"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge Knuser'n Imp stout fra bryggselv til uken. Brygger no-sparge og tenkte jeg kunne lage noe av second runnings på den.

Tenker IBU rundt 30-35 med Magnum, evt Columbus, dersom OG havner rundt 1.040. Noe høyere om jeg skyter over. Har evt noe spraymalt å supplere med. Tenker også en liten mengde, ca 10 gram, Hallertauer Mittelfrüh mot slutten av koketid, evt flame-out.

Gjærer greiene med Tormodgarden på 30C.

Noen som har noen gode tanker? :)
 
Sist redigert:
Skal brygge Knuser'n Imp stout fra bryggselv til uken. Brygger no-sparge og tenkte jeg kunne lage noe av second runnings på den.

Tenker IBU rundt 30-35 med Magnum, evt Columbus, dersom OG havner rundt 1.040. Noe høyere om jeg skyter over. Har evt noe spratmalt å supplere med. Tenker også en liten mengde, ca 10 gram, Hallerauer Mittelfrüeh mot slutten av koketid, evt flame-out.

Gjærer greiene med Tormodgarden på 30C.

Noen som har noen gode tanker? :)

Det skulle bli bra, det der. Men jeg ville kanskje vært litt forsiktigere med bitterheta. Dette blir såpass svakt at du skal tenke mer på det som en dark mild, tror jeg.

De 10 grammene med Mittelfrüh vil du antakelig merke lite til. Jeg ville latt dem koke med en halvtime eller vel så det. Det er knepet for å få ut kryddersmaken i edelhumler.
 
Skal brygge Knuser'n Imp stout fra bryggselv til uken. Brygger no-sparge og tenkte jeg kunne lage noe av second runnings på den.

Tenker IBU rundt 30-35 med Magnum, evt Columbus, dersom OG havner rundt 1.040. Noe høyere om jeg skyter over. Har evt noe spratmalt å supplere med. Tenker også en liten mengde, ca 10 gram, Hallerauer Mittelfrüeh mot slutten av koketid, evt flame-out.

Gjærer greiene med Tormodgarden på 30C.

Noen som har noen gode tanker? :)

Dropp kveiken så blir det enda bedre :p

Ellers så er dette regnearket gull verdt for Party Gyle batcher for å forutse hva du kan forvente av SG på andre avrenning i forhold til hvor mange liter vann du bruker til partiskylling: http://braukaiser.com/documents/batch_sparge_simulator.xls
 
Vurderer lage saison med rugmalt som del av grist. Noen som har laget noe slikt og kan gi tips om %andel rug?
Eg hadde 10% i min, og 7% biscuit, sammen med hvete og pils.
Funket fint det. Ble mer kropp og tyngde, brykte T-58. Tenker at gristen kan eg bruke igjen med annen humle og gjær.
 
Takk for innspill. Etter litt vurderinger og halvvegs ned i Holmens Utepils har jeg kommet til å starte med D'erpe Mere klona og legge til 1kg rug. Blir vel den lyse typen jeg har. Ellers som klona med humle og gjær.
Oppveiing og knusing i mølle idag etter at denne er sjekket for avstand mellom valser. Brygging midt i beste kjerketid i morra. Til de som finner det fornermende : Beklager.
 
Takk for innspill. Etter litt vurderinger og halvvegs ned i Holmens Utepils har jeg kommet til å starte med D'erpe Mere klona og legge til 1kg rug. Blir vel den lyse typen jeg har. Ellers som klona med humle og gjær.
Oppveiing og knusing i mølle idag etter at denne er sjekket for avstand mellom valser. Brygging midt i beste kjerketid i morra. Til de som finner det fornermende : Beklager.
Kult. Spennede. Føler bare for å legge til at eg er generelt glad i rug i øl. Liker kryddertonene det gir. Har ikke så mye bryggeerfaring med det selv, men ser 10-15-20% ofte oppgis i nettartikler.
 
Takk for innspill. Etter litt vurderinger og halvvegs ned i Holmens Utepils har jeg kommet til å starte med D'erpe Mere klona og legge til 1kg rug. Blir vel den lyse typen jeg har. Ellers som klona med humle og gjær.
Oppveiing og knusing i mølle idag etter at denne er sjekket for avstand mellom valser. Brygging midt i beste kjerketid i morra. Til de som finner det fornermende : Beklager.

Gjorde ikke Jesus vann til vin? Vanskelig å tro at Far & Sønn Ltd skulle bli så opprørt over litt brygging i kjerketida. Så lenge du bare brygger anstendig øl ... ;).
 
Jeg vil vel gjerne tro at de fleste som bryr seg om arbeid i kirketiden ikke frekventerer dette forumet så alt for ofte, men jeg kan jo selvsagt ta feil :)
 
Gjorde ikke Jesus vann til vin? Vanskelig å tro at Far & Sønn Ltd skulle bli så opprørt over litt brygging i kjerketida. Så lenge du bare brygger anstendig øl ... ;).
Kjerketidsbrygginga gikk i dass. Fant mugg i rugmalten så den gikk i søpla. Ny er sikret så da blur det ettermiddagsbrygging i løpet av uka istedet.
 
Hei,
Kan noen komme med innspill til Neipa:
86,7% Pils
6,7% med Stangeland mølle havregryn
6,7% Melkesukker (lactose)

Gir ca 6,2 % ABV

400 gram mosaic tørrhumling

London ale 3 som gjær

Vannjustering Neipa, noen som har noen tips?

Har følgende humle som kan legges til oppskriften, noen innspill?
Citra
Saaz
Cascade


Jeg bruker fermentausaurus og gjærer i 3-4 dager før jeg tørrhumler, tapper deretter ca på dag 10. Ferdig drikkbar øl etter ca 2 uker. Noen innspill til fremgangsmåte? Jeg har brukt denne fremgangsmåten og synes det fungerer riktig så bra.
 
Sist redigert:
Her er det mange ulike meninger ute og går. Men her er mine:):

Bruk en solid dose hvetemalt. Havregryna er greit nok, men gjør egentlig ikke noe særlig for noe. Jeg bruker en god del havremalt i stedet; Golden Naked Oats. Lactosen trenger du avgjort ikke.

Saaz har ikke noe i en en NEIPA å gjøre; de andre to er fine. Et par gode i tillegg er El Dorado og Mosaic.

Jeg ville tørrhumle i to omganger; en gang under hovedgjæringa, og en gang etterpå.

På den varme sida: Du kan bruke en liten dose bitterhumle - eller tilsette alt i whirlpoool. Jeg anbefaler 10-20 minutter på +/- 90 grader. (Jeg tilsetter ved 92, slår av kjølinga, og lar temperaturen synke mens jeg rører sakte. Den synker ca 10 grader på 15-20 minutter.)

Vannjustering: 2:1 eller 3:1 klorid:sulfat. Men ikke for mye til sammen. Du skal ikke over 150 ppm klorid.
 
Her er det mange ulike meninger ute og går. Men her er mine:):

Bruk en solid dose hvetemalt. Havregryna er greit nok, men gjør egentlig ikke noe særlig for noe. Jeg bruker en god del havremalt i stedet; Golden Naked Oats. Lactosen trenger du avgjort ikke.

Saaz har ikke noe i en en NEIPA å gjøre; de andre to er fine. Et par gode i tillegg er El Dorado og Mosaic.

Jeg ville tørrhumle i to omganger; en gang under hovedgjæringa, og en gang etterpå.

På den varme sida: Du kan bruke en liten dose bitterhumle - eller tilsette alt i whirlpoool. Jeg anbefaler 10-20 minutter på +/- 90 grader. (Jeg tilsetter ved 92, slår av kjølinga, og lar temperaturen synke mens jeg rører sakte. Den synker ca 10 grader på 15-20 minutter.)

Vannjustering: 2:1 eller 3:1 klorid:sulfat. Men ikke for mye til sammen. Du skal ikke over 150 ppm klorid.
Før avskriver saaz helt i en neipa...: tror cervisiam bruker 100g saaz som bitterhumle på 2000l jungle juice :)
 
Hei,
Kan noen komme med innspill til Neipa:
86,7% Pils
6,7% med Stangeland mølle havregryn
6,7% Melkesukker (lactose)

Gir ca 6,2 % ABV

400 gram mosaic tørrhumling

London ale 3 som gjær

Vannjustering Neipa, noen som har noen tips?

Har følgende humle som kan legges til oppskriften, noen innspill?
Citra
Saaz
Cascade


Jeg bruker fermentausaurus og gjærer i 3-4 dager før jeg tørrhumler, tapper deretter ca på dag 10. Ferdig drikkbar øl etter ca 2 uker. Noen innspill til fremgangsmåte? Jeg har brukt denne fremgangsmåten og synes det fungerer riktig så bra.
Du er jo rimelig nær denne: Amundsen Apocalyptic Thunder Juice
Muligens bytte ut litt mosaic med Citra i wp å kansje litt på første tørrhumling?
 
Innspill på min første "pils" (Tysk lager)

Har ikke opplegg til eller tenkt å starte med vannjusteringer enda.

Vil helst unngå å kjøpe to pakker humle eller ha noe til overs da det trolig ikke blir en ny slik på en stund.

Er ikke låst til Hallertau Mittelfrüh, da jeg ikke har handlet enda.
Har heller ingen store preferanser som jeg vet når det kommer til tyske humler.


(Håper det er mulig å lese - lastet opp fra tapatalk)

Karbonader til 2,8vol CO² ?
f88854bf657193c1de83b0d6be98ca11.jpg
 
Innspill på min første "pils" (Tysk lager)

Har ikke opplegg til eller tenkt å starte med vannjusteringer enda.

Vil helst unngå å kjøpe to pakker humle eller ha noe til overs da det trolig ikke blir en ny slik på en stund.

Er ikke låst til Hallertau Mittelfrüh, da jeg ikke har handlet enda.
Har heller ingen store preferanser som jeg vet når det kommer til tyske humler.


(Håper det er mulig å lese - lastet opp fra tapatalk)

Karbonader til 2,8vol CO² ?
f88854bf657193c1de83b0d6be98ca11.jpg
To tanker eg får:
Du bruker 6% surmalt. 3-4% burde være nok, med mindre du er sikker. 3% er perfekt hos meg. Du kan havne på for lav ph.
Du har og kanskje litt mye caramel pils. Eg her aldri brukt det selv, men ville kanskje brukt mindre, evt la være.

Så er kanskje 66 grader litt høyt? Du vil at den tyske gjærer godt ut. Noe lavere er kanskje bedre.

Til ekspertene: Correct me if I'm wrong.
 
Tilbake
Topp