"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

å slik har jeg lagt det i Brewfather.

'Vis vedlegget 46261

Ok, så det er resultatet etter tilsetninger av salter som står i den profilen til høyre? My bad; det er rimelig. Jeg gikk ut fra at det var vannprofilen din i utgangspunktet, siden det står Lommedalen der.

Jeg tror jeg ville hatt et 1:1-forhold mellom sulfat og klorid i en porter, men det er i engelske portere, som er det jeg har brygga. Amerikanere er jo så snåle, så kanskje det er riktig:). Men siden det er en amerikansk porter; hvorfor har de brukt ei europeisk humle som smaks-/aromahumle? Jeg hadde brukt noe klassisk amerikansk - og hvorfor ikke den mest klassiske, Cascade?

Jeg ville heller ikke lagt pH'en så lavt. For det første er det ikke optimalt for meskinga. Du bør ligge mellom 5,4 og 5,6 i følge vanlige anbefalinger. Og for det andre risikerer du at den lave pH'en forfølger deg fram til det ferdige ølet, og du får en syrlig og endimensjonal porter, ikke den der fyldige med mange gode smaker i. (Det blir sikkert ikke så dramatisk, men det er en sjanse du tar som ikke er nødvendig.)

Magnesium er unødvendig, som @Jørgen sier. Skal du bruke det, bør du eventuelt bruke mer, i alle fall om vi skal tro John Palmer: " ... levels of 20-40 ppm are said to enhance the flavor of dark beer styles, such as porter and stout." (Palmer, How to Brew, s.336) Med den mengden magnesiumsulfat du har der, får du 18 ppm, etter litt enkel hoderegning. (1 gr i en liter gir 98,6 ppm magnesium. Men sjekk hoderegninga mi; jeg er ikke mattematiker!) Men siden vi snakker om magnesiumsulfat, så endrer du forholdet mellom sulfat og klorid om du legger på noen gram av det. Legger du på 4 gram magnesiumsulfat, som skulle bringe deg opp på ca. 30 ppm magnesium, kan du kutte ut 3 gram kalsiumsulfat. Jeg tror det blir sånn omtrent riktig. (1 gram/l magnesiumsulfat gir 389 ppm sulfat, mens ditto kalsiumsulfat gir 557 ppm. You do the math;). )

Noe helt annet jeg stusser litt over, er bruken av lyst münchenermalt. Det går fint, men det blir mye "malttyngde" i smaken (kjeks og rista brød-type smaker). En lettere versjon får du med Maris Otter. Men det er ikke noe galt å bruke münchener, altså.
 
Oj! For ordens skyld: Du kan sjølsagt ikke hive ut magnesiumsulfatet om du skulle finne på å høre på Jørgen og meg når vi sier at magnesium ikke er nødvendig. For da hiver du samtidig ut en vesentlig del av sulfatet, og får en tilnærma engelsk porter-profil. Og det ville jo vært ille - vi bør ikke fornærme amerikanerne i disse tider:rolleyes:.
 
Tror jeg går for Engelsk jeg :) Har nå fjernet magnesiumsulfatet og økt med bakepulver.

Da ser det slik ut (det med grønt kader er fra før) og så må vi bare leve med resultatet :)

Nå det gjelder valg av münchenermalt og andre ingredienser, så kan ikke jeg endre det: det kommer som sett fra Ølbrygging.no - har ikke sånn fin lager og maltmølle som dere. Grunnen er at jeg brygger kanskje 10-15 batcher per år, ikke mer. Har nå endelig fått rimelig god kontroll over meskingen, temp osv. Da er det på tide å lære litt om vann, salter. Step by step.

upload_2020-7-29_16-18-27.png
 
Tror jeg går for Engelsk jeg :) Har nå fjernet magnesiumsulfatet og økt med bakepulver.

Da ser det slik ut (det med grønt kader er fra før) og så må vi bare leve med resultatet :)

Nå det gjelder valg av münchenermalt og andre ingredienser, så kan ikke jeg endre det: det kommer som sett fra Ølbrygging.no - har ikke sånn fin lager og maltmølle som dere. Grunnen er at jeg brygger kanskje 10-15 batcher per år, ikke mer. Har nå endelig fått rimelig god kontroll over meskingen, temp osv. Da er det på tide å lære litt om vann, salter. Step by step.

Vis vedlegget 46262
Husk at baking soda ikke er bakepulver.
 
