"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Tenkte å lage en mexican lager á la @Holmentoppen (men erstatte halvparten av maisen med ris). Siden jeg har noe Hallertau Blanc liggende, vurderer jeg å bruke den som bitter- og aroma-humle. Har aldri brukt den humlen før - noen tanker om det kunne fungere her?

Blanc gir veldig lite smak og aroma synes jeg. Men, jeg ville som et førstegangsbrygg ikke forandret noe på mengden ifht det du har tenkt (som jeg ikke vet hvor mye er). Blanc er sammen med noen andre tyske humler som kom for noen år siden et slags svar på de amerikanske IPA-humlene. Bare at den pakker mye mindre punch enn de amerikanske.
 
Belgisk 10B - Lys sterk belgisk ale

I NM 2019, fikk denne 37 i snitt:
Pils malt 7000g
Pale malt 3500g
Vienna malt 1820g
Hvetemalt 700g
Tilsammen 13020

Lys kandissirup 1120g

Fuggles 112g FWH
Hallertauer Hersbrucker 112g 10min

Gjær WLP550

Meskeinformasjon:
60 grader - 30min
70 grader - 30min
76 grader - 10min

Gjæret på ca. 16 grd i 14 dager.

Tror dommerne mente at den bør være renere i munnen og mere aroma. Innspill mottas med takk!

Her er dommerskjemaene:
 

Vedlegg

  • XSSB_dommerskjema.pdf
    537,9 KB · Sett: 11
Belgisk 10B - Lys sterk belgisk ale

I NM 2019, fikk denne 37 i snitt:
Pils malt 7000g
Pale malt 3500g
Vienna malt 1820g
Hvetemalt 700g
Tilsammen 13020

Lys kandissirup 1120g

Fuggles 112g FWH
Hallertauer Hersbrucker 112g 10min

Gjær WLP550

Meskeinformasjon:
60 grader - 30min
70 grader - 30min
76 grader - 10min

Gjæret på ca. 16 grd i 14 dager.

Tror dommerne mente at den bør være renere i munnen og mere aroma. Innspill mottas med takk!

Her er dommerskjemaene:

Jeg ville lagt inn en halvtime på 65 grader. Halvtimen på 60 gir antakelig spillerom for limit dekstrinasen, som kan dele opp greinkløftene i amylopektinet (stivelse), og på den måten gi mulighet for et mest mulig gjærbart øl. Men jeg tror ikke du får ut gevinsten ved det om du ikke legger inn et steg på 65 grader - med mindre du går langsomt fra 60 til 70, da. Går du rett til 70 grader, blir det for lite tid til beta-amylasen til å produsere maltose. Den jobber langsomt ved 60 grader, og blir umiddelbart denaturert ved 70.

Dette er en teoretisk betenkning. Har du gjort det sånn før og fått tilstrekkelig utgjæring, behøver du jo ikke endre noe.

Starta du gjæringa på 16 grader, eller holdt du den der hele tida? Du får jo mye mer esterproduksjon - aromastoffer - om du lar den stige. Blir ikke dette ølet altfor reint?
 
Dette er en teoretisk betenkning. Har du gjort det sånn før og fått tilstrekkelig utgjæring, behøver du jo ikke endre noe.

La meg foreslå 60min på 65 grd og 10 på 74 grd?

Starta du gjæringa på 16 grader, eller holdt du den der hele tida? Du får jo mye mer esterproduksjon - aromastoffer - om du lar den stige. Blir ikke dette ølet altfor reint?

Jeg pleier nok å la den stige til ca 21 grd.
 
Du får påpek for alkohol, og at det kunne vært mer aroma. Når tilsetter du sukkeret? Hvis du får tyn for alkohol ville jeg tilsatt det ved toppen av stormgjæringen, eller i flere omganger. På den måten ser ikke gjæren en stor bøtte med glukose på en gang. Og gjær høyere, dra den opp til noen og 20 grader med kontroll av noe slag.
 
