Bryggmaker har fått oksygenabsorberende korker!

De er visst borte igjen. @katla, solgte dette dårlig? Er det noe mulighet til å ta inn slike hvert tredje år eller så? Jeg tror jeg har til to år til, omtrent. :)
 
ja - noko voldsom salgssuksess var det ikkje - mesteparten vart brukt som fyllmateriale/juleoverraskelse rundt jul ifjor. Har kanskje liggjande nokre pakkar om du vil ha til fleire år - om du betalar porto skal eg senda til deg men eg må sjekka lageret først..
 
Jeg kan også tenke meg en pakke med oksygenabsorberende korker @katla . Så du må ikke sende alle pakkene østover dersom det skulle vise seg at du har liggende.
 
Dette ser ut som helt vanlige korker. Slik jeg har forstått det, så er plastbelegget oksygenabsorberende.
Når man da korker med disse,vil oksygen i headspace samt det som eventuell frigis fra ølet bli "fjernet" fordi plasten absorberer dette.
Dermed blir oksidering av ølet på flaske minsket.

Spesielt nyttig dersom man stort sett har øl på fat og så overfører til flasker i ny og ne.
Dersom flaskene skal nytes relativt fort er jo ikke dette et problem, men om det må stå på flaskene en stund er jo dette et lite tiltak som kan gi bedre kvalitet på ølet.
Karbonerer man med sukker på flaske vil jo oksygenet i stor grad bli forbrukt at gjæren, så da er det ikke et så stort problem

Jeg holder på å gå over til fat nå og ser for meg at flasker som sendes til konkurranser eller skal lagres over lengre tid, kan ha godt av slike korker.
 
Funker de kapslene bra? Vil de hindre oksidering av humlede øl eller ligger mer av utfordringen før selve flaskingen?
 
Funker de kapslene bra? Vil de hindre oksidering av humlede øl eller ligger mer av utfordringen før selve flaskingen?

Etter en del research så jeg forstått at de står for en del scalping. Har mailet litt med SN on dette for noen år siden og. Så min konklusjon ble til slutt at bedre oksygenkontroll er bedre enn å lene seg på slike korker.
 
Tilbake
Topp