"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Humlinga er delvis modellert etter Vestkyst. Denne her har jo en god del lavere OG, men den er nok likevel i blekeste laget når det gjelder IBU, ja. IBU : OG i en IPA skal visst ligge på 1,10, og da bør jeg opp på 62 IBU.

Gram pr liter: Jeg har alltid uten å tenke så mye over det regna det ut fra det volumet jeg setter til gjæring, men for tilsettinger i kjelen det burde vel heller være til volum før tapping? Det har jeg faktisk greidd å ikke tenke over før. Når det gjelder tørrhumlinga, derimot, virker det rimelig å tenke ut fra volum i gjæringskaret.

Humlinga - bortsett fra bitterhumla - er på samme nivå som det jeg bruker i Vestkyst, faktisk (samme skjema som det @Jørgen E har lagt ut).

Å tenke gr/l totalt gir ikke helt mening for meg. Effekten av det totale humlevolumet kan jo variere veldig alt etter som hva som tilsettes når.

@loebrygg : Du får ikke hop creep ved lavere temperaturer; det er et poeng. (Mener å ha sett 18 garder som ei grense. Usikker.) Og du tar bedre vare på aromaene, også, i følge Scott Janish. Helst skulle en ned på 2 grader.
 
Sist redigert:
Det er forvirende mye informasjon som sirkulerer nå, og jeg strever hardt med å finne ut av det. Her er en artikkel av Janish der han serverer en del av det: A Case for Short And Cool Dry Hopping - Scott Janish

Jag har ikke kommet fram til noen konklusjon på hva som er best å gjøre. En ting er all denne forskningen; noe annet er at jeg egentlig aldri har fått bedre resultater enn med den gamle resepten på Vestkyst. Nå tenker jeg i alle fall å prøve en litt lavere temperatur, og ikke så lang periode med humlene i før tapping.
 
Det er forvirende mye informasjon som sirkulerer nå, og jeg strever hardt med å finne ut av det. Her er en artikkel av Janish der han serverer en del av det: A Case for Short And Cool Dry Hopping - Scott Janish

Jag har ikke kommet fram til noen konklusjon på hva som er best å gjøre. En ting er all denne forskningen; noe annet er at jeg egentlig aldri har fått bedre resultater enn med den gamle resepten på Vestkyst. Nå tenker jeg i alle fall å prøve en litt lavere temperatur, og ikke så lang periode med humlene i før tapping.
Det var en interessant artikkel. Hør heller på ham enn meg :D

Bakgrunnen for svaret mitt er at jeg har prøvd å tørrhumle både kaldt og varmt, og varmt har alltid virket som at det har gitt mest bang for the buck. Men, her er det et stort MEN. Jeg husker ikke hvordan jeg har samplet flesteparten av ølene, eller rett og slett ved hvilken temperatur jeg har inntrykkene som har festet seg til minnet fra. Varm øl vil jo gi mer på tunga og i nesa, enn en veldig kald en.. Jeg vet fra før at noen oljer er det lite forskjell på mtp temperatur, men jeg har ofte fått mer rett ut punch! (mer av alt) ved å tørrhumle på f.eks 20c enn 16C like lenge/kort.
 
Det var en interessant artikkel. Hør heller på ham enn meg :D

Bakgrunnen for svaret mitt er at jeg har prøvd å tørrhumle både kaldt og varmt, og varmt har alltid virket som at det har gitt mest bang for the buck. Men, her er det et stort MEN. Jeg husker ikke hvordan jeg har samplet flesteparten av ølene, eller rett og slett ved hvilken temperatur jeg har inntrykkene som har festet seg til minnet fra. Varm øl vil jo gi mer på tunga og i nesa, enn en veldig kald en.. Jeg vet fra før at noen oljer er det lite forskjell på mtp temperatur, men jeg har ofte fått mer rett ut punch! (mer av alt) ved å tørrhumle på f.eks 20c enn 16C like lenge/kort.

Skulle ikke undre meg om vitenskapen til slutt finner ut at du har rett:p.

Gamle Denny Conn - jeg begynner å få atskillig sans for ham og Beechum; jeg mener for holdninga deres til ting, ikke nødvendigvis for alt de har kommet fram til - uttrykte seg i sterke ordelag om hvor bra det var med tørrhumling på 2 grader. Det er jo så man får lyst til å prøve - men jeg starter med 14-15, siden det uansett passer med gjæringstemperaturen med den skotske gjæren jeg skal bruke.
 
Skulle ikke undre meg om vitenskapen til slutt finner ut at du har rett:p.

