Gass manifold spørsmål

ADale

Norbrygg-medlem
Har dette manifoldet på bildet (Er denne, bare med 2 uttak Gas Line Manifold Splitter 5 ways - Ølbrygging AS), og ønsker å kjøpe riktige ball-lock slanger til å koble til og nippler. Den andre enden av slangen på bildet er koblet til gassflasken. Kan jeg kutte av Ball-lock enden og koble denne til manifoldet med en nippel? Hvilken nippel trenger jeg? Og slangene ut fra manifoldet ser litt annerledes ut, hvilke nipler trenger jeg der?

Denne? Slangenippel 7 mm til hurtigkobling med mutter - BryggSelv

Eller denne kanskje? 7 mm Slangenippel for MFL gjenger - Ølbrygging AS

Og til enden av de to ut-slangene som kobles til ball-lock ?
 

Vedlegg

  • IMG_20200503_112455.jpg
    IMG_20200503_112455.jpg
    262,2 KB · Sett: 103
For meg ser det jo ut som du har det du trenger av nippler. Skru av ball-lock på slangen, sett slangen på nippel for gass in.
Sett tilsvarende slange mellom gass ut og fatene.

Du trenger altså bare ball-lock med nippel, slange og slangeklemmer.
CO2 slange ID 7 mm, OD 12 mm - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Hvis det er mye du trenger å kjøpe nytt så spørs det om det ikke er bedre å gå for en annen løsning, f.eks JG/DM via en y-splitter
 
For meg ser det jo ut som du har det du trenger av nippler. Skru av ball-lock på slangen, sett slangen på nippel for gass in.
Sett tilsvarende slange mellom gass ut og fatene.

Du trenger altså bare ball-lock med nippel, slange og slangeklemmer.
CO2 slange ID 7 mm, OD 12 mm - Ølbrygging - Ølbrygging AS

Hvis det er mye du trenger å kjøpe nytt så spørs det om det ikke er bedre å gå for en annen løsning, f.eks JG/DM via en y-splitter
ja, for å få slangen av Ball-lock , er det bare å skru opp klemringen og røske den ut? Den sitter veldig hardt..Hvordan får jeg den løs?
 
ja, for å få slangen av Ball-lock , er det bare å skru opp klemringen og røske den ut? Den sitter veldig hardt..Hvordan får jeg den løs?
Av med slangeklemme og legg det i glovarm vann fra krana et par minutter, burde gå greit å få den løs da :)
 
hei igjen, må bruke en annen gassflaske, som har en annne tilkobling til slangen som skal inn på manifoldet. Se bildet. Hva slags adapter trenger jeg å kjøpe som jeg kan skru inn på manifoldet (denne har nå en nippel, se bildet over), som jeg igjen kan koble til enden av slangen som kommer fra gassflasken?
 

Vedlegg

  • IMG_20200510_110619.jpg
    IMG_20200510_110619.jpg
    245 KB · Sett: 58
Her er det. Men håper å kunne kjøpe noe å skru inn i manifoldet, som forklart i forrige post.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Den som jeg henviste til lenger opp i tråden? Kan du spesifisere nærmere hvilken ende som mangler?
 

Vedlegg

  • IMG_20200503_112455.jpg
    IMG_20200503_112455.jpg
    262,2 KB · Sett: 43
Du trenger vel ikke kjøpe noe, du kan ta av av overgangen der, og sette slangen rett på manifolden.

Jeg tror kanskje det enkleste er at du samler alt gassutstyr du har, legger det ned og tar bilde(r) av det.
Du sier f.eks at du måtte bruke en annen flaske, er det ikke samme gjenger på den? Eller er det en annen grunn til at du ikke bruker den samme regulatoren?
 
hei igjen,

2 alternativer:
Kanskje jeg skulle fått tak i en klemring, og kuttet av ball-lock, festet slangen til INTAKE på manifold? Eller går det an å skru av ball-lock, og skru denne inn i noe på manifoldet? (der nippelen står nå i INTAKE?)
 

Vedlegg

  • IMG_20200512_201219.jpg
    IMG_20200512_201219.jpg
    405,2 KB · Sett: 51
1: Du kan ta av slangen, og muligens bruke klemringen som allerede sitter der. Sette på nippelen.
2: Du kan bytte ut nippelen på manifolden med en overgang til MFL, skru slangen rett på denne.
3: Du kan også sette ball-lock direkte på manifolden med overgang.
4: Du kan bytte utgangen på regulatoren, og bare snu slangen.

