• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Humlestiklinger i Oslo

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Hei.

Klarte ikke finne noen samletråd om dette for året, så jeg lager en egen her.

Er tidlig ute med planleggingen, og lurer på om noen har, eller vet de kommer til å få, noen humlestiklinger til overs i år.

Kan hente i Oslo.

Eirik
 
Som tidligere år deler jeg ut Cascade-stiklinger. Tar ikke imot penger, men gjerne en flaske godt hjemmebrygg!

Foreløpig har jeg bare fått satt et par stiklinger i vann som ikke har utviklet røtter ennå, men etter hvert satser jeg på at det blir nok til alle som vil ha. :)
 
Som tidligere år deler jeg ut Cascade-stiklinger. Tar ikke imot penger, men gjerne en flaske godt hjemmebrygg!

Foreløpig har jeg bare fått satt et par stiklinger i vann som ikke har utviklet røtter ennå, men etter hvert satser jeg på at det blir nok til alle som vil ha. :)
Jeg har oppdaga at jeg har en aldeles ideell vegg rett utafor verandaen min. Kanskje jeg skal be deg pent om en stikling etter hvert?
 
Som tidligere år deler jeg ut Cascade-stiklinger. Tar ikke imot penger, men gjerne en flaske godt hjemmebrygg!

Foreløpig har jeg bare fått satt et par stiklinger i vann som ikke har utviklet røtter ennå, men etter hvert satser jeg på at det blir nok til alle som vil ha. :)
Supert. Husker jeg var og henta hos deg for noen år siden. Den overlevde ikke vinter nr. 2, og nå har jeg flytta til en leilighet med litt mer plass til vekst, så da blir det et nytt forsøk.
 
Er det mulig å sende slikt? Betaler selvsagt porto og omkostninger!

Hvilke vekstvilkår krever humle? Må de i vinduskarmen, drivhuset, eller trives de ute?
 
Er det mulig å sende slikt? Betaler selvsagt porto og omkostninger!

Hvilke vekstvilkår krever humle? Må de i vinduskarmen, drivhuset, eller trives de ute?

Jeg sender ikke. Humle er utelukkende en utendørsplante som krever mye lys og varme, men som vokser som ugress. Jeg anbefaler at du leser deg opp på humle online. :)
 
Sist redigert:
Nå har rotdannelsen kommet såpass langt på flere at stiklingene til at jeg har nok til å gi bort til 2-3 personer. Det er altså snakk om Cascade og personlig overlevering øverst på Grünerløkka. Tenker et par stiklinger per person. Så er det bare å sette dem i fuktig jord til de får slått rot, og deretter plante ut.

Screenshot_20200502-145558_Gallery.jpg
 
Det var lurt å gjøre det slik. Jeg rykker opp en del skudd da det kommer alt for mange her hos meg. De har hittil gått i komposten. Nå skal jeg sette de i vann. :)
 
Nå har rotdannelsen kommet såpass langt på flere at stiklingene til at jeg har nok til å gi bort til 2-3 personer. Det er altså snakk om Cascade og personlig overlevering øverst på Grünerløkka. Tenker et par stiklinger per person. Så er det bare å sette dem i fuktig jord til de får slått rot, og deretter plante ut.

Vis vedlegget 44812

Hvor lang tid tar det for en stikling å få såpass med røtter som på bildet? Har selv hatt noen stående her i vann ute en drøy uke uten tegn til røtter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor lang tid tar det for en stikling å få såpass med røtter som på bildet? Har selv hatt noen stående her i vann ute en drøy uke uten tegn til røtter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Typisk en uke eller to. Er nok to på de som er såpass lange som på bildet.

Men det er ikke alle som danner rot, uvisst hvorfor, så det lønner seg å sette til side mange.

Alle mine så langt er toppskudd i form av ekstra skudd som har kommet opp av jorden. Jeg har latt bare to vokse opp.
 
Sist redigert:
Takk, da skal jeg ta av noen flere toppskudd og se om jeg «bommet» med de tre jeg satte i vann for en uke siden. Rart at bare noen slår rot da?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nå har rotdannelsen kommet såpass langt på flere at stiklingene til at jeg har nok til å gi bort til 2-3 personer. Det er altså snakk om Cascade og personlig overlevering øverst på Grünerløkka. Tenker et par stiklinger per person. Så er det bare å sette dem i fuktig jord til de får slått rot, og deretter plante ut.

Vis vedlegget 44812
Hei, nå har jeg også stiklinger med røtter å avse til folk som vil dyrke selv. Gi beskjed på pm evnt. :)
Stiklingene er av sorten Cascade.
 
Sist redigert:
Typisk en uke eller to. Er nok to på de som er såpass lange som på bildet.

Men det er ikke alle som danner rot, uvisst hvorfor, så det lønner seg å sette til side mange.

Alle mine så langt er toppskudd i form av ekstra skudd som har kommet opp av jorden. Jeg harlsr bare to vokse opp.
Ser ut som skuddene jeg har dratt opp av jorden har kommet med røtter, mens de jeg har klippet av ikke er så ivrige.
Alle skuddene jeg har i et stort glass drikker mye vann og ser spreke ut. :)
 
Tilbake
Topp