loebrygg
Norbrygg-medlem
Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også.
Hva skjer om man tørrhumler på "høyere" temperaturer
Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også.
Ja enig, 7,3g/l totalt er kanskje litt snaut for en IPA.Sikkert en grei Pale Ale, men syntes det så ut til å være litt lite humle for en IPA
Du får oljen raskere ut i vørteren, men hvis du ikke passer på så får du også det mer av den grønne dritsmaken.Hva skjer om man tørrhumler på "høyere" temperaturer
Du er vel ikke så gammelJeg gleder meg 10 år frem i tid, når vi har svaret
men da er det sikkert ingen som drikker IPA
Det var en interessant artikkel. Hør heller på ham enn megDet er forvirende mye informasjon som sirkulerer nå, og jeg strever hardt med å finne ut av det. Her er en artikkel av Janish der han serverer en del av det: A Case for Short And Cool Dry Hopping - Scott Janish
Jag har ikke kommet fram til noen konklusjon på hva som er best å gjøre. En ting er all denne forskningen; noe annet er at jeg egentlig aldri har fått bedre resultater enn med den gamle resepten på Vestkyst. Nå tenker jeg i alle fall å prøve en litt lavere temperatur, og ikke så lang periode med humlene i før tapping.
Det var en interessant artikkel. Hør heller på ham enn meg
Bakgrunnen for svaret mitt er at jeg har prøvd å tørrhumle både kaldt og varmt, og varmt har alltid virket som at det har gitt mest bang for the buck. Men, her er det et stort MEN. Jeg husker ikke hvordan jeg har samplet flesteparten av ølene, eller rett og slett ved hvilken temperatur jeg har inntrykkene som har festet seg til minnet fra. Varm øl vil jo gi mer på tunga og i nesa, enn en veldig kald en.. Jeg vet fra før at noen oljer er det lite forskjell på mtp temperatur, men jeg har ofte fått mer rett ut punch! (mer av alt) ved å tørrhumle på f.eks 20c enn 16C like lenge/kort.
Skulle ikke undre meg om vitenskapen til slutt finner ut at du har rett.
Gamle Denny Conn - jeg begynner å få atskillig sans for ham og Beechum; jeg mener for holdninga deres til ting, ikke nødvendigvis for alt de har kommet fram til - uttrykte seg i sterke ordelag om hvor bra det var med tørrhumling på 2 grader. Det er jo så man får lyst til å prøve - men jeg starter med 14-15, siden det uansett passer med gjæringstemperaturen med den skotske gjæren jeg skal bruke.
Tapp ut litt av vørteren etter tilsatt gjær på to flasker. Sett ene i kjøleskapet, andre i romtemp rett før du tilsetter pellets, så dropper du en pellet eller tre i hver av flaskene etter en uke og venter to dager?
Da tenker jeg å slå til med en kort og rufsete light-versjon av en vestkyst-IPA. (Kinns Vestkyst, som er det jeg pleier å brygge når jeg er i amerikansk IPA-modus, er vel strengt tatt en østkyst-IPA? Men Lothe kan kanskje redde seg ved å peke på at Kinn ligger på den norske vestkysten.)
OG 1.056, FG 1.013 (77% utgjæring), 53 IBU, 5,7% ABV. Meske på 67 grader i 30 min. No sparge. Sulfat til 200 ppm, klorid til 77 ppm.
Tartan er en fin gjær til dette. Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også. Jeg tenker å tørrhumle for 3-5 dager etter at hovedgjæringa er over.
Malt til 18 liter nedkjølt vørter i kjelen
2,4 kg Simpsons lagermalt
1,5 kg Maris Otter
0,5 kg Victory
0,1 kg syremalt
Humle
15 gr. Pekko @ 30
9 gr Chinook, Centennial og Columbus @ 15
9 gr Chinook, Centennial og Columbus @ wp
13 gr Chinook, Centennial og Columbus @ dry hop
Gjær
Imperial A31 Tartan
Tanken er å få godt med furu og citrus - og "dank". Holder dette da? Balansen forøvrig? Skulle det vært bitrere? Denne har jo ikke så høy OG.
Da tenker jeg å slå til med en kort og rufsete light-versjon av en vestkyst-IPA. (Kinns Vestkyst, som er det jeg pleier å brygge når jeg er i amerikansk IPA-modus, er vel strengt tatt en østkyst-IPA? Men Lothe kan kanskje redde seg ved å peke på at Kinn ligger på den norske vestkysten.)
OG 1.056, FG 1.013 (77% utgjæring), 53 IBU, 5,7% ABV. Meske på 67 grader i 30 min. No sparge. Sulfat til 200 ppm, klorid til 77 ppm.
Tartan er en fin gjær til dette. Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også. Jeg tenker å tørrhumle for 3-5 dager etter at hovedgjæringa er over.
Malt til 18 liter nedkjølt vørter i kjelen
2,4 kg Simpsons lagermalt
1,5 kg Maris Otter
0,5 kg Victory
0,1 kg syremalt
Humle
15 gr. Pekko @ 30
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ 15
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ wp
13 gr Chinook, Centennial og Columbus @ dry hop
Gjær
Imperial A31 Tartan
Tanken er å få godt med furu og citrus - og "dank". Holder dette da? Balansen forøvrig? Skulle det vært bitrere? Denne har jo ikke så høy OG.
Eg er enkel. Liker enkle tall. Der blir hele og halve hehe 1 - 1,5 - 2.Mitt forslag til en god og bitter IPA på ca. 7%:
0,9 gr/l hver av Centennial og Cascade @ 30 og @ 15. 0,6 gr/l av hver av alle tre i wp: Stopp nedkjølinga ved 90 grader, hiv oppi humla og la det stå et kvarter mens du rører forsiktig (eller lar wp'en gå, selvfølgelig, hvis du har en sånn). Temperaturen synker ca. en grad pr. minutt, eller litt mer. (Jeg har 32 liter etter kok. Da blir det ca. en grad.)
Tørrhumle med 1,3 gr/l av hver ved slutten av hovedgjæringa. Tapp opp så snart du tør.
Eg er enkel. Liker enkle tall. Der blir hele og halve hehe 1 - 1,5 - 2.
Men ok. Det var ikkje så dumt utgangspunkt. Må egentlig måle litt hvor mye eg har igjen. Det eg lurer mest på er om eg skal åpne pakken og inkludere Cascade. Kanskje eg skal la vørter styrken avgjøre det.
Et par ting: Du bør ha litt syre i mesken. Enten laktol, syremalt eller fosforsyre. Og så ville jeg brukt litt mer gjær. 2 pakker er i underkant selv om 13 grader er ganske høy temperatur for en lager. Har ikke regnet på det, men 25 g Mittelfrüh gir lite bitterhet. Ølet vil kunne oppleves som litt søtt om IBU er på 20 IBU eller lavere.Ser denne grei ut?:
5 kg pilsen malt 3.5 ebc
1 kg munich malt 15 ebc
65°- 60 min
78° - 10 min
25 g mittelfrueh 90 min
30 g mittelfrueh 15 min
30 g mittelfrueh 5 min.
2 pk s-189, 13° gjæringstemp.