Nytt gjæringskar

bryggeodden

Norbrygg-medlem
Har etter ca 21 brygg funnet ut at jeg må invistere i et litt bedre gjæringskar enn de man får kjøpt til ca 100 lappen.
Blitt noe lei av allt styret med åpning av lokk, for å sjekke FG, bruk av hevert til omstikking til kar med kran osv.

Kjøpte en fermazilla med bunnventli på BF, har brukt denne en gang, gikk nesten fint, men mye styr i forbindelse med rengjøring, vansklig å demontere, ( mulig jeg har gjort noe feil her) samt lekkasje i bunnen, som resulterte i at kjøleskapet stjal ca 9 liter ferdig øl.

Sett på den nye typen fermazilla uten ventil, men bruker også og lage noen cider ekstrakt sett og i og med disse ikke tåler noe særlig varme er jeg litt skeptisk.

Leker på tanken med stål kar.

Tenker også på å invistere i større bryggemaskin, noe som gjør at jeg gjerne kunne tenkt meg et større enn 30 - 35 liters kar.

Hva anbefaler dere ?
 
Fermzilla All Rounder 60L med trykksett og spunding ventil i et passende kjøleskap styrt med Inkbird og en 30-50w varmekabel
 
Brewshop har en veldig interessant italiener: Polsinelli 35L gjæringstank av rustfritt stål Eneste aberet er at den ikke har håndtak, så vidt jeg kan se.
Jeg har to stk av 80 liters versjonen. Fungerer egentlig greit, men pakninga til lokket på mine er akkurat for trang, så man må passe på så ikke pakninga faller ned i gjæringkaret når man tar av lokket. Krana er solid, men må skrus inn med et lag gjengeteip for at det skal sitte og være tett. Gummien som skal tette for gjærlåsen/blowoff slangen er ikke samme som standard røde til vanlige plastlokk, dette er en hardere type gummi. Håndtak er ikke noe problem for meg siden jeg ikke løfter på 80 liters tank med øl.

Hva anbefaler dere ?

Ellers er utvalget tynt før man må bruke mye penger.. Brewtools kommer med gjæringstanker, men det er enda på prototype stadiet. Det er sagt derfra at de vil ha både "Hjemmebrygger" og "Proff" versjon av tankene sine.

Brewtools

Brew Bucket fra SS;
Ss Brew Tech Brew Bucket 26 L BME BrewMaster 7 gallon - BryggSelv
Ss Brew Tech Brew Bucket Fermenter 53 L Brewmaster 14 gallon - BryggSelv
Chronical Fermenter 64L Konisk gjæringskar. 1/2 bbl / 17 gallon - BryggSelv
 
Jeg kunne egentlig tenke meg å gå over til stål. Denne, som jeg ikke kan finne at noen i Norge selger, hadde vært ideell for meg, siden jeg ikke er interessert i trykkgjæring: Brew Monk™ stainless steel fermenter 30 l • Brouwland

Brewshop har en veldig interessant italiener: Polsinelli 35L gjæringstank av rustfritt stål Eneste aberet er at den ikke har håndtak, så vidt jeg kan se.

Håndtak er enkelt å få til på en rustfri tank, det er bare å finne noen med et TIG-sveiseapparat og kunnskapen til å bruke det.
 
Har sett på polsinelli tankene, de kan jo være en grei start?

Har vært skeptisk til de billige plastkarene med kran, pga redd for de skal få lekkasje.

Sett noen reodor felgen metoder for å modde speidel plastkarene slik at man får overført til corneliusfat som lukket overføring, kanskje disse karene er av noe bedre kvalitet?

Tenkt en del på alround ol av fermazilla, men eneste skepsisen er at flere har fått lekkasjer, eksplodert, og at de ikke tåler mye varme. Mulig jeg overdriver litt her?
 
Har nettop gått over fra plastkar til en SS Brew Bucket 53l (nevnt over av @Steinar Huneide) og så langt er jeg strålende fornøyd.

Passer fint i kjøleskapet, virker til å være enkel å rengjøre og holde høy kvalitet - og mulig å bytte ut lokk (som vi har gjort) til et med 1.5" tri-clamp i toppen.

Triclampen i toppen benytter vi til følgende:
- Overføring av vørter fra Brewtools bryggemaskin (triclamp-overgang til 34mm)
- Blow-off (bruker triclamp-overgangen og samme 19mm-slange som i resten av Brewtools-oppsettet
- CO2-ballock for trykksatt overføring (enda ikke testet)

Bøtta har også en "thermowell" hvor temperaturproben fra STC/Inkbird passer inn slik at maskineriet kan avlese aktuell temperatur inne i bøtta.

So far - so good og kan anbefale denne :)

Priser:
4000 for bøtta
700-ish for lokket (kan også brukes med flatt lokk som medfølger)
500-ish for div triclamps etc I toppen.

IMG_5451.jpg
 
Har sett på polsinelli tankene, de kan jo være en grei start?