Baking soda eller sodium bicarbonate heter natriumbikarbonat eller enkelt sagt bare natron på norsk.

Forskjellen mellom natron og bakepulver er natron ikke inneholder syre, og nettopp derfor bruker vi natron som et middel til å heve pH i mesken.
 
Tror jeg går for Engelsk jeg :) Har nå fjernet magnesiumsulfatet og økt med bakepulver.

Da ser det slik ut (det med grønt kader er fra før) og så må vi bare leve med resultatet :)

Nå det gjelder valg av münchenermalt og andre ingredienser, så kan ikke jeg endre det: det kommer som sett fra Ølbrygging.no - har ikke sånn fin lager og maltmølle som dere. Grunnen er at jeg brygger kanskje 10-15 batcher per år, ikke mer. Har nå endelig fått rimelig god kontroll over meskingen, temp osv. Da er det på tide å lære litt om vann, salter. Step by step.

Vis vedlegget 46262

Da ser det bra ut - bare ikke bruk bakepulver:).

Jeg trodde du hadde brukt oppskrifta, men ikke settet:).
 
Heisann. Dette er kanskje i seneste laget for å spørre siden vørteren allerede er satt til gjæring. Dette er kun min tredje batch og min aller første som er egenkomponert og med selvknust malt. Som jeg har lært, "øl blir det uansett". Men hva slags øl er et annet spørsmål i denne forbindelsen. Tanken var å lage en type blonde, men jeg blir litt usikker selv? Hva tror dere jeg ender opp med her?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200730-173708_Brewfather.jpg
    Screenshot_20200730-173708_Brewfather.jpg
    163,9 KB · Sett: 27
  • Screenshot_20200730-173700_Brewfather.jpg
    Screenshot_20200730-173700_Brewfather.jpg
    180,6 KB · Sett: 27
Heisann. Dette er kanskje i seneste laget for å spørre siden vørteren allerede er satt til gjæring. Dette er kun min tredje batch og min aller første som er egenkomponert og med selvknust malt. Som jeg har lært, "øl blir det uansett". Men hva slags øl er et annet spørsmål i denne forbindelsen. Tanken var å lage en type blonde, men jeg blir litt usikker selv? Hva tror dere jeg ender opp med her?
Det må da bli en blonde. Amerikansk etter mine begrep pga det nøytrale gjærvalget.
Blir sikkert godt.
Du er ikkje så langt unna en wit heller, men trenger hvete og annen gjær.
Lykke til :)
 
Blir ikke dette en crossover mellom belgisk og amerikansk? Us 05, men korianderfrø og appelsin, samt saaz?

Samme hva det er egentlig, det er bare å kjøre på :)
 
Takk for tilbakemeldinger. Ja, kanskje den kan kalles en "kulturkræsj". I forhold til mengden cara blonde og fargen på EBC 10, er dette med på å bestemme typen øl? I følge malen i brewfather, så havner den innenfor en blonde med mindre FG havner på ville veier.
 
Takk for tilbakemeldinger. Ja, kanskje den kan kalles en "kulturkræsj". I forhold til mengden cara blonde og fargen på EBC 10, er dette med på å bestemme typen øl? I følge malen i brewfather, så havner den innenfor en blonde med mindre FG havner på ville veier.
Gjærvalg og (da altså) generell smak er også med på å bestemme hva slags kategori et øl havner innunder. Men slike piler på en skala for typeriktighet i en bryggeapp tenker ikke på det, akkurat de valgene er opp til bryggeren å ta. De pilene viser bare typeriktighet innenfor noen få kriterier, som er de målbare kriteriene.
 
Heisann. Dette er kanskje i seneste laget for å spørre siden vørteren allerede er satt til gjæring. Dette er kun min tredje batch og min aller første som er egenkomponert og med selvknust malt. Som jeg har lært, "øl blir det uansett". Men hva slags øl er et annet spørsmål i denne forbindelsen. Tanken var å lage en type blonde, men jeg blir litt usikker selv? Hva tror dere jeg ender opp med her?

Artig (sjøl om jeg personlig ikke kan fordra den krydringa:)). Jeg er enig med @RealGone , det må vel bli en slags amerikansk blonde ale, sjøl om jeg aldri har hørt om krydder i den. Og så skulle du antakelig ikke brukt pilsnermalt, heller.

