"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ser bra ut den. WLP833 er kanskje et enda bedre valg, siden den fremhever maltet bitte litt mer enn 830. Noen tilsetter litt Munich i Viennaen sin, men det er kanskje regnet som juks (?) Noen oppskrifter har litt sjokomalt, men det blir å gå for langt, etter min mening.

Da blir det å sette liv i noe wlp833 i stede for. Carafaen er der kun for litt farge, kan evt. droppe den, men blir da for lys ifht. definisjonen. Ikke at det spiller noe rolle.

Takk for svar!
 
Da blir det å sette liv i noe wlp833 i stede for. Carafaen er der kun for litt farge, kan evt. droppe den, men blir da for lys ifht. definisjonen. Ikke at det spiller noe rolle.

Takk for svar!
Måtte sjekke min egen oppskrift. Den har faktisk 2 % Carafa Special II. Og en halvkilo Munich. Har fått mye skryt for den – men den er på ingen måte noen fasit. Tror jeg må brygge den snart.
 
Skal prøve meg på en porter i morgen.
Oppskriften er basert på "Palmer's Porter" fra "How to Brew", men jeg måtte justere i forhold til hva jeg har på lager.

Hvordan ser dette ut?

Batch Size (fermenter): 23,00 L
Bottling Volume: 21,00 L
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 60,9 EBC
Estimated IBU: 35,1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %

4,400 kg Pale Ale (BestMälz) (5,0 EBC)
0,450 kg CHÂTEAU CARA GOLD® (120,0 EBC)
0,450 kg CHÂTEAU SPECIAL B® (300,0 EBC)
0,450 kg Dark Crystal Malt (Thomas Fawcett) (275,0 EBC)
0,150 kg Carafa Special I (Weyermann) (900,0 EBC)

30,00 g Centennial 2019 [8,20 %] - Boil 60,0 min
20,00 g Willamette [4,30 %] - Boil 15,0 min
30,00 g East Kent Goldings 2014 [5,70 %] - Steep/Whirlpo Hop

1,0 pkg Dry English Ale høstet (White Labs #WLP007)
 
Litt problemet med carafa er at det ytterste skallet er slipt bort, så du får ikke så mye røstet preg
men nå må du jo heller ikke ha det, så da ville jeg bare kjørt på med litt mer
til 70 EBC kanskje
Amber er også godt i porter
 
Jeg dobler carafa, så da blir det 5%
Hvis jeg også skal ta med amber så begynner det å bli veldig likt "7 fjell - 7 sorter" som jeg akkurat har flasket :)
 
Går litt med planene om en Foreign Stout
ser dette greit ut?
Humla blir vel fort bytta ut
og gjæren har jeg heller ikke helt bestemt meg for enda
blir vel no britisk fra Whitelabs, har jo god erfaring med 007 sist,
men åpen for forslag

upload_2020-3-16_12-33-2.png
 
Jeg går og spekulerer på en dark mild. Det er jo lett å gripe til Gahrs klassiske oppskrift, som er vanskelig å slå. Men jeg har et par malt-ideer jeg vil prøve. 25% melanoidin (Simpson's Aromatic) er den ene, basert på denne produktbeskrivelsen: "
Up to 10% Produces a Honey Flavour in Beer, Up to 20% gives Raisin Notes, Up to 50% in Mild, Porters and Bocks Bocks enhances Malty/Fruity Notes.
... Its complex sweetness with sour after-notes gives a magnificent mouthfeel." Den andre er Golden Naked Oats.

Jeg lurer litt på mengden Carafa. For mye? Og så er jeg usikkker på vannjusteringa. Så langt tenker jeg ei teskje klorid og ditto sulfat, og så et par teskjeer kalk.

Noen som har erfaring med å gjære wlp002 på relativt høy temperatur? (A09 er fra samme bryggeri, Fuller's.)

OG 1.034, FG 1.009, 3,2% ABV, 20 IBU, 46 EBC. Meske på 68 + 72, gjære på 18-21.

Malt
2.03 kg Chevallier (45%)
1,12 kg Simpson's Aromatic 60 EBC (25%)
0,45 kg Golden Naked Oats 17 EBC (10%)
0,36 kg Carafa Special II (8%)
0,32 kg Crisp's Crystal 240 EBC (7%)
0,22 kg Victory 55 EBC (5%)
Humle
25 gr Target @ 60
15 gr Fuggles @ 15
15 gr Fuggles @ 0
Gjær
Imperial A09 Pub
 
Har du nok diastatic power i den gristen der?

Det er nok et godt spørsmål, ja. Jeg tenkte at det kanskje kunne være et problem, og nå sparka du meg i gang med å sjekke:

Man skal kunne bruke 50% av Simpson's aromatic, så jeg regner med det må ha noe. Jeg finner ikke data på det, men Weyermanns tilsvarende melanoidinmalt har mer enn 100 WK (=33 Lintner), som er lavt, men som er det som skal til for å klare å konvertere seg selv. Det samme gjelder for Victory. Chevallier har 50 Lintner, som også er lavt. Havremaltet har 0, så der ligger problemet, men det bør gå. Resten har ikke noe som skal konverteres.

Dette blir vel omtrent som å meske en bayer med 100% mørkt münchenermalt - og det går jo, det. Men jeg skal teste konversjonen, og blir det for spedt, får jeg bråkverne litt MO og slenge oppi:).

Eller kanskje jeg skal erstatte noe av Chevallier'en med MO like godt først som sist? Jeg vil ikke ha lange mesketider.

(For dem som ikke er fortrolige med begrepet "diastatisk kraft": What is Diastatic Power?... Definition and Chart | E. C. Kraus )
 
Hei.
Dette er et forsøk på å kanskje få hjelp til å sette sammen en oppskrift på Dark Island fra Orkney Breweries.Dette er øl som jeg ikke får tak i her i Norden og det er synd for jeg synes det er et av de beste mørke ales(og en av de få som ikke gir meg halsbrann). Produsenten oppgir at malttypene er Maris Otter;Crystal,Chocolate og Malted wheat. Humletypene er First Gold og East Kent Goldings. ABV er oppgitt til 4,6%.

Er første gang jeg prøver meg på noe annet en ferdige ølsett så jeg håper at denne ikke blir uoverkommelig for meg.
 
Da er råvarene bestilt og jeg skal for første gang brygge fra scratch ...........Ser denne grei ut ?


Orkney Breweries Dark Island clone .

Batch Size (L): 23.0
Original Gravity (OG): 1.045
Final Gravity (FG): 1.011
Alcohol by Volume (ABV): 4.42 %
Colour (SRM): 25.9 (EBC): 51.0
Bitterness (IBU): 31.7 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 75
Mash : 67`c for 60 minutes
Boil Time (Minutes): 60

3.900 kg Best Pale Ale malt 5 EBC (85.25%)
0.275 kg Crisp Chocolate malt 900-1100 EBC (6.01%)
0.200 kg Fawcett Crystal Malt 120 EBC (4.37%)
0.200 kg Wheat Malt 5 EBC (4.37%)

40.0 g East Kent Golding Leaf (5.7% Alpha) @ 60 Minutes
30.0 g Aurora (6,4 - 7,2% Alpha) @ 5 Minutes

Ferment: Safale US-5 18-20 degrees for 14 days.
 
Da er råvarene bestilt og jeg skal for første gang brygge fra scratch ...........Ser denne grei ut ?


Orkney Breweries Dark Island clone .

Batch Size (L): 23.0
Original Gravity (OG): 1.045
Final Gravity (FG): 1.011
Alcohol by Volume (ABV): 4.42 %
Colour (SRM): 25.9 (EBC): 51.0
Bitterness (IBU): 31.7 (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 75
Mash : 67`c for 60 minutes
Boil Time (Minutes): 60

3.900 kg Best Pale Ale malt 5 EBC (85.25%)
0.275 kg Crisp Chocolate malt 900-1100 EBC (6.01%)
0.200 kg Fawcett Crystal Malt 120 EBC (4.37%)
0.200 kg Wheat Malt 5 EBC (4.37%)

40.0 g East Kent Golding Leaf (5.7% Alpha) @ 60 Minutes
30.0 g Aurora (6,4 - 7,2% Alpha) @ 5 Minutes

Ferment: Safale US-5 18-20 degrees for 14 days.
Det ser absolutt ut som noe som vil gi godt øl. Et par tanker:
- Jeg syns det blir bedre om jeg bruker to typer sjokolademalt, både lys og mørk.
- Å bruke EKG som bitterhumle er perler for svin. Du kan bytte den ut med f.eks northern brewer.
- US-05 er en fryktelig kjedelig gjær. På tørrgjærsida har jeg lite, men god erfaring med Nottingham.
 
Det ser absolutt ut som noe som vil gi godt øl. Et par tanker:
- Jeg syns det blir bedre om jeg bruker to typer sjokolademalt, både lys og mørk.
- Å bruke EKG som bitterhumle er perler for svin. Du kan bytte den ut med f.eks northern brewer.
- US-05 er en fryktelig kjedelig gjær. På tørrgjærsida har jeg lite, men god erfaring med Nottingham.

Tusen takk for tipset :).
Ordren min er ennå ikke sendt fra Bryggselv så jeg skal få prøvd å forandre ingrediensene.
Ser også at flere foretrekker Nottingham til ale,men hvorfor er det fordel med 2 typer sjokolademalt ?
 
Sist redigert:
Tusen takk for tipset :).
Ordren min er ennå ikke sendt fra Bryggselv så jeg skal få prøvd og forandret på ingrediensene.
Ser også at flere foretrekker Nottingham til ale,men hvorfor er det fordel med 2 typer sjokolademalt ?
US-05 gir også ale, og mange liker den, men jeg syns den er kjedelig. Funker bra hvis du skal ha oppi masse humle, men ellers... Smak og behag, da
Det gjelder jo de andre rådene også, jeg syns to typer sjokolademalt gir et mer komplekst smaksbilde, som kaffe med sjokolade er bedre enn bare kaffe eller bare sjokolade. Det å bruke en mindre eksklusiv humle først i kok er nok ikke særlig kontroversielt.
 
Tilbake
Topp