Finn Berger
Moderator
Da tenker jeg å slå til med en kort og rufsete light-versjon av en vestkyst-IPA. (Kinns Vestkyst, som er det jeg pleier å brygge når jeg er i amerikansk IPA-modus, er vel strengt tatt en østkyst-IPA? Men Lothe kan kanskje redde seg ved å peke på at Kinn ligger på den norske vestkysten.)
OG 1.056, FG 1.013 (77% utgjæring), 53 IBU, 5,7% ABV. Meske på 67 grader i 30 min. No sparge. Sulfat til 200 ppm, klorid til 77 ppm.
Tartan er en fin gjær til dette. Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også. Jeg tenker å tørrhumle for 3-5 dager etter at hovedgjæringa er over.
Malt til 18 liter nedkjølt vørter i kjelen
2,4 kg Simpsons lagermalt
1,5 kg Maris Otter
0,5 kg Victory
0,1 kg syremalt
Humle
15 gr. Pekko @ 30
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ 15
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ wp
13 gr Chinook, Centennial og Columbus @ dry hop
Gjær
Imperial A31 Tartan
Tanken er å få godt med furu og citrus - og "dank". Holder dette da? Balansen forøvrig? Skulle det vært bitrere? Denne har jo ikke så høy OG.
OG 1.056, FG 1.013 (77% utgjæring), 53 IBU, 5,7% ABV. Meske på 67 grader i 30 min. No sparge. Sulfat til 200 ppm, klorid til 77 ppm.
Tartan er en fin gjær til dette. Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også. Jeg tenker å tørrhumle for 3-5 dager etter at hovedgjæringa er over.
Malt til 18 liter nedkjølt vørter i kjelen
2,4 kg Simpsons lagermalt
1,5 kg Maris Otter
0,5 kg Victory
0,1 kg syremalt
Humle
15 gr. Pekko @ 30
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ 15
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ wp
13 gr Chinook, Centennial og Columbus @ dry hop
Gjær
Imperial A31 Tartan
Tanken er å få godt med furu og citrus - og "dank". Holder dette da? Balansen forøvrig? Skulle det vært bitrere? Denne har jo ikke så høy OG.
Sist redigert: