Svidd mesk

hmm -
Tja, du kan jo drukne mye rart med dugelig med yankeehumle.
- men kanskje det kan passere som en variant av weissbier? Den bayerske gjæren kan jo også kamuflere mye rart. Hva med å minimeske litt røykmalt? I Bamberg lager de jo røyka hveteøl - tror faktisk jeg har stående ei flaske:). (Er jo en grunn til at den er blitt stående, da:confused:.)
 
hmm -

- men kanskje det kan passere som en variant av weissbier? Den bayerske gjæren kan jo også kamuflere mye rart. Hva med å minimeske litt røykmalt? I Bamberg lager de jo røyka hveteøl - tror faktisk jeg har stående ei flaske:). (Er jo en grunn til at den er blitt stående, da:confused:.)
Jeg har ikke helt trua på at dette ikke også blir stående, men prøv! Kult om du får det til bedre enn jeg gjorde.
 
En fremgangsmåte jeg har lest om (men ikke testet) er å la det stå en god stund med StarSan, dette løser opp belegget.
Så tømmer man av StarSan, UTEN å skylle med vann, og tømmer opp PWB og lar det virke en stund før man skrubber med kjøkkenskrubb, sånn svamp med grønn skureflate på ene siden.

Bruk av stålull over tid skraper opp overflaten og gjør det vanskelige og vanskeligere å holde rent.

Jeg har hatt problemet, prøvde til og med å løse det opp med kaustisk soda, uten hell. For meg ble det mekanisk fjerning. Brukte hånddrill med roterende kobberbørste og PWB. Har ikke sett noe rust anløp.

Kjenner ikke til bryggeren din, men jeg passer alltid på å sirkulere når varmeelementet "vedlikeholdsvarmer" på mesketemperatur, og selvfolgelig også når temperatøren økes til neste steg. Hvetemalten pleier jeg å ha i en egen meskepose. Vet ikke om det hjelper.
 
Jeg har ikke helt trua på at dette ikke også blir stående, men prøv! Kult om du får det til bedre enn jeg gjorde.

Å sette det til gjæring koster jo ikke noen særlig ekstra anstrengelse. Og når det er ferdig gjæra, er det lettere å bedømme om det er noen vits i å flaske det - og om jeg eventuelt skal lage litt røykmaltekstrakt. Gjæren kan jeg jo gjenbruke; det kan ikke være noe problem. Tørsten etter weissbier er ikke så enorm at jjeg ikke kan vente 14 dager ekstra.

Så da har jeg en plan:).
 
Jeg har hatt problemet, prøvde til og med å løse det opp med kaustisk soda, uten hell. For meg ble det mekanisk fjerning. Brukte hånddrill med roterende kobberbørste og PWB. Har ikke sett noe rust anløp.

Kjenner ikke til bryggeren din, men jeg passer alltid på å sirkulere når varmeelementet "vedlikeholdsvarmer" på mesketemperatur, og selvfolgelig også når temperatøren økes til neste steg. Hvetemalten pleier jeg å ha i en egen meskepose. Vet ikke om det hjelper.

(Innlegget til @LarsUlv er fra sommeren 2018;))

Jeg har gjort dette en gang før - da var det mye verre - og da fiksa det seg med kaustisk soda. Det ser det ut til at det gjør nå også - med hjelp av litt skrubbing.
 
Jeg har spørt Brewtools om hva arealet på varmeelementa i kjelen min er. Så skal jeg følge instrukser herfra slavisk neste gang jeg stegmesker med mye hvete.
Preventing scorched wort and burnt flavor in your beer

Jeg har en vanlig kjele, og ei induksjonsplate, og forholdene er ganske annerledes enn i en Brewtoolsmaskin. Normalt - altså når jeg mesker inn over 60 grader - er det overhodet ingen problemer med å bruke plata på full guffe. Ingen antydning til påbrenning da. Alfa -amylasen sørger umiddelbart for å gjøre den geléen du får når stivelsen tar opp vann og gelatiniseres, flytende. Men når dette skjer uten at du har alfa der til å hjelpe deg - som du jo ikke har på lave temperaturer - og du har et ganske tett rom under falskbunn og meeskepose, da er du ille ute om du ikke er forsiktig med varmen - eller aller helst: Hever temperaturen ved hjelp av kokende vann - eller dekoksjon, for dem som har sånne tilbøyeligheter:). (Ikke jeg!)