Har vært skeptisk til de billige plastkarene med kran, pga redd for de skal få lekkasje.

Sett noen reodor felgen metoder for å modde speidel plastkarene slik at man får overført til corneliusfat som lukket overføring, kanskje disse karene er av noe bedre kvalitet?

Tenkt en del på alround ol av fermazilla, men eneste skepsisen er at flere har fått lekkasjer, eksplodert, og at de ikke tåler mye varme. Mulig jeg overdriver litt her?

Du får bare lekkasje hvis du drar til for hardt når du setter inn krana - da ødelegger du det relativt tynne godset i den gjengede delen - eller fester pakningen på innsida i stedet for på utsida, der den skal sitte. Så hvis du veit hva du gjør, er de helt trygge. (Jeg har kjørt over 300 brygg med disse dunkene med kran.)

Speidelkarene er et alternativ, helt klart. De er mindre utsatt for riping, og du kan forvente mye lengre levetid på dem. Eneste minuset med dem er at de (dvs. 30-literne) er mer klønete å reingjøre, og å høste gjæren fra.
 
Ser ikke den store fordelen for deg som har flere brygg gående, og som bærer rundt på dem for temp. kontroll

Nei, det blir dyrt, og sikkert mer tungvint. Det beste ville være noe helt enkelt - altså bare en stålversjon av plastbøttene. Jeg er helt happy med dem, men de varer ikke evig, uansett hvor forsiktig jeg håndterer dem.

Mulig det beste er Speidelkarene, til tross for at de er litt mer klønete å bruke.
 
Jeg er veldig fornøyd med min SS Conical 50+L
Transporterer full tank på rulleplate, og løfter kun 20cm inn i kjøleskap. Går helt fint.
Men vi skal ikke undervurdere plast-gjæringskar. Så lenge du ikke oppbevarer dem stablet i hverandre (riper) + vasker med mye redskaper, varer de lenge. Min bøtter fungerer nå til oppbevaring av malt (25kg sekk). Tette, og stabler fantastisk bra.
 
Jeg bytta fra klassisk plastbøtte til speidelkar.
Kjøpte en ekstra kran for å montere i lokket. Trer bare slangen på denne og ned i blowoff-flaska.

Skulle ønske den var 3vm lavere så hadde jeg fått det inn i kjøleskapet.

Men det problemet er midlertidig.

Mye tykkere plast og en helt annen byggekvalitet.
Lett å rengjøre med svamp, grei nok åpning i toppen, så kommer godt til hele innsiden.


Lettere å bære i trapper med sidemonterte håndtak er det også.
 
Jeg har gått fra Speidel-kar til Allrounder med spunding-ventil. Det er min nye favoritt. Enkel å ha med å gjøre sammenlignet med Fermzillaen med bunnventil, samtidig som du kan ha fullstendig oksygenfri håndtering fra endt gjæring, gjennom coldcrash og til overføring til fat.
 
Det er ihvertfall ingen vei tilbake til plastbøtte for min del etter at jeg gikk over til Fermentasaurus når den kom, og Fermzilla nå (bruker begge).

Det å kunne følge fermenteringen visuellt i gjennomsiktig tank er gull! Gjærer så og si alltid med minimalt trykk. Stenger spunding ventilen helt mot slutten og ser på trykkmåleren når fermenteringen stopper opp.

Stort pluss er også å kaldkræsje med overtrykk sånn at ikke oksygen blir sugd inn + oksygenfri overføring til fat og resten flaskes med Tapcooler direkte (til boks om litt)

Rustfri Unitank blir ikke et godt alternativ for meg, for dyrt, for mye dill dall å vaske og fermentere i «blinde» frister ikke. Jeg «må» se vørteren, gjæren som virvler rundt når det gjæres, bunnfall og gjærkake fra siden gjennom hele prosessen.
 
Det er ihvertfall ingen vei tilbake til plastbøtte for min del etter at jeg gikk over til Fermentasaurus når den kom, og Fermzilla nå (bruker begge).

Det å kunne følge fermenteringen visuellt i gjennomsiktig tank er gull! Gjærer så og si alltid med minimalt trykk. Stenger spunding ventilen helt mot slutten og ser på trykkmåleren når fermenteringen stopper opp.

Stort pluss er også å kaldkræsje med overtrykk sånn at ikke oksygen blir sugd inn + oksygenfri overføring til fat og resten flaskes med Tapcooler direkte (til boks om litt)

Rustfri Unitank blir ikke et godt alternativ for meg, for dyrt, for mye dill dall å vaske og fermentere i «blinde» frister ikke. Jeg «må» se vørteren, gjæren som virvler rundt når det gjæres, bunnfall og gjærkake fra siden gjennom hele prosessen.

Å kunne se gjærflakene fly rundt inne dunken er omtrent som å se på en visuell winamp-plugin fra tidlig 2000-tall :D
 
Tilbake
Topp