Finn Berger
Moderator
Innspill på min første "pils" (Tysk lager)
Har ikke opplegg til eller tenkt å starte med vannjusteringer enda.
Vil helst unngå å kjøpe to pakker humle eller ha noe til overs da det trolig ikke blir en ny slik på en stund.
Er ikke låst til Hallertau Mittelfrüh, da jeg ikke har handlet enda.
Har heller ingen store preferanser som jeg vet når det kommer til tyske humler.
(Håper det er mulig å lese - lastet opp fra tapatalk)
Karbonader til 2,8vol CO² ?
Jeg er enig med @RealGone i at 6% syremalt er for mye. Du er dessuten så høyt at du kanskje vil merke det på smaken, også. Jeg mener 5% er ei fornuftig grense. Jeg har bevega meg litt i grenseland der, og har nok merka et par ganger at det ikke er så lurt.
Jeg husker ikke om du har sagt noe om vannet ditt er spesielt hardt (det er så mange som spør om så mye, så sånt klarer jeg ikke å holde orden på), men trenger du å bruke mer syre enn 3-4% syremalt, ville jeg fått tak i fosforsyre, som er smaksnøytralt i de mengdene det er aktuelt å bruke det.
Om du har sikta deg inn på pH 5,2, som mange setter som ideelt for pils, så ville jeg heller kutta ned på syremaltet og vært fornøyd med en høyere pH. Under 5,5 er du fremdeles i sonen "ideell pH for lyse øl". Og litt over det er sant å si ingen krise, heller. Det har eventuelt kanskje mest konsekvenser for pH i kok og pH til gjæring. pH til kok bør helst ikke være over 5,4; det har å gjøre både med proteinkoaguleringa og med karakteren på bitterheta; du får ei mer avrunda bitterhet når du kommer under.
Men hvor fryktelig nøye dette er, skal jeg ikke si. Jeg tror ikke vi snakker om noe som er veldig merkbart.
Carapils er et malt som ikke gir mening noe sted. Det gir ikke bedre skum, til tross for hva som står om det. Bruk heller 5% Carahell 25 hvis du er ute etter noe som forbedrer skumfastheten.
Sist redigert: