Hva er neste steg dersom man hopper over å karbonere med sukker?

Når man tapper ølet over på fat etter gjæring kan man velge å karbonere ølet med CO2 istedenfor sukker (noen nevner at man likevel skal bruke sukker men halvere mengden, usikker på fordeler/bakdeler ved dette). I oppskriftene jeg har brukt så står det ofte at man skal la ølet stå romtemperert i 1-2 uker etter sukker er tilsatt for å la gjæret karbonere ølet.

Kan ølet settes kaldt med en gang dersom man ønsker å karbonere ølet med CO2? Hva gjør dere?
 
Jeg har aldri skjønt poenget med å karbonere naturlig på fat.
Sukker kan skape en uønsket smaksendring
Gjæringen skaper nye gjærceller som bunnfeller. Lett bevegelse av fatet virvler opp dette
Naturlig karbonering tar lenger tid enn tvang
Ølet står på den nye gjærkaka, og kan skape autolyse
Mye ‘kan’ her, men jeg ser altså ingen fordeler i det hele tatt...
 
Jeg har aldri skjønt poenget med å karbonere naturlig på fat.
Sukker kan skape en uønsket smaksendring
Gjæringen skaper nye gjærceller som bunnfeller. Lett bevegelse av fatet virvler opp dette
Naturlig karbonering tar lenger tid enn tvang
Ølet står på den nye gjærkaka, og kan skape autolyse
Mye ‘kan’ her, men jeg ser altså ingen fordeler i det hele tatt...

Eg meiner at øl som står lenge på fat har bedre av naturlig karbonering. Då oss ikkje har totalt oxygen sikker overføring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har aldri skjønt poenget med å karbonere naturlig på fat.
Sukker kan skape en uønske not smaksendring
Gjæringen skaper nye gjærceller som bunnfeller. Lett bevegelse av fatet virvler opp dette
Naturlig karbonering tar lenger tid enn tvang
Ølet står på den nye gjærkaka, og kan skape autolyse
Mye ‘kan’ her, men jeg ser altså ingen fordeler i det hele tatt...
Nokon meiner at enkelte øl smaker bedre med naturlig karbonering. Kan også være praktisk om kjøleskapet e.l er fullt :)

Også det Jo-helge skreiv, om ein ikkje har lukka overføring trur eg ein ender opp med mindre oksidering når man får hjelp av gjæra :)
 
Tilbake
Topp