Faren for påbrenning ved disse makinene har jeg alltid lurt på. Så det er bra at du peker på gode råd for å unngå det. Den gangen jeg brukte en BB60 (ikke automatisk) sleit jeg en del med sviing. Der var det jo et sterkt varmeelement like under en tynn bunn, og det ga trøbbel. Jeg veit ikke om moderne varianter har det samme problemet?
 
Jeg veit ikke om moderne varianter har det samme problemet?
Er nok bygd billigst mulig de fleste bryggemaskiner. Du har en bunn som blir varm nok til at det brenner seg, så helt ulikt er det nok ikke selv om varmekilden din ikke er inne i kokekjelen. Induksjonsplater har rundt 90% effektivitet mener jeg å huske, så cirka 3100W tilført i kjelen om det er den med 3.5kW du har. Så er det å finne areal av bunnen din da, hvor i følge linken min det helst ikke skal være mer enn 30/40 watt per kvadrattomme.
 
Er nok bygd billigst mulig de fleste bryggemaskiner. Du har en bunn som blir varm nok til at det brenner seg, så helt ulikt er det nok ikke selv om varmekilden din ikke er inne i kokekjelen. Induksjonsplater har rundt 90% effektivitet mener jeg å huske, så cirka 3100W tilført i kjelen om det er den med 3.5kW du har. Så er det å finne areal av bunnen din da, hvor i følge linken min det helst ikke skal være mer enn 30/40 watt per kvadrattomme.

Trenger litt tid på det regnestykket;).

Men normalt -altså ved temperaturer over 60 grader - har jeg ikke ikke noe problem, sjøl ikke med det systemet med falskbunn og meskepose jeg har, som jo ikke gir god sirkulasjon så lenge jeg nekter å bruke pumpe:). Jeg kan kjøre 3500 watt som bare det, og det holder med å røre litt med meskespaden for å flytte varmen. Og jeg veit faktisk ikke om ei pumpe hadde fiksa det problemet jeg fikk i dag, heller; mye mulig den ikke hadde klart å dra den geleen som danner seg under falskbunnen.

Forrige gang jeg fikk dette problemet var med Ss Brew Tech-kjelen min, som har en flatere og mer effektiv falskbunn. Da blei det så åpenbart ille at jeg bare spadde ut hele skiten, og det som lå under falskbunnen da, var en gelegraut, en slags ihjelkokt manet, om du kan forestille deg noe sånt.

I forhold til dette er nok ikke beregninger av watt/areal det som trengs. Jeg tror den enkle løsningen er å la være å bruke plata, og i stedet tilsette kokende vann for å få opp varmen.
 
Men normalt -altså ved temperaturer over 60 grader - har jeg ikke ikke noe problem (...) Jeg kan kjøre 3500 watt som bare det, og det holder med å røre litt med meskespaden for å flytte varmen.
Samme her, både på gamle BB60 og B80 pro. Bommer jeg seriøst på innmesken så hender det at jeg har fått svidd nedkant av varmeelementene på B80'en. Ingen problem med full effekt så lenge det er over 60 grader.
en gelegraut, en slags ihjelkokt manet, om du kan forestille deg noe sånt.
:D Manetgraut, tror ikke engang sunnmøringer har forsøkt det til middag!

Jeg tror den enkle løsningen er å la være å bruke plata, og i stedet tilsette kokende vann for å få opp varmen.
Ja. Har tenkt på det samme. Man ønsker ferulsyresteget, men trenger man evt. å tilsette all malten, eller holder det med en liten del, slik at man da kan tilsette resten av meskevannet for å nå neste meskesteg, og så tilsette resten av malten, heller enn å ende opp med alt for mye vann..?
 