Gamle Denny Conn - jeg begynner å få atskillig sans for ham og Beechum; jeg mener for holdninga deres til ting, ikke nødvendigvis for alt de har kommet fram til - uttrykte seg i sterke ordelag om hvor bra det var med tørrhumling på 2 grader. Det er jo så man får lyst til å prøve - men jeg starter med 14-15, siden det uansett passer med gjæringstemperaturen med den skotske gjæren jeg skal bruke.

Tapp ut litt av vørteren etter tilsatt gjær på to flasker. Sett ene i kjøleskapet, andre i romtemp rett før du tilsetter pellets, så dropper du en pellet eller tre i hver av flaskene etter en uke og venter to dager?
 
Tapp ut litt av vørteren etter tilsatt gjær på to flasker. Sett ene i kjøleskapet, andre i romtemp rett før du tilsetter pellets, så dropper du en pellet eller tre i hver av flaskene etter en uke og venter to dager?

God ide - men kjenner jeg meg sjøl rett, så gjør jeg det ikke. Jeg kommer uansett ikke til å stole på resultatet. Du veit jo hva slags holdning jeg har til sånt. Hue mitt funker på en annen måte;). (Når det funker:confused:.)
 
Da tenker jeg å slå til med en kort og rufsete light-versjon av en vestkyst-IPA. (Kinns Vestkyst, som er det jeg pleier å brygge når jeg er i amerikansk IPA-modus, er vel strengt tatt en østkyst-IPA:confused:? Men Lothe kan kanskje redde seg ved å peke på at Kinn ligger på den norske vestkysten:).)

OG 1.056, FG 1.013 (77% utgjæring), 53 IBU, 5,7% ABV. Meske på 67 grader i 30 min. No sparge. Sulfat til 200 ppm, klorid til 77 ppm.

Tartan er en fin gjær til dette. Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også. Jeg tenker å tørrhumle for 3-5 dager etter at hovedgjæringa er over.

Malt til 18 liter nedkjølt vørter i kjelen
2,4 kg Simpsons lagermalt
1,5 kg Maris Otter
0,5 kg Victory
0,1 kg syremalt
Humle
15 gr. Pekko @ 30
9 gr Chinook, Centennial og Columbus @ 15
9 gr Chinook, Centennial og Columbus @ wp
13 gr Chinook, Centennial og Columbus @ dry hop
Gjær
Imperial A31 Tartan

Tanken er å få godt med furu og citrus - og "dank". Holder dette da? Balansen forøvrig? Skulle det vært bitrere? Denne har jo ikke så høy OG.

Da brygger jeg denne i morra, men øker humlemengden @15 og wp til 13 gr (av hver). Dermed øker IBU-tallet også, så jeg får riktig IBU/OG-forhold.

Takk for tips:).
 
Da tenker jeg å slå til med en kort og rufsete light-versjon av en vestkyst-IPA. (Kinns Vestkyst, som er det jeg pleier å brygge når jeg er i amerikansk IPA-modus, er vel strengt tatt en østkyst-IPA:confused:? Men Lothe kan kanskje redde seg ved å peke på at Kinn ligger på den norske vestkysten:).)

OG 1.056, FG 1.013 (77% utgjæring), 53 IBU, 5,7% ABV. Meske på 67 grader i 30 min. No sparge. Sulfat til 200 ppm, klorid til 77 ppm.

Tartan er en fin gjær til dette. Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også. Jeg tenker å tørrhumle for 3-5 dager etter at hovedgjæringa er over.

Malt til 18 liter nedkjølt vørter i kjelen
2,4 kg Simpsons lagermalt
1,5 kg Maris Otter
0,5 kg Victory
0,1 kg syremalt
Humle
15 gr. Pekko @ 30
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ 15
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ wp
13 gr Chinook, Centennial og Columbus @ dry hop
Gjær
Imperial A31 Tartan

Tanken er å få godt med furu og citrus - og "dank". Holder dette da? Balansen forøvrig? Skulle det vært bitrere? Denne har jo ikke så høy OG.

Denne blei god. Så nå er tida kommet for en ny runde med NEIPA (Atal Katte). Har fått tak i chit malt fra Ølbrygging, og justerer gristen i tråd med det Scott Janish sier han og Michael Tonsmeire bruker ved Sapwood Cellars. Og så har jeg en liten porsjon lyst krystallmalt. Humlinga, som jeg har brukt mange ganger nå, er - lett modifisert - fra Juicy Bits-oppskrifta til Weldwerks

OG 1.059, mesker på 68 + 72.

