"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Innspill på min første "pils" (Tysk lager)

Har ikke opplegg til eller tenkt å starte med vannjusteringer enda.

Vil helst unngå å kjøpe to pakker humle eller ha noe til overs da det trolig ikke blir en ny slik på en stund.

Er ikke låst til Hallertau Mittelfrüh, da jeg ikke har handlet enda.
Har heller ingen store preferanser som jeg vet når det kommer til tyske humler.


(Håper det er mulig å lese - lastet opp fra tapatalk)

Karbonader til 2,8vol CO² ?
f88854bf657193c1de83b0d6be98ca11.jpg

Jeg er enig med @RealGone i at 6% syremalt er for mye. Du er dessuten så høyt at du kanskje vil merke det på smaken, også. Jeg mener 5% er ei fornuftig grense. Jeg har bevega meg litt i grenseland der, og har nok merka et par ganger at det ikke er så lurt.

Jeg husker ikke om du har sagt noe om vannet ditt er spesielt hardt (det er så mange som spør om så mye, så sånt klarer jeg ikke å holde orden på:)), men trenger du å bruke mer syre enn 3-4% syremalt, ville jeg fått tak i fosforsyre, som er smaksnøytralt i de mengdene det er aktuelt å bruke det.

Om du har sikta deg inn på pH 5,2, som mange setter som ideelt for pils, så ville jeg heller kutta ned på syremaltet og vært fornøyd med en høyere pH. Under 5,5 er du fremdeles i sonen "ideell pH for lyse øl". Og litt over det er sant å si ingen krise, heller. Det har eventuelt kanskje mest konsekvenser for pH i kok og pH til gjæring. pH til kok bør helst ikke være over 5,4; det har å gjøre både med proteinkoaguleringa og med karakteren på bitterheta; du får ei mer avrunda bitterhet når du kommer under.

Men hvor fryktelig nøye dette er, skal jeg ikke si. Jeg tror ikke vi snakker om noe som er veldig merkbart.

Carapils er et malt som ikke gir mening noe sted. Det gir ikke bedre skum, til tross for hva som står om det. Bruk heller 5% Carahell 25 hvis du er ute etter noe som forbedrer skumfastheten.
 
Sist redigert:
Venter utålmodig på ny kjele for koking av små batcher, og har snekra i hop et forsøk på et "kort og rufsete"-brygg. Inspirasjonen var et hyggelig møte med det Rygr Brygghus kaller en "transatlantisk pils". Det er vel ikke en IPL, men en pils med beherska bruk av amerikansk humle?

Så jeg tok oppskrifta til en Cream Ale jeg brygga nylig, som jeg er ganske fornøyd med, og konverte den til en rufsete pils med litt Centennial i wp. Og så prøver jeg s-189 for første gang; det er visst en av disse lagergjærene som først nylig er kommet ut av skapet som cerevisiae:). Da blei det sånn:

OG 1.044, FG 1.010, 4,5% ABV, 30 IBU. No sparge, 72% effektivitet. Meske på 65 i 30 min, koke i 30 min (mulig det blir 40 + 40). 1/4 ts hver av klorid og sulfat. Gjære på 14-15 grader.

Malt og råfrukt til 16 liter før tapping fra kjele
2,6 kg pilsnermalt
0,5 kg flaka ris
0,1 kg syremalt
Humle
30 gr Northern Brewer 6% @ 30
30 gr Centennial 8% @ wp 85º/10 min
Gjær
S-189, 1 pk strødd rett i vørteren.
 
Har ikke satt meg inn i vannkjemien enda,
Vannet er ikke nevneverdig hardt her, i hvert fall ikke i forhold til for 15-20 år siden, da de kalka innsjøene.

Om noen har lyst å hjelpe meg med å lese dette:
Nøkkeltall - MOVAR IKS

Har endret på oppskriften iht tips gitt over [emoji482]
Oppskriften er dessverre kun en copy paste fra internett, så regna med den var noe off.

Takker for gode råd!
5ee797a424ba4ecbd8e7643ea64394c3.jpg
 
Har ikke satt meg inn i vannkjemien enda,
Vannet er ikke nevneverdig hardt her, i hvert fall ikke i forhold til for 15-20 år siden, da de kalka innsjøene.

Om noen har lyst å hjelpe meg med å lese dette:
Nøkkeltall - MOVAR IKS

Har endret på oppskriften iht tips gitt over [emoji482]
Oppskriften er dessverre kun en copy paste fra internett, så regna med den var noe off.

Takker for gode råd!
5ee797a424ba4ecbd8e7643ea64394c3.jpg

I forhold til annet norsk overflatevann har du en litt høyere hardhet enn vanlig, men vi snakker fremdeles om bløtt vann. (Fin artikkel her. Sjekk tabellen over hardhet i noen norske kommuner.) Du har et litt større behov for å senke pH når du brygger lyse øl enn vanlig, men ikke mye. Og du kan regne med at vannet er såpass mineralfattig at du nærmest kan regne verdiene for det meste som null. Litt kalsium har du - antakelig et sted omkring 25 ppm - som viser seg i form av hardhet, og siden kalsium i Norge i det alt vesentlige kommer fra kalsiumkarbonat (kalk), kan du regne med at du har et sted opp mot 40 ppm karbonat (forholdet mellom kalsium og karbonat i kalk er 2:3). 25 ppm kalsium er forøvrig halvparten av hva som vanligvis anbefales, men i praksis er det ikke noe problem. Karbonatet har ingen betydning ut over at det drar pH'en opp

Jeg ville, i tillegg til syremaltet, skaffa kalsiumklorid og kalsiumsulfat, og fosforsyre. Og så natron (får du på butikken), om du skulle få behov for å justere pH opp - hvilket du vil få når du brygger mørke øl. Det er enkelt å lære seg å bruke dette, og noe mer trenger du ikke. (Du kan også bruke kalk til å justere pH'en opp, men det løser seg ikke så lett, og er vanskeligere å beregne effekten av. Hvis havner veldig lavt, kan det likevel hende du vil trenge det, for du kan ikke bruke veldig mye natron før det merkes på smaken. Men som regel så greier det med litt natron.)

Bortsett fra hardhetsgraden sier tallene i vannrapporten din ikke noe nyttig, annet enn at de verdiene det opplyses om ikke er noe å bekymre seg om. (Jern kan være et problem om det er mye av det, men det er det ikke. Kjekt å vite, i og for seg.) Men hardhetsgraden er vesentlig, siden den forteller noe om alkaliteten, som igjen forteller hvor stort behov for å justere pH du har.
 
Skal snart til med mitt andre forsøk på NEIPA etter ønske fra min bedre halvdel. Det er ikke et øl jeg har satt meg stort inn i, eller drikker i noen grad.. med inspirasjon fra @Holmentoppen sin facebook post om mangan, og humlevalg, har jeg snekra sammen et utgangspunkt. Men skulle Galaxy'en hatt en partner opp i dette smoothie ølet?


Yggdrasil
New England IPA

7.0% / 15.9 °P

Recipe by
Steinar Huneide

All Grain


Brewtools B80pro
73.3% efficiency

Batch Volume: 25 L
Boil Time: 75 min

Vitals
Original Gravity: 1.065

Final Gravity: 1.014

IBU (Tinseth): 26

Color: 9.9 EBC


Mash
Strike Temp — 67.3 °C

Temperature — 65 °C — 60 min

Mash Out — 75 °C — 10 min


Malts (7.18 kg)
3.22 kg (44.9%) — Thomas Fawcett Pale Malt, Maris Otter — Grain — 5.9 EBC
2.27 kg (31.6%) — Avangard Wheat Malt — Grain — 3.9 EBC
740 g (10.3%) — BestMalz Caramel Pils — Grain — 5 EBC
440 g (6.1%) — Wheat Flaked — Grain — 3.2 EBC
290 g (4%) — Avangard Munich Malt, Germany — Grain — 18.7 EBC
220 g (3.1%) — BestMalz Acidulated — Grain — 6 EBC
Hops (270 g)
20 g (21 IBU) — Magnum 12% — Boil — 60 min

50 g (5 IBU) — Galaxy 12.9% — Boil — 2 min

75 g — Galaxy 12.9% — Dry Hop — 5 days

125 g — Galaxy 12.9% — Dry Hop — 3 days


Miscs
4.6 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash

1.7 g — Chalk (CaCO3) — Mash

11.3 g — Gypsum (CaSO4) — Mash


Yeast
3 g — Kveik NCYC 4235 #41 - Skare

Fermentation
Primary — 33 °C — 5 days
 
Jeg syntes Columbus Cryo ble veldig bra med Galaxy, men det var kanskje det du ikke ville ha

Også ville jeg hatt mer humle i WP / hopstand og det var unødvendig mye carapils kanskje
 
Har ikke satt meg inn i vannkjemien enda,
Vannet er ikke nevneverdig hardt her, i hvert fall ikke i forhold til for 15-20 år siden, da de kalka innsjøene.

Om noen har lyst å hjelpe meg med å lese dette:
Nøkkeltall - MOVAR IKS

Har endret på oppskriften iht tips gitt over [emoji482]
Oppskriften er dessverre kun en copy paste fra internett, så regna med den var noe off.

Takker for gode råd!
5ee797a424ba4ecbd8e7643ea64394c3.jpg
Da er settet lagt til bestilling,

Noen som har noen innspill på humlingen?
Ser det greit ut?
Målet er å bruke opp en pakke, men om det blir for mye er det ikke noe problem å redusere noe.
 
Tenkte å lage en mexican lager á la @Holmentoppen (men erstatte halvparten av maisen med ris). Siden jeg har noe Hallertau Blanc liggende, vurderer jeg å bruke den som bitter- og aroma-humle. Har aldri brukt den humlen før - noen tanker om det kunne fungere her?
 
Hva tenker dere om denne (veldig) lyse lageren?

- 50l til gjæring
-14 kg Pilsnermalt (BestMalz 3.5 EBC) (og ja, sliter med lav effektivitet på nytt bryggeri :) )
- 75g/75g/20g Hallertauer Mittelfrüh (60 min / 10 min / 0 min)
- 1200 mrd gjærceller (pitch rate 1.75) W-34/70 (hei Finn!)
- Hurtiggjæring iht oppskriften her (starter på 10C og økes til 13C etter 50% utgjæring, 17c etter 75% og 19c etter 90%. Deretter CC).
- PH-justering til 5.3 i mesk

Iht brewfather ender den på følgende Specs:
- 6.2%
- OG/FG 1055/1008 (tenker å meske på 68c for å bevare litt sukker ugjærbart for å ikke trekke den helt ned til 1008, evt. CC når den har nådd 1011).
- EBC 7.5
- IBU 19.


Ka dykk tru? :)
 
Hva tenker dere om denne (veldig) lyse lageren?

- 50l til gjæring
-14 kg Pilsnermalt (BestMalz 3.5 EBC) (og ja, sliter med lav effektivitet på nytt bryggeri :) )
- 75g/75g/20g Hallertauer Mittelfrüh (60 min / 10 min / 0 min)
- 1200 mrd gjærceller (pitch rate 1.75) W-34/70 (hei Finn!)
- Hurtiggjæring iht oppskriften her (starter på 10C og økes til 13C etter 50% utgjæring, 17c etter 75% og 19c etter 90%. Deretter CC).
- PH-justering til 5.3 i mesk

Iht brewfather ender den på følgende Specs:
- 6.2%
- OG/FG 1055/1008 (tenker å meske på 68c for å bevare litt sukker ugjærbart for å ikke trekke den helt ned til 1008, evt. CC når den har nådd 1011).
- EBC 7.5
- IBU 19.


Ka dykk tru? :)
Jeg ville brukt en annen humle på 60 min, perle, for eksempel, og droppa tilsetninga på 0 min.

Edit: og jeg ville valgt en annen gjær, jeg er ikke veldig glad i 34/70.
 
Jeg ville brukt en annen humle på 60 min, perle, for eksempel, og droppa tilsetninga på 0 min.

Edit: og jeg ville valgt en annen gjær, jeg er ikke veldig glad i 34/70.

Har 10 rør i fryseren av 34/70 så skal bruke den inntil videre på lagere :)

Takk for de andre tipsene. Perle har jeg i lageret så da bruker jeg den.
 
Tilbake
Topp