Svidd mesk

Speise, ca 19 grader, og glem ølet i fire uker. Det du nevner med at du har fått fusel under karbonering antar jeg er ethyl acetate du har lagt merke til undeveis, det får et skikkelig oppsving med speise under karbonering, men forsvinner. Jeg har karbonert horisontalt. Men hvis man gjør det på f.eks varmekabler så vil de flaskene nærmest gulvet få mer estere.

Jeg greide to dager:). Den er ganske godt karbonert allerede, men må vel få litt mer tid. Jeg lurer på å gi den et par dager til, og så flytte den ned i kjelleren, der det fremdeles er 10 grader på gulvet.

Smaker helt greit, men det er litt tidlig å si hvordan den blir til slutt. Ingen usmaker, bortsett fra et snev av H2S i det jeg heller opp.
 
Jeg greide to dager:). Den er ganske godt karbonert allerede, men må vel få litt mer tid. Jeg lurer på å gi den et par dager til, og så flytte den ned i kjelleren, der det fremdeles er 10 grader på gulvet.

Smaker helt greit, men det er litt tidlig å si hvordan den blir til slutt. Ingen usmaker, bortsett fra et snev av H2S i det jeg heller opp.
H2S har jeg faktisk aldri vært veldig plaget av, og jeg vet at du nevner at du sliter med det. På tredje dagen så er mine som regel omtrent ferdig karbonerte, det mangler litt men.. Så da får de stå, og så kommer ethyl acetaten.. Frem til den blir borte igjen.
 
H2S har jeg faktisk aldri vært veldig plaget av, og jeg vet at du nevner at du sliter med det. På tredje dagen så er mine som regel omtrent ferdig karbonerte, det mangler litt men.. Så da får de stå, og så kommer ethyl acetaten.. Frem til den blir borte igjen.

Ser at det kommer til å gå med ei flaske om dagen, ja:).

Lurer på om jeg ikke skal teste en tidlig nedkjøling til 10 grader. Det er sikkert ikke nok til å sende denne gjæren i dvale, men så får den jobbe litt mer over tid. Et forsøk verdt, tenker jeg.

Det var ingen tegn til et.ac. ennå, i alle fall, så det går jo an å håpe.
 
Ser at det kommer til å gå med ei flaske om dagen, ja:).

Lurer på om jeg ikke skal teste en tidlig nedkjøling til 10 grader. Det er sikkert ikke nok til å sende denne gjæren i dvale, men så får den jobbe litt mer over tid. Et forsøk verdt, tenker jeg.

Det funker det og. Ta halve batchen f.eks.

Når du nevner dette så burde jeg utdype litt mer, dette hadde jeg glemt. To uker på 19c. eller iallefall til det smaker pent, og så ut av karboneringsdunken min, for å stå på 10-12 grader i ytterligere to uker, da setter skummet seg skikkelig bra, og det smaker også skikkelig bra
 
Tråden handler jo om svidd mesk, forresten, og jeg sa det visst ikke tydelig: Jeg kjenner ingenting til at jeg fikk svidd mesken ganske godt. Det synes jeg er noe bortimot et lite under - uten at jeg tenker å bli religiøs av den grunn:).

Men altså: Om du svir mesken er det ikke gitt at du skal hive den. Kjør løpet, og håp det beste.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp