"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Noen innspill på denne? Prøver meg på et smaksrikt vinterøl, men mulig jeg bommer helt.

3500 g Maris Otter (Muntons)
1500 g Munich (Castle)
700 g Biscuit (Castle)
700 g Special B (Castle)

Meskes på 67 grader i 60-75 min
Utmesk på 78 grader i 10 min

Kokes 60 min

20 g EKG @ 60 min
25 g EKG @ 30 min
25 g Northern Brewer @ 5 min

Gjæres på ca. 18 grader (kald kjeller, har ikke gjæringsskap). 2 pakker S-04.
Burde vel bli bra. Men hvorfor EKG som bitterhumle? NB er vel et bedre valg selv om den også har en fin smak. Tror uansett at EKG på 30 min er litt meningsløst i et slikt øl. Hiv den i sammen med NB på 5-10 min.
 
Burde vel bli bra. Men hvorfor EKG som bitterhumle? NB er vel et bedre valg selv om den også har en fin smak. Tror uansett at EKG på 30 min er litt meningsløst i et slikt øl. Hiv den i sammen med NB på 5-10 min.
Takker for svar. Var i utgangspunktet EKG ettersom jeg har en del igjen av den i fryseren. Kan eventuelt erstatte EKG med Saaz som bitterhumle?
 
Takker for svar. Var i utgangspunktet EKG ettersom jeg har en del igjen av den i fryseren. Kan eventuelt erstatte EKG med Saaz som bitterhumle?
Du kan bruke hva som helst som bitterhumle. Forskjellen er at du må bruke mer ved lav alfasyre som EKG har. NB har noe mer. Det er først og fremst et spørsmål om økonomi og hvor mye guff du skal ha i kokekjellen.
(Det er delte meninger om smak i bitterhumle).
Har du mye EKG og vil bruke opp den, så er det helt greit.
EKG er en fin smak og aromahumle, så bruk gjerne noe av den i sene tilsettinger. Alene eller sammen med NB.
Saaz her er et mer usikker på, men det burde gå fint. Hadde uansett ikkje brukt den som bitterhumle, da må du ha store mengder.
 
Burde vel bli bra. Men hvorfor EKG som bitterhumle? NB er vel et bedre valg selv om den også har en fin smak. Tror uansett at EKG på 30 min er litt meningsløst i et slikt øl. Hiv den i sammen med NB på 5-10 min.

@Aruzaa

Jeg tror ikke det er så dumt å bruke EKG på den måten der. Men jeg er enig med @RealGone i at du kunne erstatte den med NB ved 60 minutter for å spare noen kroner, og redusere mengden grøntfor.

På samme måten som de tyske edelhumlene inneholder EKG mye sesquiterpener. Særlig caryophyllene gir de karakteristiske kryddertonene som disse humlene er kjent for, og de skal kokes en god stund for å få dem fram. I følge en undersøkelse fra 2015 som Scott Janish refererer på s. 39-40 i The New Ipa, vil det å koke disse humlene - det trengs mer enn 20 minutter - øke mengden av sesquiterpener. Samtidig vil andre smakskomponenter - ofte kjent som "blomsteraktige" - bli kokt vekk, og vil en ha med hele smaksbidraget fra disse humlene, må en derfor kombinere tidlig og sein humling. Solide doser ved 30 og 5 minutter virker ut fra dette som en god ide.

Både Northern Brewer og EKG er på lista over humler som kan behandles på denne måten, og som sagt; det er ikke så dumt å flytte NB til 60 minutter.
 
Ja, for all del. Jeg var vel mest ute etter å få sagt at det ikke er bortkasta å bruke EKG til tidlige tilsetninger, men at det tvert i mot er nødvendig å gjøre det - sammen med ei sein tilsetning, også - om man vil ha ut hele smaksspektret denne humla kan gi.

Men nå spiller kanskje ikke humla førstefiolin i dette ølet.
 
Bruker du NB på 5-10 min får du fin furu, mint osv. Kan være fint i et mørkt øl.
Northern Brewer er min favoritthumle og jeg har brygget store mengder av single hop øl med NB. Både lyse og mørke. Mange sier at NB smaker mynte, men det er ikke min erfaring.
Jeg kan beskrive smak/aroma av NB som nobel hop-aktig (klassisk humle aroma), med toner av treverk og skog. Jeg har aldrig klart å skjønne at mange tenker på NB som en ren bitterhumle. Den er nemmlig helt nydelig:).
 
Northern Brewer er min favoritthumle og jeg har brygget store mengder av single hop øl med NB. Både lyse og mørke. Mange sier at NB smaker mynte, men det er ikke min erfaring.
Jeg kan beskrive smak/aroma av NB som nobel hop-aktig (klassisk humle aroma), med toner av treverk og skog. Jeg har aldrig klart å skjønne at mange tenker på NB som en ren bitterhumle. Den er nemmlig helt nydelig:).

Stemmer med det Janish sier, det der:).
 
Sist redigert:
Northern Brewer er min favoritthumle og jeg har brygget store mengder av single hop øl med NB. Både lyse og mørke. Mange sier at NB smaker mynte, men det er ikke min erfaring.
Jeg kan beskrive smak/aroma av NB som nobel hop-aktig (klassisk humle aroma), med toner av treverk og skog. Jeg har aldrig klart å skjønne at mange tenker på NB som en ren bitterhumle. Den er nemmlig helt nydelig:).
Helt enig, men den har noe mint/mynte. Veldig fin avveksling til all sitrus galskapen ;)
 
Prøver meg på en Festbier imorgen. Særdeles sent, jeg vet, men vi kan late som om det er vår enda!

Den er ikke helt typeriktig etter BJCP, men det er mer fordi jeg ikke ønsker ølet så voldsomt sterkt. Beregnet i Brewer’s Friend.

Batch: 25 L
Forventet OG: 1050
Forventet FG: 1008
EBC: 11
IBU: 17
ABV: 6,0%

Malt:
4,6 kg Fuglsang pilsnermalt (74,2 %)
1,4 kg Munich (22,5 %)
0,2 kg Carapils (3,3 %)

Meskes på 66 gr (60 min), 72 gr (15 min) og utmesk på 78 gr (5 min).

Kokes 90 minutter. Humleskjema:

25 g Hallertau Mittelfruh @ 90 min
30 g Hallertau Mittelfruh @ 15 min
30 g Hallertau Mittelfruh @ 5 min

Gjæres med SafLager S-189. 18 dager på 10 grader, så 3 dager på 16 grader.

Første lager med temperaturstyrt gjæring. Må si en Inkbird har svært høy WAF :)
 
Prøver meg på en Festbier imorgen. Særdeles sent, jeg vet, men vi kan late som om det er vår enda!

Den er ikke helt typeriktig etter BJCP, men det er mer fordi jeg ikke ønsker ølet så voldsomt sterkt. Beregnet i Brewer’s Friend.

Batch: 25 L
Forventet OG: 1050
Forventet FG: 1008
EBC: 11
IBU: 17
ABV: 6,0%

Malt:
4,6 kg Fuglsang pilsnermalt (74,2 %)
1,4 kg Munich (22,5 %)
0,2 kg Carapils (3,3 %)

Meskes på 66 gr (60 min), 72 gr (15 min) og utmesk på 78 gr (5 min).

Kokes 90 minutter. Humleskjema:

25 g Hallertau Mittelfruh @ 90 min
30 g Hallertau Mittelfruh @ 15 min
30 g Hallertau Mittelfruh @ 5 min

Gjæres med SafLager S-189. 18 dager på 10 grader, så 3 dager på 16 grader.

Første lager med temperaturstyrt gjæring. Må si en Inkbird har svært høy WAF :)

Det er ikke så mye vondt å si om den oppskrifta der, men jeg har en kommentar til tidspunktene for humletilsetning.