Du får påpek for alkohol, og at det kunne vært mer aroma. Når tilsetter du sukkeret? Hvis du får tyn for alkohol ville jeg tilsatt det ved toppen av stormgjæringen, eller i flere omganger. På den måten ser ikke gjæren en stor bøtte med glukose på en gang. Og gjær høyere, dra den opp til noen og 20 grader med kontroll av noe slag.

Men begynn gjerne på 17 grader?
 
Berentsen Cloudberry klone:

50 liter til gjæring

57 liter meskevann
23 liter skyllevann

15 kg Pale Malt (Thomas Fawcett 5.9 EBC)
3 kg Torrified Wheat (Thomas Fawcett 3.9 EBC)

Mesking:
65c - 60 min
72c - 20 min

500 ml starter av WLP672 etter mesking, kjapt oppkok og nedkjøling. 32C i 48-72 timer (trekker ph ned til ca 4.5)

OG: 1074
FG: 1012
EBC: 12
IBU: 24
Alt: 8.3%

50g Citra (60 min)
66 gram Korianderfrø, hele, knust (tilsatt 15 min før kokeslutt)
35g salt (tilsatt 15 min før klokeslutt)
2 kg multer (tilsatt etter stormgjæring)

Gjæres på 20c med ca 1.1k mrd celler WLP001....


Tanker? Noen som har prøvd noe lignende?
 
Men begynn gjerne på 17 grader?
Jeg vil være enig i noe deromkring ja. Det som er litt tricky er at estere og fusel går nesten hånd i hånd mtp hvor mye man får av de mtp temperatur, mindre så med trykk. Men et slikt øl blir ikke et skikkelig bra slikt øl med mindre det er noe fusel tilstede (jeg hater belgiske :D). Men ja start lavt, øk kontrollert, og tilsett sukkeret underveis er mitt tips iallefall.
 
Jeg vil være enig i noe deromkring ja. Det som er litt tricky er at estere og fusel går nesten hånd i hånd mtp hvor mye man får av de mtp temperatur, mindre så med trykk. Men et slikt øl blir ikke et skikkelig bra slikt øl med mindre det er noe fusel tilstede (jeg hater belgiske :D). Men ja start lavt, øk kontrollert, og tilsett sukkeret underveis er mitt tips iallefall.

Det er hyggelig å høre at jeg ikke er aleine om å se sånn på belgiske øl:p. Jeg brygger saison fra tid til annen fordi det er andre som liker det, og hvis jeg får det fuselfritt så kan jeg godt drikke det, jeg også.

Belgiske surøl er noe annet, selvfølgelig:).
 
Det er hyggelig å høre at jeg ikke er aleine om å se sånn på belgiske øl:p. Jeg brygger saison fra tid til annen fordi det er andre som liker det, og hvis jeg får det fuselfritt så kan jeg godt drikke det, jeg også.

Belgiske surøl er noe annet, selvfølgelig:).

Jeg har prøvd mange mange ganger men har bare gitt det opp. Den stilen er ikke noe for meg. Smaker som krydret hjemmebrent.
 
Det er hyggelig å høre at jeg ikke er aleine om å se sånn på belgiske øl:p. Jeg brygger saison fra tid til annen fordi det er andre som liker det, og hvis jeg får det fuselfritt så kan jeg godt drikke det, jeg også.

Belgiske surøl er noe annet, selvfølgelig:).
Tønneølet likte du vel? Det burde jo trigge alle fusel-knapper hos deg?
 
Hei - planlegger å brygge Porter, basert på Ølbrygging All Grain Sett.
Har kopiert det i Brewfather.

Er interessert i om jeg har gjort vannjusteringen riktig eller om dere har noe tips/viktige saker jeg må tenker på.


upload_2020-7-29_13-50-26.png
 
Porter er ikke mitt spesialfelt, men jeg ville nok lagt meg på en høyere pH (ca. 5,5 kanskje?). Forutsatt at du ikke har tilsatt noe syre, må du trolig tilsette en god del mer natron får å få hevet pH-en.
Så ville jeg droppet magnesiumsulfat som tilsetning overhodet, det er sjelden noe poeng å tilsette det.
 
Tilbake
Topp