"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Kan noen med litt mer erfaring i egenkomponerte oppskrifter (dette er jo egentlig ikke det, men det er ikke all-grain sett, som jeg er vant med..), deschiffere følgende til en forståelig oppskrift?
Jeg ønsker 23 liter post boil, og mengde korn er gjerne rundt 5,5kg.
Takker for all hjelp.

7Fjell Go’stemning 15

OG: 11 °P
IBU: 22
ALK: 4.7 %

Fermentables:
93.2 % Fuglsang pilsnermal malt, 6 EBC
6.8 % Best caramel pils malt, 4 EBC

Hops:
Simcoe @ 60 min. to hit target IBU
0.96 g/l Simcoe @ 5 min.
1.92 g/l Simcoe hops @ dry hop, day 7
2.88 g/l Simcoe cry hops @ dry hop, day 7

Mash:
68 °C, 45 min., mashout: 78 °C

Yeast:
Wyeast 1728

Boil:
60 min.

Fermentation:
Pitch @ 16.5 °C, ferment 14 days @ 18 °C
 
Kan noen med litt mer erfaring i egenkomponerte oppskrifter (dette er jo egentlig ikke det, men det er ikke all-grain sett, som jeg er vant med..), deschiffere følgende til en forståelig oppskrift?
Jeg ønsker 23 liter post boil, og mengde korn er gjerne rundt 5,5kg.
Takker for all hjelp.

7Fjell Go’stemning 15
Har du eller noen andre spurt og fått den fra bryggeri? (Siden den ikke ligger her https://www.7fjellbryggeri.com/recipe/brewourgostemning15/)
Tror EBC er forvekslet for malt-typene, da Fuglsang Pilsner Malt jeg har kjøpt tidligere er oppgitt til 4 EBC.

Nå kjenner jeg ikke meskeeffektivitet, fordampning og trub-tap for ditt bryggeutstyr, men har satt opp mengdene jeg vil trenge til mitt BIAB-oppsett hvor jeg har cirka 80% meskeeffektivitet, fordamper vel 14% på 60min kok og fyller 8% mindre i gjæringsbøtte etter nedkjøling enn det jeg har ved kokeslutt. Har brygget to 7-Fjell oppskrifter tidligere, sistnevnte denne:
brewourgateway

Til 12 liter ved kokeslutt / 11 liter i gjæringsbøtte vil jeg bruke følgende, dvs. du må omtrent doble disse mengdene for 23 liter utenom gjær hvor jeg fortsatt ville brukt 1 pakke:

Malt:
Fuglsang pilsner 2 kg
Caramel pils 0.15 kg

Innmesk 10 liter @ 72 grader for mesk @ 68 grader
60 min: Partiskylling +6 liter (for 14 liter til kok)

Humle @ 60 min / kokestart for å oppnå totalt 22 IBU:
Simcoe 6 gram

Tilsetning @ 15 min:
Klarningsmiddel/Protafloc 1/4 tablett
Gjærnæring/Servomyces

Humle @ 5 min:
Simcoe 11 gram

Kjøl til 17 grader - OG mål 1.044
Tilsett gjær 1 pakke WLP028

Tørrhumle @ dag 7:
Simcoe 21 gram
Simcoe cryo 31 gram

Forventet FG 1.008-1.010
Flaskekarbonering 6 g/l sukker
---
Alternativ: Siden det ikke er viktig for meg å komme under 4.7% ville jeg kanskje økt basemalt 10% til 2.2 kg og bitterhumle et par gram, som vil gi vel 5% og 27 IBU.
 
Glemte denne. "Ja" er bra, positivt, men hva svarte du "Ja" til?

Jeg spurte: "Men kan man regne attenuation på samme måte når sukkeret er tilsatt etter stormgjæring?" ?

Det var et ja til det spørsmålet, ja. Men når jeg tenker etter, så er det nok feil svar:(. Om du tilsetter det i kok, tilsetter du det i et større volum enn når du tilsetter det etter kok - forutsatt at du ikke tar med absolutt alt fra kjelen over i gjæringskaret. Og følgelig påvirker det OG mindre i det første tilfellet enn i det andre.

Så du må vel egentlig korrigere for det ved å legge inn volum etter kok for beregninga av effekten av sukkertilsetninga når du skal tilsette det etter stormgjæringa.

Men jeg veit ikke hvordan ulike kalkulatorer håndterer dette. De bør vel ha som utgangspunkt for beregning av sukkerets effekt på OG det volumet du setter til kok - hvilket vel betyr at de må sette meskeeffektivteten til 100%, og altså overstyre den meskeeffektiviteten du har lagt inn.

Jeg bruker så å si aldri sukker, så dette har jeg ikke tenkt skikkelig gjennom før.
 
Hei!

Er lenge siden jeg har brygget.
Og vil prøve å lage en god mandarina IPA.

Brygget noe slikt for en del år tilbake. Husker jeg brukte sykt mye humle
 

Vedlegg

  • Mandarina IPA800gr.PNG
    Mandarina IPA800gr.PNG
    247,3 KB · Sett: 30
Hei!

Er lenge siden jeg har brygget.
Og vil prøve å lage en god mandarina IPA.

Brygget noe slikt for en del år tilbake. Husker jeg brukte sykt mye humle

Det blir da godt:).

Du kan flytte de to siste tilsetningene i kjelen til en pause i nedkjølinga ("WP" eller "hopstand"). Kjøl ned til like over 90 grader, og så stopper du kjølinga og hiver i humlene. La det stå i 10-15 minutter mens du rører forsiktig, og så kjøler du videre ned. På denne måten får du mer aroma ut av humlene. (Dette er slik Amundsen gjør med sin Ink and Dagger, som du sikkeert kjenner.)
 
Jeg har en 3 liters starter med skotsk gjær (Imperials A31 Tartan) stående i kjøleskapet. Den kan sikkert brukes til no', tenkte jeg - og bestemte meg for å la den gjøre det den er skapt for; en wee heavy.

Det har jeg ikke brygga før - bortsett fra en Julefred, og den er vel egentlig ikke typisk? Så jeg har lest meg opp litt, og satt sammen denne:

OG 1.070, FG 1.020, ABV 6,6%, IBU 20, EBC 43. Meske på 70 (+ 72:confused:?). 1 ts klorid, 0,5 ts sulfat, 1 ts Natron. Koke i 90.

Malt
7,47 kg Maris Otter (83%)
0,27 kg Victory (3%)
0,54 kg Simpsons Aromatic 60 EBC (6%)
0,36 kg Simpsons Crystal T50 130 EBC (4%)
0,18 kg Simpsons Double Roasted Crystal 300 EBC (2%)
0,18 kg Black Malt (2%)
Humle
30 gr Pilgrim @ 60
Gjær
Imperial A31 Tartan

Nå er vel noen av dere gamle rever på dette ølet. Blir dette greit? Trengs det litt mer bitterhet for å balansere noe som antakelig blir litt småsøtt? Og hva med en liten sein humletilsetning?

edit: Endte med å justere opp IBU til 26 (30 => 35 gram Pilgrim).
 
Sist redigert:
Det blir da godt:).

Du kan flytte de to siste tilsetningene i kjelen til en pause i nedkjølinga ("WP" eller "hopstand"). Kjøl ned til like over 90 grader, og så stopper du kjølinga og hiver i humlene. La det stå i 10-15 minutter mens du rører forsiktig, og så kjøler du videre ned. På denne måten får du mer aroma ut av humlene. (Dette er slik Amundsen gjør med sin Ink and Dagger, som du sikkeert kjenner.)
Tusen takk for svar[emoji16]
Skal gjøres[emoji1][emoji2956]

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
 
Hei
Jeg har de to siste årene brygget Santas self medication som juleøl.
Jeg har truffet på OG og FG og har fått mange gode tilbakemeldinger.
ettersom jeg eksponeres for mer og fler typer øl, så ønsker jeg å ta denne oppskriften litt lenger. Det jeg savner er litt mer fylde, siden jeg syns den er litt "tynn".
upload_2020-5-25_14-43-30.png
Her er oppskriften jeg bruker på 25liter.
Ser enkelte bruker havre for å få mer fylde, men jeg lurer på om jeg kan f.eks øke mengden på chocolate malt eller dark crystal..

Noen som har noen tips?
 
Skal prøve meg på en SMaSH for første gang. Noen som har noen kommentarer til denne, og forslag til meskeskjema?

SMaSH.PNG
 
Skal prøve meg på en SMaSH for første gang. Noen som har noen kommentarer til denne, og forslag til meskeskjema?

Vis vedlegget 45201

Det er vanskelig å svare uten å vite hvordan du ønsker at ølet skal være. Ønsker du kraftig humlearoma, trenger du en god del mer humle til tørrhumlinga - og jeg ville kanskje også flytta 5-minutterstilsetninga til en 10-minutters pause i nedkjølinga ved 95 grader (da synker den ca. en grad i minutttet, så du kommer ut med 85 ved slutten av pausen). Og så ville jeg økt dosen der, også. Jeg hadde nok spandert en pose til, altså totalt 200 gram, og brukt 70 gram under nedkjøling, og 100 gram som tørrhumle.. Men det er altså for å få maks aroma-effekt. (De blir dyre, disse amerikanske ølene:(.)

Med en større dose tiltørrhumling ville jeg delt den på to; den første mens det ennå er en del aktivitet i gjærlåsen (sånn cirka på dag 3), og så en til litt seinere, når det har roa seg mer, og nærmer seg forventa FG.

Men ønsker du et lett og forfriskende øl med et hyggelig innslag av frukt i aromaen, er det nok greit å la det være som det er - skjønt jeg ville stadig flytta 5-min til nedkjølinga.

Mesketemp? Tja, vil du ha det maks tørt, så hadde jeg kjørt 65 grader. Men 05 gjærer godt ut, så jeg tror jeg hadde gått opp til 67. (Det gjør sant å si ikke veldig stor forskjell.) Du trenger ikke gjøre noe mer. Utmesk er unødvendig.
 
Mekka sammen et par oppskrifter i dag, først en IPA med litt reste humle
begge er på 14 liter
merk også Amarillo Cryo

upload_2020-5-26_14-51-9.png

har 20 og 10 g ekstra Amarillo Cryo og Columbus, kan bruke det, men jeg kan også spare
 
Sist redigert:
Det er vanskelig å svare uten å vite hvordan du ønsker at ølet skal være. Ønsker du kraftig humlearoma, trenger du en god del mer humle til tørrhumlinga - og jeg ville kanskje også flytta 5-minutterstilsetninga til en 10-minutters pause i nedkjølinga ved 95 grader (da synker den ca. en grad i minutttet, så du kommer ut med 85 ved slutten av pausen). Og så ville jeg økt dosen der, også. Jeg hadde nok spandert en pose til, altså totalt 200 gram, og brukt 70 gram under nedkjøling, og 100 gram som tørrhumle.. Men det er altså for å få maks aroma-effekt. (De blir dyre, disse amerikanske ølene:(.)

Med en større dose tiltørrhumling ville jeg delt den på to; den første mens det ennå er en del aktivitet i gjærlåsen (sånn cirka på dag 3), og så en til litt seinere, når det har roa seg mer, og nærmer seg forventa FG.

Men ønsker du et lett og forfriskende øl med et hyggelig innslag av frukt i aromaen, er det nok greit å la det være som det er - skjønt jeg ville stadig flytta 5-min til nedkjølinga.

Mesketemp? Tja, vil du ha det maks tørt, så hadde jeg kjørt 65 grader. Men 05 gjærer godt ut, så jeg tror jeg hadde gått opp til 67. (Det gjør sant å si ikke veldig stor forskjell.) Du trenger ikke gjøre noe mer. Utmesk er unødvendig.
Takk Finn! Da prøves dette i dag, forhåpentligvis med hell :)
 
Tilbake
Topp