte gjærstarter i går kveld, og det var fin aktivitet på den i dag tidlig. Men under inspeksjonen falt tempproben ut av gjærskapet. Dette fant jeg ut når jeg kom hjem fra jobb. Det var da ganske varmt i skapet, dessverre målte jeg ikke i fortvilelsen. Gjæren hadde bunnfelt, i ganske gode mengder, så noe har foregått.

Er det noe poeng i å se om det er liv i den? Jeg tenkte å sette den kjølig over natten, og sette ny starter til den i morgen. Men er det slik at om den lever så er den helt ok, eller har jeg da en gjær som er skadet og gjør jobben feil?

Alternativt får jeg bestille ny gjær, og utsette bryggingen en uke.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Om den har vært utsatt for temperaturer over 40 grader over tid, kan den ha mutert, slik at den ikke lenger er kapabel til respirasjon (vekst i oksygen), eller at denne funksjonen er svekket. Hvilken effekt det vil ha for fermenteringen er jeg mer usikker på, men starteren din vil i så fall gå meget langsomt, og det er liten til ingen vits i å bruke magnetrører.
Gjær er mer robust på høye temperaturer enn man tror, men det kan ødelegge de egenskapene vi ønsker oss. Det finnes eksempler på gjær som har overlevd omtrent 20 minutter på 58 grader, men det er ikke dermed sagt at den er brukbar etter dette.
Følg med på om den oppfører seg normalt på røreren. Hvis den gjør det, er det sannsynligvis greit å bruke den. Hvis starteren blir ualminnelig treg, kan det være et tegn på mitokondrieskade og mutasjon.
Denne gjæren ville jeg i hvert fall ikke brukt om igjen om du klarer å bruke den i brygget ditt.

Mål gravitet i vørteren, så vet du i alle fall hva den har gjort (du vet hvilken gravitet den hadde i utgangspunktet, ikke sant?). Ideelt burde du ha målt da du oppdaget dette, samt igjen neste morgen, så hadde du hatt en bedre pekepinn på om den lever.
Det er umulig å si hva du står overfor. Observér, vurdér, og handle deretter.

Skal brygge en mild og fant WLP002 i kjøleskapet. Perfekt, men det er dessverre ikke produksjonsdato.
Jeg har, sammen med flere, erfaring av at PP pakkene kan være treg å få i gang. Dette blir første gang jeg prøver en pakke som er 1 år over "best by". Starter med 0,6 l 1.020 for å se om det er liv...PSX_20190317_140111.jpg

Oj - men det er vel et forsøk verd. Sett en liten starter og la den snurre noen døgn. Jeg har opplevd at det har tatt både to og tre døgn før det har vist seg tegn til liv.

Produksjonsdatoen er 5. september 2017. MFG er produksjonsdato. Hvis du slår opp batchnummeret på yeastman.com, finner du at denne batchen ved produksjon hadde 2.75 x 10^9 celler pr. mL.

Det er absolutt ikke utenkelig at du kan få denne til å gå, men regn med at det kommer til å ta tid å dyrke den frem.

Nope, lurte nemlig selv en gang jeg skulle kjøpe wlp029, og spurte i butikken. De hadde lurt på akkurat det samme, og hadde kontaktet WL. Svaret var nettopp dette. Fargen varierte med spraymalten som ble brukt, ikke noe annet. De bruker mengder av det (og av vanlig malt også) og da varierte det litt hvilken type de fikk.

Nope, lurte nemlig selv en gang jeg skulle kjøpe wlp029, og spurte i butikken. De hadde lurt på akkurat det samme, og hadde kontaktet WL. Svaret var nettopp dette. Fargen varierte med spraymalten som ble brukt, ikke noe annet. De bruker mengder av det (og av vanlig malt også) og da varierte det litt hvilken type de fikk.

hmm - det kan jo stemme, da. Men jeg synes stadig det virker merkelig. Tørrmalt er relativt lagringsdyktig, og behovet er vel ganske forutsigbart. Og produksjonstida for tørrmalten er kort. Selvfølglig er produksjonskapasiteten begrenset, men lkevel ... . Jeg ser liksom ingen grunn til at det skulle bli knapphet på lyst tørrmalt.

Jaja. Man skal ikke male Fanden på veggen i utrengsmål:).

Oppdatering etter 2 døgn på snurrern med 0,6l 1.020: ingenting. Intet spor etter aktivitet og ingenting spist[emoji42]. Pakken har forøvrig vært lagret i kjøleskap som ikke blir åpnet ofte. Den får stå noe lengre før konklusjon trekkes for dette forsøket

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Oppdatering etter 2 døgn på snurrern med 0,6l 1.020: ingenting. Intet spor etter aktivitet og ingenting spist[emoji42]. Pakken har forøvrig vært lagret i kjøleskap som ikke blir åpnet ofte. Den får stå noe lengre før konklusjon trekkes for dette forsøket

gi'n et par døgn til.

Her har det våknet, egentlig ikke ferdig spist, men det passer for meg nå. Dekanterer og stepper opp med 1,2 l OG 1.038. Det var liv! Men det tok tid å starte deling. Gir den ny dose med gjærnæring samtidig. Har planlagt å bruke den på en mild på lørdag så det blir spennende om det er progresjon.
2255c58031bef96cc350a13d8dfd937b.jpg

Etter steppingen var alt i skjønneste orden. En hel god gjeng arbeidsvillige var skapt. Etter dekantering fikk de egentlig en grei oppgave, en mild med OG 1.039. Ti timer etter pitch med oksygen tilførsel var det god liv i karet, men med 18 grader C var tøylene strammet til. Etter 2,5 døgn til med svak stigning av temp til 19 gr C var 1.014 nådd. Ei uke etter pitch er FG nådd, fortsatt 1.014 som også var mål.
Jeg slår dermed fast at prosjektet hadde livets rett, ølet bærer ingen preg av stresset gjær eller underpitching. Dette er ingen garanti for at en like gammel PP pakke skal våkne greit til liv med litt ekstra omtanke, men dette forsøket virker i allefall vellykket.
Temp. er nå 21.1 grad C, slik vil det stå til flasking neste lørdag, 2 uker etter pitch. Kanskje er det smak til påske selv om det er ment som en litt enkel, men grei maltsmak på plattingen til sommeren.

Et annet spørsmål om denne gjæren - skjønt med Imperials versjon, A09 Pub:

Jeg lot en Robust Porter stå litt lenge - over 3 uker - før jeg flasket. Nå, etter ei uke på flaske, er ølet helt nydelig, men det har skjedd fint lite har i retning av utvikling av kullsyre. Det burde jeg vel egentlig ha forutsett, og sørget for ekstra gjær, men det gjode jeg altså ikkee. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med samme tabbe - og om det er håp. Jeg kan jo til nød spinne opp noe gjær, og jekke opp flaskene og dryppe oppi litt, men vil sjølsagt helst unngå det.

Et annet spørsmål om denne gjæren - skjønt med Imperials versjon, A09 Pub:

Jeg lot en Robust Porter stå litt lenge - over 3 uker - før jeg flasket. Nå, etter ei uke på flaske, er ølet helt nydelig, men det har skjedd fint lite har i retning av utvikling av kullsyre. Det burde jeg vel egentlig ha forutsett, og sørget for ekstra gjær, men det gjode jeg altså ikkee. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med samme tabbe - og om det er håp. Jeg kan jo til nød spinne opp noe gjær, og jekke opp flaskene og dryppe oppi litt, men vil sjølsagt helst unngå det.
Du må fate, så kan du justere trykk i løpet av de første par serveringene... Ellers tar det seg nok opp om du gir det litt tid, etter bare en uke kan det nok være litt flatt ja. Har opplevd det med både denne gjæren og andre.

Du må fate, så kan du justere trykk i løpet av de første par serveringene... Ellers tar det seg nok opp om du gir det litt tid, etter bare en uke kan det nok være litt flatt ja. Har opplevd det med både denne gjæren og andre.

Takk, da får jeg litt håp:).

- og dette er heldivis et lagringsøl. Den siste flaska av den første batchen med denne oppskrifta drakk jeg like før jul. 5 år gammel, og den var helt på høyden. Så da kjenner jeg meg roligere. Fat prøver jeg nok ikke. Jeg får teste igjen om et halvt år, og har det ikke skjedd noe da, får jeg tilsette litt gjær på flaskene.

Og i verste fall kan det faktisk drikkes flatt, også:).

Vend flaskene innimellom og sett dem ‘varmt’.
Du kan også sette en testflaske på varmekabler for å se om det skjer noe. Dette vil trolig påvirke smaken negativt, men som en kullsyre-test funker det fint

Tilbake
Topp