Finn Berger
Moderator
Vil noe se over dette:
Klassisk hefe ut som neste øl.
50/50 hvete/pils.
OG 1.047-50
FG Brewfather regner det ut til å bli 1.006, vi får se.
Tettnang på 30 min til rundt 12-13 IBU.
Men, altså, tenkte å bare gå for Braumagazin sin veileder å kjøre
45-63-72 i 15,30,30 min.
Gjæres med 380 på 17 til 20 grader.
Vil unngå banangalskap, så da burde vel dette funke greit?
Så et lite praktisk spørsmål. Starteren.
Har en pakke 380. Setter er starter på 1 liter, mest for å kunne sette av 2,5 dl i et glass til neste gang.
Men pitchraten min blir da vel litt for høy, eller går det greit?
Jeg brukte plenty av gjær på mine to siste, og de mangler ikke noe i hverken estere (banan) eller fenoler (nellik). Men jeg gjæra ganske lavt; på 13 grader ser jeg nå, når jeg kikker på notatene mine.
Jeg brukte det samme meskeregimet som deg, og har fått et godt balansert øl, temmelig likt Weihenstephaner, faktisk. Det er umulig å kjenne forskjell på lukta, men jeg må innrømme at Weihenstephan-bryggeriet brygger "enda bedre" (som politikerne sier) øl enn meg. (Jeg synes likevel at dette er noe av det bedre jeg har brygga i det hele tatt.) Jeg brukte Imperials GO 1 Stefon, som er den samme som WLP 300.
45-steget har visst ikke gjort noe med skummet. Jeg tror det er noe du risikerer først når du kommer litt høyere (proteinsteget, fra 50-55), og bruker godt med tid der. Men vær obs på at du tjukner mesken kraftig, fordi stivelsen delvis gelatiniseres allerede, mens amylasen ikke er aktiv ennå. Og hvis du bruker en falskbunn og gir masse varme fra bånn når du skal videre oppover, så kan det svi seg kraftig under den. Jeg har klart å gjøre det der to ganger. Det er ikke spesielt artig.