Samme her, både på gamle BB60 og B80 pro. Bommer jeg seriøst på innmesken så hender det at jeg har fått svidd nedkant av varmeelementene på B80'en. Ingen problem med full effekt så lenge det er over 60 grader.

:D Manetgraut, tror ikke engang sunnmøringer har forsøkt det til middag!


Ja. Har tenkt på det samme. Man ønsker ferulsyresteget, men trenger man evt. å tilsette all malten, eller holder det med en liten del, slik at man da kan tilsette resten av meskevannet for å nå neste meskesteg, og så tilsette resten av malten, heller enn å ende opp med alt for mye vann..?

Jeg tenker at neste gang mesker jeg bare inn veldig tjukt; 1:2. Du vil jo ha med alt maltet, for å få mest mulig ferulsyre. I dag brukte jeg 11 liter til 5,5 kg, det blir en fin og tjukk graut som det er lett å unngå klumper i. Da hdde jeg 12,5 liter til rådighet til å heve temperaturen - jeg skulle ha totalt 23,5 liter til første runde - og hadde jeg brukt alt til det, hadde jeg klart meg fint. (Men jeg spedde ut med 6 liter på 45 grader i stedet, og så begynte elendigheta da jeg satte på varmen. Helt idiotisk; jeg har jo gjort dette før.)

En dekoksjon er også en løsning. Jeg har prøvd det noen ganger, uten å se at det har gjort noe for ølet - men det er jo en måte å fikse stegene på.
 
Et lite sluttkapittel angående reingjøringa av kjelen: Jeg fikk ikke gnidd løs de siste restene i går kveld, så jeg lot den stå over natta med kaustisk soda i. Og i dag gikk resten vekk med et par tak med svampskrubben.

Duverden så blank og fin kjelen blei nå:p.

Ølet er det for tidlig å si noe om. Det står og klukker friskt, og det lukter i alle fall helt greit av gjærlåsen.
 
At det skal være så vanskelig å lære:(. Svidd weissbier igjen.

Å bruke plata til å varme opp fra 40/45 grader går dårlig når du har en falskbunn og en meskepose. Det blir ikke noe særlig sirkulasjon under der, og det som befinner seg der blir en ganske tjukk graut når du skrur på varmen. Stivelsen er delvis gelatinisert, men det er ikke aktiv alfa-amylase til stede, som ville gjort denne gelemassen flytende, og dermed er det gjort.

Jaja, jeg har gjennomført meskinga, og er godt inne i kokinga, og det lukter egentlig ikke brent av brygget, så jeg tar en for vitenskapen, og brygger ferdig. Så får vi se.

Men det er forbannet ergerlig, når jeg endelig hadde bestemt meg for å prøve en weissbier igjen. Noen som har erfaring for at sånt øl kan bli drikkelig?

En liten rapport

Dette ser faktisk ut til å ha gått bra. Hverken jeg eller Lyset i Mitt Liv kan kjenne at det er noe galt; tvert i mot ser dette ut til faktisk å bli en god weissbier. Gjæret på 13 grader det meste av tida har den gått fra 1.052 til1.010. Ingen usmaker (bortsett fra at det smaker mer banan enn jeg egentlig ønsker, til tross for den lave temperaturen).

Jeg tapper opp i dag, og så får vi se. Det er jo først når ølet er karbonert at du kjenner hva som bor i det - av smaker og usmaker. Og karbonering av en weiss er litt spesielt; jeg har i alle fall opplevd at det har skjedd skumle ting i den prosessen (fusel:(). Så jeg er bare forsiktig optimist.

@Miguel Du har jobba hardt med dette ølet når det gjelder karbonering og temperatur. Gode råd?
 
En liten rapport

Dette ser faktisk ut til å ha gått bra. Hverken jeg eller Lyset i Mitt Liv kan kjenne at det er noe galt; tvert i mot ser dette ut til faktisk å bli en god weissbier. Gjæret på 13 grader det meste av tida har den gått fra 1.052 til1.010. Ingen usmaker (bortsett fra at det smaker mer banan enn jeg egentlig ønsker, til tross for den lave temperaturen).

Jeg tapper opp i dag, og så får vi se. Det er jo først når ølet er karbonert at du kjenner hva som bor i det - av smaker og usmaker. Og karbonering av en weiss er litt spesielt; jeg har i alle fall opplevd at det har skjedd skumle ting i den prosessen (fusel:(). Så jeg er bare forsiktig optimist.

@Miguel Du har jobba hardt med dette ølet når det gjelder karbonering og temperatur. Gode råd?

Speise, ca 19 grader, og glem ølet i fire uker. Det du nevner med at du har fått fusel under karbonering antar jeg er ethyl acetate du har lagt merke til undeveis, det får et skikkelig oppsving med speise under karbonering, men forsvinner. Jeg har karbonert horisontalt. Men hvis man gjør det på f.eks varmekabler så vil de flaskene nærmest gulvet få mer estere.
 
Speise, ca 19 grader, og glem ølet i fire uker. Det du nevner med at du har fått fusel under karbonering antar jeg er ethyl acetate du har lagt merke til undeveis, det får et skikkelig oppsving med speise under karbonering, men forsvinner. Jeg har karbonert horisontalt. Men hvis man gjør det på f.eks varmekabler så vil de flaskene nærmest gulvet få mer estere.

Flott, da flytter jeg dem ned i 19-sonen:). Jeg fyller flaskene helt opp, så jeg går ut fra at det er nokså likegyldig om de ligger eller står.

Speise til oppimot 3 volumes. "Fuselen" kan nok gjerne være etylacetat, ja. Håper jeg slipper, sjøl om det fortar seg etter hvert.

Glemme dem i 4 uker klarer jeg nok ikke. Jeg må jo sjekke hvordan de utvikler seg:rolleyes:.
 
Du kommer til å angre på at du ikke gjorde det når det er tomt ;)

hehe - nå har jeg heldigvis smekkfulle kjøleskap med øl - pils og helles og kølsch, sånt som skal nytes ute i solveggen - så jeg skal greie å beherske meg. Ellers har jeg alltid hatt en lei tendens til å drikke opp alt for mye før det har nådd toppen. Men jeg har blitt flinkere: jeg har et parti altbier stående som jeg faktisk har klart å ligge unna. Og det er et øl jeg virkelig er glad i.
 
hehe - nå har jeg heldigvis smekkfulle kjøleskap med øl - pils og helles og kølsch, sånt som skal nytes ute i solveggen - så jeg skal greie å beherske meg. Ellers har jeg alltid hatt en lei tendens til å drikke opp alt for mye før det har nådd toppen. Men jeg har blitt flinkere: jeg har et parti altbier stående som jeg faktisk har klart å ligge unna. Og det er et øl jeg virkelig er glad i.

Derfor jeg endte opp med å brygge to hefer på rappen. Klarte ikke holde fingrene unna, både fordi jeg hadde lyst, og for å finne ut av hva som skjedde, da ble det jo lite igjen til slutt når det bare var ei kasse å ta av..
Men etterhvert så ble det jo det samme på en måte. Ifht bare en kasse hadde jeg jo mer igjen, men ifht de to kassene jeg etterhvert brygget, så var det jo mindre igjen..
 
Derfor jeg endte opp med å brygge to hefer på rappen. Klarte ikke holde fingrene unna, både fordi jeg hadde lyst, og for å finne ut av hva som skjedde, da ble det jo lite igjen til slutt når det bare var ei kasse å ta av..
Men etterhvert så ble det jo det samme på en måte. Ifht bare en kasse hadde jeg jo mer igjen, men ifht de to kassene jeg etterhvert brygget, så var det jo mindre igjen..

Små batcher ... :confused:.

Jeg overveier faktisk å skaffe meg en 70-liter:p.

Men jeg skal brygge to små batcher med saison snart, også. Fleksibilitet er tingen.
 
Tilbake
Topp