Jeg gjorde noe lignende for et par dager siden. Begynte med en ide om smaker jeg ville ha, og så blei det ei oppskrift, og når jeg begynte å kikke nærmer på den, så ligna det på en robust porter. Konklusjon: Det var det jeg hadde hatt lyst på.

Det behøver jo ikke ende opp som noe som passer innafor en stildefinisjon. Men det er ikke så dumt å se etter hva det kan ligne. Det er ganske lærerikt - og så er det moro.

Og om to-tre uker finner du ut om det er godt:).
 
Artig (sjøl om jeg personlig ikke kan fordra den krydringa:)). Jeg er enig med @RealGone , det må vel bli en slags amerikansk blonde ale, sjøl om jeg aldri har hørt om krydder i den. Og så skulle du antakelig ikke brukt pilsnermalt, heller.

Jeg gjorde noe lignende for et par dager siden. Begynte med en ide om smaker jeg ville ha, og så blei det ei oppskrift, og når jeg begynte å kikke nærmer på den, så ligna det på en robust porter. Konklusjon: Det var det jeg hadde hatt lyst på.

Det behøver jo ikke ende opp som noe som passer innafor en stildefinisjon. Men det er ikke så dumt å se etter hva det kan ligne. Det er ganske lærerikt - og så er det moro.

Og om to-tre uker finner du ut om det er godt:).

Takk. Krydringa falt jeg for gjennom en Blonde som Røhne Bryggerhus har laget. Den var dog med mindre caramalt enn denne ut ifra fargen å bedømme. Absolutt en spennende å se om det blir et ålreit resultat. Jeg kjenner allikevel at jeg er blitt interessert i mer enn bare resultatet når det kommer til bryggingen. Noe som jeg ser at et medlemskap her inne kan bidra godt til
 
Det er mange amerikanske blonds med krydder @Finn Berger

I stand corrected:). Jeg sjekka med BJCP, og de sier at det kan brukes krydder, men hvis de gir mer enn en "background flavor" skal de sendes inn som spesialøl.

Jeg kikka fort gjennom to tre artikler som kom opp da jeg søkte, og ingen av dem nevnte muligheten av å krydre. Jeg tror aldri jeg har smakt en autentisk versjon av denne stilen:).
 
Takk. Krydringa falt jeg for gjennom en Blonde som Røhne Bryggerhus har laget. Den var dog med mindre caramalt enn denne ut ifra fargen å bedømme. Absolutt en spennende å se om det blir et ålreit resultat. Jeg kjenner allikevel at jeg er blitt interessert i mer enn bare resultatet når det kommer til bryggingen. Noe som jeg ser at et medlemskap her inne kan bidra godt til

Og et Norbrygg-medlemsskap. Fryktelig hyggelige folk med mye kunnskap om øl å treffe på den måten:).
 
Da tenker jeg å slå til med en kort og rufsete light-versjon av en vestkyst-IPA. (Kinns Vestkyst, som er det jeg pleier å brygge når jeg er i amerikansk IPA-modus, er vel strengt tatt en østkyst-IPA:confused:? Men Lothe kan kanskje redde seg ved å peke på at Kinn ligger på den norske vestkysten:).)

OG 1.056, FG 1.013 (77% utgjæring), 53 IBU, 5,7% ABV. Meske på 67 grader i 30 min. No sparge. Sulfat til 200 ppm, klorid til 77 ppm.

Tartan er en fin gjær til dette. Den gir et reint resultat når den gjæres lavt (14 grader), og det er en fin temperatur for tørrhumling, også. Jeg tenker å tørrhumle for 3-5 dager etter at hovedgjæringa er over.

Malt til 18 liter nedkjølt vørter i kjelen
2,4 kg Simpsons lagermalt
1,5 kg Maris Otter
0,5 kg Victory
0,1 kg syremalt
Humle
15 gr. Pekko @ 30
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ 15
9 (endrer til 12) gr Chinook, Centennial og Columbus @ wp
13 gr Chinook, Centennial og Columbus @ dry hop
Gjær
Imperial A31 Tartan

Tanken er å få godt med furu og citrus - og "dank". Holder dette da? Balansen forøvrig? Skulle det vært bitrere? Denne har jo ikke så høy OG.
 
Sist redigert:
Fra min Vestkyst oppskrift (også min go-to IPA)
fra et eller annet sted på internett.
Eller fra boka "fra øl til håndbrygging"
Husker ikke helt.

80-100 IBU (OG 1065)

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.
 
Tilbake
Topp