Malt til 33 liter etter nedkjøling
2,8 kg Simpsons lagermalt (35%)
2,8 kg Maris Otter (35%)
0,8 kg Hvetemalt (10%)
0,8 kg Chit malt (10%)
0,4 kg Golden Naked Oats (5%)
0,2 kg Caramalt 35 (2,5%)
0,2 kg Syremalt (2,5%)
Humle
5 gr Citra @ FWH
Lik mengde Citra, Mosaic og El Dorado på hvert trinn:
50 gr @ WP 90/15
50 gr tørrhumle ved 1.016
Gjær
Imperial A38 Juicy, eller Wyeast 1318 London Ale III
 
Sist redigert:
IPA/APA

Har Centennial og Bavaria Mandaria eg tenkte å bruke opp.
Forslag til humleskjema?
Likt hele veien?
Og har også en pakke Cascade. Bruke den og?
Noen innspill?
 
Mitt forslag til en god og bitter IPA på ca. 7%:
0,9 gr/l hver av Centennial og Cascade @ 30 og @ 15. 0,6 gr/l av hver av alle tre i wp: Stopp nedkjølinga ved 90 grader, hiv oppi humla og la det stå et kvarter mens du rører forsiktig (eller lar wp'en gå, selvfølgelig, hvis du har en sånn). Temperaturen synker ca. en grad pr. minutt, eller litt mer. (Jeg har 32 liter etter kok. Da blir det ca. en grad.)

Tørrhumle med 1,3 gr/l av hver ved slutten av hovedgjæringa. Tapp opp så snart du tør.
 
Mitt forslag til en god og bitter IPA på ca. 7%:
0,9 gr/l hver av Centennial og Cascade @ 30 og @ 15. 0,6 gr/l av hver av alle tre i wp: Stopp nedkjølinga ved 90 grader, hiv oppi humla og la det stå et kvarter mens du rører forsiktig (eller lar wp'en gå, selvfølgelig, hvis du har en sånn). Temperaturen synker ca. en grad pr. minutt, eller litt mer. (Jeg har 32 liter etter kok. Da blir det ca. en grad.)

Tørrhumle med 1,3 gr/l av hver ved slutten av hovedgjæringa. Tapp opp så snart du tør.
Eg er enkel. Liker enkle tall. Der blir hele og halve hehe 1 - 1,5 - 2.
Men ok. Det var ikkje så dumt utgangspunkt. Må egentlig måle litt hvor mye eg har igjen. Det eg lurer mest på er om eg skal åpne pakken og inkludere Cascade. Kanskje eg skal la vørter styrken avgjøre det.
 
Eg er enkel. Liker enkle tall. Der blir hele og halve hehe 1 - 1,5 - 2.
Men ok. Det var ikkje så dumt utgangspunkt. Må egentlig måle litt hvor mye eg har igjen. Det eg lurer mest på er om eg skal åpne pakken og inkludere Cascade. Kanskje eg skal la vørter styrken avgjøre det.

hehe - så den.

Dette er egentlig humleskjemaet til Vestkyst, lett modifisert. Jeg har gjort om tilsetningen ved flame-out til en wp-tilsetning, det er det eneste. (Og det blir antakelig mer likt det som skjer i bryggeriet på den måten.)

Svakere øl => mindre humle, som du sier. Og det er sikkert helt greit å bruke bare Centennial og MB.
 
Ser denne grei ut?:
5 kg pilsen malt 3.5 ebc
1 kg munich malt 15 ebc
65°- 60 min
78° - 10 min

25 g mittelfrueh 90 min
30 g mittelfrueh 15 min
30 g mittelfrueh 5 min.

2 pk s-189, 13° gjæringstemp.
 
Ser denne grei ut?:
5 kg pilsen malt 3.5 ebc
1 kg munich malt 15 ebc
65°- 60 min
78° - 10 min

25 g mittelfrueh 90 min
30 g mittelfrueh 15 min
30 g mittelfrueh 5 min.

2 pk s-189, 13° gjæringstemp.
Et par ting: Du bør ha litt syre i mesken. Enten laktol, syremalt eller fosforsyre. Og så ville jeg brukt litt mer gjær. 2 pakker er i underkant selv om 13 grader er ganske høy temperatur for en lager. Har ikke regnet på det, men 25 g Mittelfrüh gir lite bitterhet. Ølet vil kunne oppleves som litt søtt om IBU er på 20 IBU eller lavere.
 
Noen innspill på denne? Prøver meg på et smaksrikt vinterøl, men mulig jeg bommer helt.

3500 g Maris Otter (Muntons)
1500 g Munich (Castle)
700 g Biscuit (Castle)
700 g Special B (Castle)

Meskes på 67 grader i 60-75 min
Utmesk på 78 grader i 10 min

Kokes 60 min

20 g EKG @ 60 min
25 g EKG @ 30 min
25 g Northern Brewer @ 5 min

Gjæres på ca. 18 grader (kald kjeller, har ikke gjæringsskap). 2 pakker S-04.
 
Tilbake
Topp