Jeg mener det er et poeng å koke Mittelfrüh lenger enn 15 minutter for å få fram de krydrete tonene. Så jeg ville flytta den tilsetninga til @30. Jeg ville flytta @90 til 60, og selvfølgelig justert hele greia til riktig IBU.

15 minutter tror jeg er litt bortkasta. Du koker ikke lenge nok til å få fra kryddertonene, og du koker lenge nok til å drive ut de mer flyktige aromaoljene som gir blomsternotene. Dette er vel gammel kunnskap, men Scott Janish trekker fram nyere forskning som støtter det i The New IPA.

(Antakelig er det poengløst å koke i 90 minutter. Jeg har kokt i bare 30 noen ganger nå, og det har gått helt fint. Men jeg skal ikke råde deg til å hive deg på et sånt eksperiment:). Jeg testa det ut på små brygg.)
 
Takk for svar, @Finn Berger!

Mange gode innspill her. Tenker jeg følger humlejusteringene.

Ikke at jeg er livredd DMS, men hadde vært kjipt å greie å få det i mitt første ordentlige lagerbrygg... :confused:

Men 30-60 min kok skal definitivt testes etterhvert. Alltid kjekt med endringer som gjør det (enda) enklere å brygge på hverdager.
 
Takk for svar, @Finn Berger!

Mange gode innspill her. Tenker jeg følger humlejusteringene.

Ikke at jeg er livredd DMS, men hadde vært kjipt å greie å få det i mitt første ordentlige lagerbrygg... :confused:

Men 30-60 min kok skal definitivt testes etterhvert. Alltid kjekt med endringer som gjør det (enda) enklere å brygge på hverdager.

Det er Marshall Schotts short'n shoddy-opplegg. 30 min mesk og 30 min kok. Test det på en halv batch, så risikerer du ikke all verden. Jeg kjørte 4 brygg, og det gikk fint med alle. Og i morra eller overimorra kjører jeg et til, en lys session-IPA.

Tråd (du har sikkert sett den): Short and shoddy
 
Märzen... Aldri forsøkt meg på dette før. Hva tenker dere om denne:

Brew Method: All Grain
Style Name: Märzen
Boil Time: 90 min
Batch Size: 25 liters (ending kettle volume)

STATS:
Original Gravity: 1.058
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 5.94%
IBU (tinseth): 20.47
SRM (morey): 9.83


FERMENTABLES:
2.5 kg - BEST Pilsen (41.3%)
2.3 kg - BEST Munich (38%)
0.5 kg - BEST Munich Dark (8.3%)
0.3 kg - BEST Melanoidin (5%)
0.1 kg - BEST Special X (1.7%)
0.35 kg - DME Pilsen Light - (late addition) (5.8%) <-- Mest for kunne justere OG

HOPS:
40 g - Hersbrucker, Type: Pellet, AA: 4, Use: Boil for 60 min, IBU: 17.07
40 g - Hersbrucker, Type: Pellet, AA: 4, Use: Boil for 5 min, IBU: 3.4

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 66 C, Time: 60 min, Mash


YEAST:
White Labs - German Lager Yeast WLP830
 
Hei folkens - mens 35 liter med Engelsk Golden Ale ala Finn koser seg i gjæringskaret, blir det tid for å tenke lit på en Porter. Det blir min første Porter og har derfor basert meg på oppskriften jeg fant in Brewfather Appen (Ølbrygging) - men har skalert opp til 35 liter.

Jeg er lit usikker på vannprofilen, kanskje dere har lyst å hjelpe meg lit der.

upload_2020-9-14_15-6-25.png


upload_2020-9-14_15-15-4.png
 
Er ikke så stø på vannjustering, men hvorfor ha et 30 min steg med resirkulering på 78 grader etter utmesk i 15 min på 78 grader?

Hvis utstyret ditt tillater kontinuerlig resirkulering, hadde jeg startet dette 30-40 min etter mash in, og sirkulert hele tiden (inkl. under utmesk). Da kan de 30 minuttene på slutten droppes.

(I tillegg er jeg usikker på om det er nødvendig med 90 min mesk, men dette er jo helt opp til hver enkelt).
 
Er ikke så stø på vannjustering, men hvorfor ha et 30 min steg med resirkulering på 78 grader etter utmesk i 15 min på 78 grader?

Hvis utstyret ditt tillater kontinuerlig resirkulering, hadde jeg startet dette 30-40 min etter mash in, og sirkulert hele tiden (inkl. under utmesk). Da kan de 30 minuttene på slutten droppes.

(I tillegg er jeg usikker på om det er nødvendig med 90 min mesk, men dette er jo helt opp til hver enkelt).
"Mash out" betyr vel egentlig varme opp, det kan da være lagt inn som ramp time for å ha timer på oppvarmingen. Men som standard får man separat instruksjon om å varme opp mellom stegene ja, og da er det unødvendig med separat sirkulering.
Hei folkens - mens 35 liter med Engelsk Golden Ale ala Finn koser seg i gjæringskaret, blir det tid for å tenke lit på en Porter. Det blir min første Porter og har derfor basert meg på oppskriften jeg fant in Brewfather Appen (Ølbrygging) - men har skalert opp til 35 liter.

Jeg er lit usikker på vannprofilen, kanskje dere har lyst å hjelpe meg lit der.

Vis vedlegget 46937


Vis vedlegget 46938
Er det noen spesiell grunn til at du har lagt deg så høyt på SO/Cl ratio? Jeg bruker å holde omtrent samme forhold som som foreslått for style, altså 1.0 for Porter. Brygget en Porter med samme planlagte styrke, men 42 IBU i sommer. Tok da utgangspunkt i style Robust Porter og la meg lavt i det anbefalte området på alt utenom litt ekstra natron for å trekke opp pH. Jeg synes den ble veldig bra, og har dessverre bare et par flasker igjen.

Om du først kjøper 3 pakker gjær ville jeg også hatt alt oppi, men det holder kanskje med bare 2.
 
Hei folkens - mens 35 liter med Engelsk Golden Ale ala Finn koser seg i gjæringskaret, blir det tid for å tenke lit på en Porter. Det blir min første Porter og har derfor basert meg på oppskriften jeg fant in Brewfather Appen (Ølbrygging) - men har skalert opp til 35 liter.

Jeg er lit usikker på vannprofilen, kanskje dere har lyst å hjelpe meg lit der.

Vis vedlegget 46937


Vis vedlegget 46938

Dette er en stil jeg ikke har noe forhold til, men den er her justert med vekt på å aksentuere humlebitterhet og tørrhet - som en klassisk amerikansk IPA. Det er sikkert "riktig", det, og hvis det er i tråd med hva du ønsker, så følger du oppskrifta. Det blir 3 ts kalsiumsulfat og 1,5 ts kalsiumklorid, som jeg ville blandet i vannet på forhånd.

Ønsker du en profil mer likt en britisk porter, hadde jeg lagt meg på 1,5 ts av hvert salt. (Det er kanskje en ide å erstatte noe av kalsiumkloridet med magnesiumklorid - magnesium skal være bra i mørke øl.)

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner alt i det skjemaet der. Det er et system jeg aldri har vært borti. Jeg er ellers enig i det @Aruzaa sier.
 
Den kalkulerte meske-pH'en er for lav iallefall. Vet ikke hvis kart og terreng stemmer mtp pH hos deg men den bør være høyere 5.5-5.6 kanskje hvis du vil ha et mindre krast preg fra svartmaltet.
 
Den kalkulerte meske-pH'en er for lav iallefall. Vet ikke hvis kart og terreng stemmer mtp pH hos deg men den bør være høyere 5.5-5.6 kanskje hvis du vil ha et mindre krast preg fra svartmaltet.

Aj, den så jeg ikke. Jeg er helt enig; jeg sleit med det der før jeg fikk pH-meter. 5,25 er for lavt for et mørkt øl.
 
Tilbake
Topp