Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

I hva? Jeg betviler ikke de tallene han oppgir i den siste posten sin. Det jeg lurer på er om en ekstra tilsetning av sukker til en gitt oppskrift vil senke FG. Jeg ser for meg at maks effekt er å ikke endre FG i det hele tatt, og at det krever at sukkeret har en utgjæringsprosent på 100 (hvilket det i praksis ikke helt når opp til, men det kan vi sikkert se bort fra).

Jeg er åpen for at det er feil, men jeg skulle i så fall gjerne skjønt hvorfor.

Fordi at tilsetning av sukker i realiteten er å tilsette alkohol, sukker blir jo til 50 alkohol og 50% co2, men co2 forsvinner ut gjærlåsen, sagt det før, ikke se på sukkermengden men mengde alkohol det blir av det.
(Og jeg TROR alt sukker gjærer, vi var ikke plaget med søt cognac av HBen, sukker måtte da tilsettes.)
 
Fordi at tilsetning av sukker i realiteten er å tilsette alkohol, sukker blir jo til 50 alkohol og 50% co2, men co2 forsvinner ut gjærlåsen, sagt det før, ikke se på sukkermengden men mengde alkohol det blir av det.
(Og jeg TROR alt sukker gjærer, vi var ikke plaget med søt cognac av HBen, sukker måtte da tilsettes.)

Som sagt ovenfor her, så ser jeg at du har rett:):oops:. Jeg klarte bare ikke å tro at kalkulatoren var feil.

Jeg skjønte etter hvert at den jeg bruker, ikke gir riktig resultat, men da så @loebrygg kom opp med en annen som ga et annet resultat, men som likevel fortalte at FG ikke sank, så godtok jeg det om et gitt faktum at FG ikke sank.

Dette er det muligens noe å lære av - men det er litt for lenge siden den siste mattetimen min - det var i 1971 - til at jeg orker å begynne å gjøre egne beregninger i stedet for å bruke kalkulatorer:).
 
men det er det jeg mener, det er først og fremst OG vi er opptatt av
FG er bare et estimat, sukker eller ikke



Jeg vet hva som skjer når jeg tilsetter sukker(etanol) til øl
Alt står her, bare jeg gidder å regne på det

Ethanol- Water- Mixtures - Steffen's Chemistry Pages

Nøkkelorddet her er "gidder" - hadde du giddet, hadde du ikke latt kalkulatoren lure deg. Og det gjorde du jo faktisk.

Og jeg gidder i hvert fall ikke:D.
 
Som sagt ovenfor her, så ser jeg at du har rett:):oops:. Jeg klarte bare ikke å tro at kalkulatoren var feil.

Jeg skjønte etter hvert at den jeg bruker, ikke gir riktig resultat, men da så @loebrygg kom opp med en annen som ga et annet resultat, men som likevel fortalte at FG ikke sank, så godtok jeg det om et gitt faktum at FG ikke sank.

Dette er det muligens noe å lære av - men det er litt for lenge siden den siste mattetimen min - det var i 1971 - til at jeg orker å begynne å gjøre egne beregninger i stedet for å bruke kalkulatorer:).

En god mattelærer lærte oss å se over svarene og prøve å estimere svaret for å se om det ble riktig, det gjør at jeg nå kontrollerer appene med kalkulator/regneark og litt suu fornuft, når jeg har det da.
Diskusjonen er vel høvelig over og vi skiltes som venner har Jeb inntrykk av :)
 
En god mattelærer lærte oss å se over svarene og prøve å estimere svaret for å se om det ble riktig, det gjør at jeg nå kontrollerer appene med kalkulator/regneark og litt suu fornuft, når jeg har det da.
Diskusjonen er vel høvelig over og vi skiltes som venner har Jeb inntrykk av :)

Helt klart:). Flott når folk klarer å være litt overbærende overfor stabukker som meg;).
 
Om jeg får lov til å være med i diskusjonen, så er det @Oddvar som har helt korrekt her. Noen av kalkulatorene tar for det første ikke hensyn til at sukkeret IKKE trenger å meskes (vi har altså allerede "100% meskeeffektivitet" på sukkeret), og for det andre tar de ikke hensyn til at gjæren gjærer sukkeret HELT ut (vi har altså 100% gjæringseffektivitet). Jeg har også laget en kalkulator som tar hensyn til dette (i google docs). Det er også der jeg setter oppskriftene mine.

Det er riktig at det ikke spiller noen som helst rolle når sukkeret tilsettes. Tilsetter du med en gang ser du det umiddelbart på OG, tilsetter du etter stormgjæring, må du summere opp. Halvparten av det tilsatte sukkeret blir til etanol, som har lavere egenvekt enn vann. Derfor vil FG synke. Vi får også en liten volumøkning pga sukkeret (0,63* kg) som også vil virke inn. :)
 
Jeg ble vel ikke lurt når jeg viste jeg ble "lurt"
poenget er at med mindre vi snakker om store mengder sukker så kan man gå ut i fra at FG forblir uforandret, det er et "godt nok" estimat

Med sånt øl som du brygger, så er det klart du kan se stort på et par FG-poeng fra eller til. Det blir jo uansett rimelig grei avstand opp til OG'n:p.
 
Om jeg får lov til å være med i diskusjonen, så er det @Oddvar som har helt korrekt her. Noen av kalkulatorene tar for det første ikke hensyn til at sukkeret IKKE trenger å meskes (vi har altså allerede "100% meskeeffektivitet" på sukkeret), og for det andre tar de ikke hensyn til at gjæren gjærer sukkeret HELT ut (vi har altså 100% gjæringseffektivitet). Jeg har også laget en kalkulator som tar hensyn til dette (i google docs). Det er også der jeg setter oppskriftene mine.

Det er riktig at det ikke spiller noen som helst rolle når sukkeret tilsettes. Tilsetter du med en gang ser du det umiddelbart på OG, tilsetter du etter stormgjæring, må du summere opp. Halvparten av det tilsatte sukkeret blir til etanol, som har lavere egenvekt enn vann. Derfor vil FG synke. Vi får også en liten volumøkning pga sukkeret (0,63* kg) som også vil virke inn. :)

Men når sukker blir til Co2 som forsvinner, hva gjør det med volumet ?
Skal vi regne på alt her så må vi vel ha master i kemi/mattte. :)
 
Men når sukker blir til Co2 som forsvinner, hva gjør det med volumet ?
Skal vi regne på alt her så må vi vel ha master i kemi/mattte. :)

Jeg har bare bachelor og det er en stund siden så hele regnestykket blir litt mye i dag, men
uansett, det eneste vi tilsetter er sukker og det eneste vi får ut er alkohol og CO2 (oksygen inngår ikke her anaerob fermentering)
Så f.eks 10 g sukker --> 5 %v(4g) alkohol og CO2
Som du ser er alt vi gjør å "tilsette" alkohol

1920px-Ethanol_fermentation-1.svg.png

Ethanol fermentation - Wikipedia

Den her er også fin Vinolab - Gravity/Density/Sugar Conversions - Calculator
 
Sist redigert:
Om jeg får lov til å være med i diskusjonen, så er det @Oddvar som har helt korrekt her. Noen av kalkulatorene tar for det første ikke hensyn til at sukkeret IKKE trenger å meskes (vi har altså allerede "100% meskeeffektivitet" på sukkeret), og for det andre tar de ikke hensyn til at gjæren gjærer sukkeret HELT ut (vi har altså 100% gjæringseffektivitet). Jeg har også laget en kalkulator som tar hensyn til dette (i google docs). Det er også der jeg setter oppskriftene mine.

Det er riktig at det ikke spiller noen som helst rolle når sukkeret tilsettes. Tilsetter du med en gang ser du det umiddelbart på OG, tilsetter du etter stormgjæring, må du summere opp. Halvparten av det tilsatte sukkeret blir til etanol, som har lavere egenvekt enn vann. Derfor vil FG synke. Vi får også en liten volumøkning pga sukkeret (0,63* kg) som også vil virke inn. :)
Men når sukker blir til Co2 som forsvinner, hva gjør det med volumet ?
Skal vi regne på alt her så må vi vel ha master i kemi/mattte. :)

Jeg legger i alle fall merke til at volumet i gjæringstanken minker synbart etter hvert som gjæringa går framover, og CO2'en som forsvinner må jo ta med seg masse.

Men skal man regne på alt man gjør, må man vel ta med at man gjerne tilsetter noe vann, også, dersom man tilsetter sukker seint i prosessen. Man lager vel gjerne en sukkerlake. Og det tynner vel ut ølet ytterligere.
 
Tilbake
Topp