Et par ting: Du bør ha litt syre i mesken. Enten laktol, syremalt eller fosforsyre. Og så ville jeg brukt litt mer gjær. 2 pakker er i underkant selv om 13 grader er ganske høy temperatur for en lager. Har ikke regnet på det, men 25 g Mittelfrüh gir lite bitterhet. Ølet vil kunne oppleves som litt søtt om IBU er på 20 IBU eller lavere.Ser denne grei ut?:
5 kg pilsen malt 3.5 ebc
1 kg munich malt 15 ebc
65°- 60 min
78° - 10 min
25 g mittelfrueh 90 min
30 g mittelfrueh 15 min
30 g mittelfrueh 5 min.
2 pk s-189, 13° gjæringstemp.
Burde vel bli bra. Men hvorfor EKG som bitterhumle? NB er vel et bedre valg selv om den også har en fin smak. Tror uansett at EKG på 30 min er litt meningsløst i et slikt øl. Hiv den i sammen med NB på 5-10 min.Noen innspill på denne? Prøver meg på et smaksrikt vinterøl, men mulig jeg bommer helt.
3500 g Maris Otter (Muntons)
1500 g Munich (Castle)
700 g Biscuit (Castle)
700 g Special B (Castle)
Meskes på 67 grader i 60-75 min
Utmesk på 78 grader i 10 min
Kokes 60 min
20 g EKG @ 60 min
25 g EKG @ 30 min
25 g Northern Brewer @ 5 min
Gjæres på ca. 18 grader (kald kjeller, har ikke gjæringsskap). 2 pakker S-04.
Takker for svar. Var i utgangspunktet EKG ettersom jeg har en del igjen av den i fryseren. Kan eventuelt erstatte EKG med Saaz som bitterhumle?Burde vel bli bra. Men hvorfor EKG som bitterhumle? NB er vel et bedre valg selv om den også har en fin smak. Tror uansett at EKG på 30 min er litt meningsløst i et slikt øl. Hiv den i sammen med NB på 5-10 min.
Du kan bruke hva som helst som bitterhumle. Forskjellen er at du må bruke mer ved lav alfasyre som EKG har. NB har noe mer. Det er først og fremst et spørsmål om økonomi og hvor mye guff du skal ha i kokekjellen.Takker for svar. Var i utgangspunktet EKG ettersom jeg har en del igjen av den i fryseren. Kan eventuelt erstatte EKG med Saaz som bitterhumle?
Burde vel bli bra. Men hvorfor EKG som bitterhumle? NB er vel et bedre valg selv om den også har en fin smak. Tror uansett at EKG på 30 min er litt meningsløst i et slikt øl. Hiv den i sammen med NB på 5-10 min.
Northern Brewer er min favoritthumle og jeg har brygget store mengder av single hop øl med NB. Både lyse og mørke. Mange sier at NB smaker mynte, men det er ikke min erfaring.Bruker du NB på 5-10 min får du fin furu, mint osv. Kan være fint i et mørkt øl.
Northern Brewer er min favoritthumle og jeg har brygget store mengder av single hop øl med NB. Både lyse og mørke. Mange sier at NB smaker mynte, men det er ikke min erfaring.
Jeg kan beskrive smak/aroma av NB som nobel hop-aktig (klassisk humle aroma), med toner av treverk og skog. Jeg har aldrig klart å skjønne at mange tenker på NB som en ren bitterhumle. Den er nemmlig helt nydelig.
Helt enig, men den har noe mint/mynte. Veldig fin avveksling til all sitrus galskapenNorthern Brewer er min favoritthumle og jeg har brygget store mengder av single hop øl med NB. Både lyse og mørke. Mange sier at NB smaker mynte, men det er ikke min erfaring.
Jeg kan beskrive smak/aroma av NB som nobel hop-aktig (klassisk humle aroma), med toner av treverk og skog. Jeg har aldrig klart å skjønne at mange tenker på NB som en ren bitterhumle. Den er nemmlig helt nydelig.
Prøver meg på en Festbier imorgen. Særdeles sent, jeg vet, men vi kan late som om det er vår enda!
Den er ikke helt typeriktig etter BJCP, men det er mer fordi jeg ikke ønsker ølet så voldsomt sterkt. Beregnet i Brewer’s Friend.
Batch: 25 L
Forventet OG: 1050
Forventet FG: 1008
EBC: 11
IBU: 17
ABV: 6,0%
Malt:
4,6 kg Fuglsang pilsnermalt (74,2 %)
1,4 kg Munich (22,5 %)
0,2 kg Carapils (3,3 %)
Meskes på 66 gr (60 min), 72 gr (15 min) og utmesk på 78 gr (5 min).
Kokes 90 minutter. Humleskjema:
25 g Hallertau Mittelfruh @ 90 min
30 g Hallertau Mittelfruh @ 15 min
30 g Hallertau Mittelfruh @ 5 min
Gjæres med SafLager S-189. 18 dager på 10 grader, så 3 dager på 16 grader.
Første lager med temperaturstyrt gjæring. Må si en Inkbird har svært høy WAF
Takk for svar, @Finn Berger!
Mange gode innspill her. Tenker jeg følger humlejusteringene.
Ikke at jeg er livredd DMS, men hadde vært kjipt å greie å få det i mitt første ordentlige lagerbrygg...
Men 30-60 min kok skal definitivt testes etterhvert. Alltid kjekt med endringer som gjør det (enda) enklere å brygge på hverdager.
"Mash out" betyr vel egentlig varme opp, det kan da være lagt inn som ramp time for å ha timer på oppvarmingen. Men som standard får man separat instruksjon om å varme opp mellom stegene ja, og da er det unødvendig med separat sirkulering.Er ikke så stø på vannjustering, men hvorfor ha et 30 min steg med resirkulering på 78 grader etter utmesk i 15 min på 78 grader?
Hvis utstyret ditt tillater kontinuerlig resirkulering, hadde jeg startet dette 30-40 min etter mash in, og sirkulert hele tiden (inkl. under utmesk). Da kan de 30 minuttene på slutten droppes.
(I tillegg er jeg usikker på om det er nødvendig med 90 min mesk, men dette er jo helt opp til hver enkelt).
Er det noen spesiell grunn til at du har lagt deg så høyt på SO/Cl ratio? Jeg bruker å holde omtrent samme forhold som som foreslått for style, altså 1.0 for Porter. Brygget en Porter med samme planlagte styrke, men 42 IBU i sommer. Tok da utgangspunkt i style Robust Porter og la meg lavt i det anbefalte området på alt utenom litt ekstra natron for å trekke opp pH. Jeg synes den ble veldig bra, og har dessverre bare et par flasker igjen.Hei folkens - mens 35 liter med Engelsk Golden Ale ala Finn koser seg i gjæringskaret, blir det tid for å tenke lit på en Porter. Det blir min første Porter og har derfor basert meg på oppskriften jeg fant in Brewfather Appen (Ølbrygging) - men har skalert opp til 35 liter.
Jeg er lit usikker på vannprofilen, kanskje dere har lyst å hjelpe meg lit der.
Vis vedlegget 46937
Vis vedlegget 46938