Ganske mye du kan gjøre faktisk , bygge om til push-fit hele veien og bare ha en T eller Y push-fit f.eks. 60kr for splitting til to hvis du ikke trenger ventilene, litt under 200kr hvis du trenger seperat avstenging. Slangene er nesten gratis, og det koster 40kr for adaptere for å koble det til ball-lock med gjenger. Og ser i annen tråd at du lurte på sekunder regulator også, hvis dette er i samme oppsettet så er jo det veldig enkelt med push-fit regulatorer.
 
hei igjen,

2 alternativer:
Kanskje jeg skulle fått tak i en klemring, og kuttet av ball-lock, festet slangen til INTAKE på manifold? Eller går det an å skru av ball-lock, og skru denne inn i noe på manifoldet? (der nippelen står nå i INTAKE?)
Jeg får ta støyten for alle de andre, det største problemet ditt er ikke hva du skal gjøre i forhold til manifold og gass, det største problemet ditt er å lytte og formidle, vi vil alle gjerne hjelpe deg, men måten du formidler og presenterer problemet ditt er veldig vanskelig å forholde seg til fordi du er veldig dårlig til å formidle hva det er du trenger en løsning på. Tro meg, vi vil gjerne hjelpe deg, men når ingen av oss forstår hva du egentlig er ute etter å oppnå, er det vanskelig å hjelpe :confused:
 
Sist redigert:
Jeg får ta støyten for alle de andre, det største problemet ditt er ikke hva du skal gjøre i forhold til manifold og gass, det største problemet ditt er å lytte og formidle, vi vil alle gjerne hjelpe deg, men måten du formidler og presenterer problemet ditt er veldig vanskelig å forholde seg til fordi du er veldig dårlig til å formidle hva det er du trenger en løsning på. Tro meg, vi vil gjerne hjelpe deg, men når ingen av oss forstår hva du egentlig er ute etter å oppnå, er det vanskelig å hjelpe :confused:
Er uenig der. I det siste innlegget tok jeg et bilde av begge sider, hva annet trenger du? Skal ta selvkritikk på at jeg kanskje var litt uklar i begynnelsen, ja.
 
1: Du kan ta av slangen, og muligens bruke klemringen som allerede sitter der. Sette på nippelen.
2: Du kan bytte ut nippelen på manifolden med en overgang til MFL, skru slangen rett på denne.
3: Du kan også sette ball-lock direkte på manifolden med overgang.
4: Du kan bytte utgangen på regulatoren, og bare snu slangen.

Ganske mye du kan gjøre faktisk , bygge om til push-fit hele veien og bare ha en T eller Y push-fit f.eks. 60kr for splitting til to hvis du ikke trenger ventilene, litt under 200kr hvis du trenger seperat avstenging. Slangene er nesten gratis, og det koster 40kr for adaptere for å koble det til ball-lock med gjenger. Og ser i annen tråd at du lurte på sekunder regulator også, hvis dette er i samme oppsettet så er jo det veldig enkelt med push-fit regulatorer.
Takk for svar. Likte løsning nr 2 best. Kunne du sendt meg en link til Bryggselv eller si hva jeg skal søke etter? Størrelse f.eks.
 
Tørr ikke svare på hva du trenger, du må nesten skru opp og se ann dimensjonen.

Overgangen som stod på regulatoren min er 1/2 NPT til 7/16" MFL tror jeg.
 
Er uenig der. I det siste innlegget tok jeg et bilde av begge sider, hva annet trenger du? Skal ta selvkritikk på at jeg kanskje var litt uklar i begynnelsen, ja.

Det enkleste er å beskrive hva hele formålet er, blir litt enklere å tipse om en komplett løsning. Det er ikke alltid det er best å tilpasse ting man har, noen ganger er det bedre å bare bytte alt (vet ikke om det er tilfelle her) Når du da ikke svarer på spørsmål som kan gi en vesentlig raskere løsning blir det vanskeligere å hjelpe deg.

Du svarte f.eks ikke hvorfor du ikke kunne bruke den gamle regulatoren, du sa du måtte bytte flaske. Hvorfor skrudde du bare ikke over regulatoren fra denne? Det ville jo løst problemet uten noe mer kluss hvis du fremdeles har tilgang til den.
 
Tilbake
Topp