"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det var derfor jeg skrev "15 liter (Carapils = Castle Cara Blond 20 EBC)" siden Brewer's Friend ikke fører Castle Cara Blond i kartoteket sitt ;)
aldri prøvd den karamalten før, så jeg vet ikke..

neida, ingen trykkfeil, tenkte å eksperimentere med å ha i humle ved pitch
tror faktisk jeg kommer til å tilsette humla på nærmere 92 °C slik du skrev, og 17 °C

Må visst lese alt;). Cara Blond tror jeg blir veldig bra der. Jeg brukte 4% Caramalt 35 i den siste NEIPAen min, og det ga den akkurat den lille dybden/avrundinga den trengte.

Å tilsette humla ved pitch har jeg ikke noen erfaring med, men vil du ikke bare oppnå at mye blir skrubba ut i løpet av gjæringa? Scott Janish foreslår mellom dag 3 og 5, ser jeg. Du får ut det du skal ha ut av humla ganske raskt - et par dager holder lenge - så dermed får du likevel fullt utbytte av boitransformasjon.

Min erfaring med å tørrhumle bare under hovedgjæringa er forøvrig dårlig. Jeg synes det blir lite aroma ut av det i forhold til hva jeg får når jeg tørrhumler seinere. Men å gjøre begge deler må vel være det beste?

I utganspunktet hadde jeg tenkt å humle 75 g ved 92 C og 75 g på dag 3,
men så tenkte jeg hvorfor ikke 50 g ved 92 og 17 grader, også 50 g på dag 3
så har jeg prøvd det og

Hadde hverken Citra eller Mosiac, så jeg måtte endre på NEIPA-oppskrifta mi. Nå ser grist og humling slik ut:
Malt
5,4 kg Simpsons lagermalt (68%)
1,2 kg Hvetemalt (15%)
0,8 kg Golden Naked Oats (10%)
0,4 kg Caramalt 35 (5%)
0,2 kg Syremalt (2%)
Humle
5 gr Columbus @ FWH
100 gr Vic Secret @ WP 92/20
100 gr Columbus @ WP 92/20
50 gr Vic Secret tørrh. @ 1.030
25 gr El Dorado tørrh. @ 1.030
50 gr Vic Secret tørrh. @ tre dager seinere
25 gr El Dorado tørrh. @ tre dager seinere
Gjær
Wyeast 1318

Jeg hadde to poser Vic Secret liggende, og fant ut at nå var tida kommet for å prøve. Noen tanker om disse kombinasjonene? (Scott Janish anbefaler Columbus i wp, så derfor + at jeg generelt liker Columbus.)

Jeg lar temperaturen synke i WP, så den ender bortimot 10 grader lavere etter de 20 minuttene.

Hadde hverken Citra eller Mosiac, så jeg måtte endre på NEIPA-oppskrifta mi. Nå ser grist og humling slik ut:
Malt
5,4 kg Simpsons lagermalt (68%)
1,2 kg Hvetemalt (15%)
0,8 kg Golden Naked Oats (10%)
0,4 kg Caramalt 35 (5%)
0,2 kg Syremalt (2%)
Humle
5 gr Columbus @ FWH
100 gr Vic Secret @ WP 92/20
100 gr Columbus @ WP 92/20
50 gr Vic Secret tørrh. @ 1.030
25 gr El Dorado tørrh. @ 1.030
50 gr Vic Secret tørrh. @ tre dager seinere
25 gr El Dorado tørrh. @ tre dager seinere
Gjær
Wyeast 1318

Jeg hadde to poser Vic Secret liggende, og fant ut at nå var tida kommet for å prøve. Noen tanker om disse kombinasjonene? (Scott Janish anbefaler Columbus i wp, så derfor + at jeg generelt liker Columbus.)

Jeg lar temperaturen synke i WP, så den ender bortimot 10 grader lavere etter de 20 minuttene.

Columbus er godt! :)

Hvorfor akkurat 92C på WP steget?

Columbus er godt! :)

Hvorfor akkurat 92C på WP steget?

Fordi jeg vil ligge litt over 90 i starten, sånn at det meste av ekstraksjonen skjer på "ca. 90":). Jeg gidder ikke stresse med å holde en konstant temperatur, jeg lar den bare synke. Det aller meste skjer i løpet av ganske få minutter, faktisk.

Vil noe se over dette:
Klassisk hefe ut som neste øl.
50/50 hvete/pils.
OG 1.047-50
FG Brewfather regner det ut til å bli 1.006, vi får se.
Tettnang på 30 min til rundt 12-13 IBU.
Men, altså, tenkte å bare gå for Braumagazin sin veileder å kjøre
45-63-72 i 15,30,30 min.
Gjæres med 380 på 17 til 20 grader.
Vil unngå banangalskap, så da burde vel dette funke greit?

Så et lite praktisk spørsmål. Starteren.
Har en pakke 380. Setter er starter på 1 liter, mest for å kunne sette av 2,5 dl i et glass til neste gang.
Men pitchraten min blir da vel litt for høy, eller går det greit?

Pitchraten bør ikke bli for høy, da mister du mye av esterne,
men du ville kanskje ikke ha så mye banan? :rolleyes:. Har også hørt noe om at det skal gå utover skumfasthet.

Pitchraten bør ikke bli for høy, da mister du mye av esterne,
men du ville kanskje ikke ha så mye banan? :rolleyes:. Har også hørt noe om at det skal gå utover skumfasthet.
Tja, eg vil ha en balansert øl, den skal ikkje være noe saison heller ;)
Men, om en tar utgangspunkt i at 1 liter starter gir 160 mill celler, eg trenger ca 90 mill.
Eg tar av 2,5 dl, og sitter igjen med 120. Kan eg ikkje bare slå ut 2 dl f.eks.?

Det er ikke uvanlig å kjøre en pitchrate rundt 0,55 på hefe, så hvis du tar utgangspunkt i 0,75
og regner deg frem til at du trenger 9 mill. ville jeg ikke brukt no mer enn det
Jeg tror jeg da ganske enkelt ville brukt halve startern

Det er ikke uvanlig å kjøre en pitchrate rundt 0,55 på hefe, så hvis du tar utgangspunkt i 0,75
og regner deg frem til at du trenger 9 mill. ville jeg ikke brukt no mer enn det
Jeg tror jeg da ganske enkelt ville brukt halve startern
Ja, det ble liksom min konklusjon også, halve starteren. Det surret i hodet mitt. Eg gjør det.
Gjæringsregimet, er det ok?
Mener @Miguel skrev noe om at han flasket på 8 dagen en gang. Stemmer det?

Jeg blir aldri klok på hva som er best gjæringsregime, jeg ønsker ofte mye banan,
men det ser greit ut.

Ikkje misforstå, eg vil ikkje eliminere det, bare ikkje la det overdrive som i f.eks. Franziskaner (den med munken på).

Vil noe se over dette:
Klassisk hefe ut som neste øl.
50/50 hvete/pils.
OG 1.047-50
FG Brewfather regner det ut til å bli 1.006, vi får se.
Tettnang på 30 min til rundt 12-13 IBU.
Men, altså, tenkte å bare gå for Braumagazin sin veileder å kjøre
45-63-72 i 15,30,30 min.
Gjæres med 380 på 17 til 20 grader.
Vil unngå banangalskap, så da burde vel dette funke greit?

Så et lite praktisk spørsmål. Starteren.
Har en pakke 380. Setter er starter på 1 liter, mest for å kunne sette av 2,5 dl i et glass til neste gang.
Men pitchraten min blir da vel litt for høy, eller går det greit?

Jeg brukte plenty av gjær på mine to siste, og de mangler ikke noe i hverken estere (banan) eller fenoler (nellik). Men jeg gjæra ganske lavt; på 13 grader ser jeg nå, når jeg kikker på notatene mine.

Jeg brukte det samme meskeregimet som deg, og har fått et godt balansert øl, temmelig likt Weihenstephaner, faktisk. Det er umulig å kjenne forskjell på lukta, men jeg må innrømme at Weihenstephan-bryggeriet brygger "enda bedre" (som politikerne sier) øl enn meg:). (Jeg synes likevel at dette er noe av det bedre jeg har brygga i det hele tatt.) Jeg brukte Imperials GO 1 Stefon, som er den samme som WLP 300.

45-steget har visst ikke gjort noe med skummet. Jeg tror det er noe du risikerer først når du kommer litt høyere (proteinsteget, fra 50-55), og bruker godt med tid der. Men vær obs på at du tjukner mesken kraftig, fordi stivelsen delvis gelatiniseres allerede, mens amylasen ikke er aktiv ennå. Og hvis du bruker en falskbunn og gir masse varme fra bånn når du skal videre oppover, så kan det svi seg kraftig under den. Jeg har klart å gjøre det der to ganger. Det er ikke spesielt artig.

Tilbake
Topp