"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skulle tenkt på det når min far klagde på ølet mitt (for beskt) han var jo alltid redd for å ikke få avføring :) svisker gir jo fart på det

hehe - det tenkte jeg ikke på. Men det er klart; "Dritgodt Øl" må være et flott konsept:p.

Ideen har jeg forøvrig fra Jacobsens Golden Naked Chritmas Ale, som én gang for mange år siden var veldig god. Og jeg tror det var sviskesafta som ga den det jeg likte.
 
Jeg kommenterte tidligere at jeg syntes det virket som du hadde beregnet for mye sulfat i forhold til klorid, sammenlignet med anbefalingen fra Brewfather. Dersom du reduserer tilsetningen av gips (som senker pH) til å gi nærmere nedre anbefaling 50 ppm Ca, og samtidig øker mengden natron til du når øvre anbefaling 160 ppm HCO3 vil du i sum heve pH omtrent 0.15 til 5.4. Om du vil heve pH mer må du nok gå utenfor noen av verdiene Brewfather anbefaler, på Gahr sin liste er det f.eks. bare 4 g kritt og 2 g natron per 10 liter vann for Porter og Stout, det vil gi høy pH og innhold av kalsium, men tilfører ikke noe sulfat eller klorid.

Tror at det gikk bra - fikk 32 liter i gjæringskaret - OG 1.060 med pH 5.24 etter kok (pH i mash var 5.35 etter 60 min).

Tror jeg deler i to (har unitank) etter at gjæring er over:
- fjerne gjærkaka
- CC hele batchen
- fjerne lit mer grums - la stå en uke til
- 16 liter på fat med noe eikcubes- la det stå i 6 mnd (uten CO2 under trykk- bare lite gran CO2) og så flaske etter en uke under CO2.
- 16 liter igjen i gjæringskaret på CO2 i en uke
- flaske rett fra gjæringskaret
- la det stå i 6 mnd (kanskje)

Kanskje jeg må dele i tre
- 10 liter med eik på fat
- 10 liter vanlig på fat - slik jeg kan blande med den første 10 liter med eik vis det blir for mye eik.
- 10 liter på flaske, rett fra gjæringskaret.

Eller....blir dette bare tull?

Nics


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror at det gikk bra - fikk 32 liter i gjæringskaret - OG 1.060 med pH 5.24 etter kok (pH i mash var 5.35 etter 60 min).

Tror jeg deler i to (har unitank) etter at gjæring er over:
- fjerne gjærkaka
- CC hele batchen
- fjerne lit mer grums - la stå en uke til
- 16 liter på fat med noe eikcubes- la det stå i 6 mnd (uten CO2 under trykk- bare lite gran CO2) og så flaske etter en uke under CO2.
- 16 liter igjen i gjæringskaret på CO2 i en uke
- flaske rett fra gjæringskaret
- la det stå i 6 mnd (kanskje)

Kanskje jeg må dele i tre
- 10 liter med eik på fat
- 10 liter vanlig på fat - slik jeg kan blande med den første 10 liter med eik vis det blir for mye eik.
- 10 liter på flaske, rett fra gjæringskaret.

Eller....blir dette bare tull?

Nics


Sent from my iPhone using Tapatalk
Høres spennende ut. Så @Sarge akkurat la ut bilder fra flasking av et lignende prosjekt i Deilige bilder tråden.

Om du ikke drikker opp flaskene, kan du vel også eventuelt blande rett i glasset med eiket fra fat. Mens om du først bruker to fat til prosjektet trenger du vel ikke å flaske noe nå, utenom kanskje noen få flasker for å følge utviklingen?
 
Høres spennende ut. Så @Sarge akkurat la ut bilder fra flasking av et lignende prosjekt i Deilige bilder tråden.

Om du ikke drikker opp flaskene, kan du vel også eventuelt blande rett i glasset med eiket fra fat. Mens om du først bruker to fat til prosjektet trenger du vel ikke å flaske noe nå, utenom kanskje noen få flasker for å følge utviklingen?

Al right, skal se på hva @Sarge har gjort. Jeg vil ha noe flasker, bare for å følge utviklingen, indeed og har to uker igjen i gjæringskaret....kanskje jeg ombestemmer meg..... SG er nå i område av 1.017 (8.1 Brix).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@dojonieu Jeg stakk bare over fra gjæringskar til et lite glasskar. Med 14 liter var det så fullt som det var mulig, altså lite rom til oksygen. Hadde gjærlås på toppen for å slippe ut evt. trykk. Når det var over på karet løftet jeg det ned i en pappeske som jeg igjen løftet ned i en sort plastsekk. Satt i kjelleren og "glemte" den fram til i dag. Det skal bli spennende å smake når det er karbonert. Det luktet ihvertfall vanilje fra karet, så det er lovende.
 
@Sarge - du brukte eik klosser? Jeg skal lese lit på BYO og kanskje blir jeg klokere (neppe), men hva brukte du, mengde, osv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fruen har funnet ut at hun vil brygge øl selv etter å ha sett en artikkel med en oppskrift i et magasin. Dette skal være et "juleøl". Oppskriften er:

80 % MO
10 % karamellmalt
10 % sjokolademalt
Humle Target og Saaz
Gjær - kveik (har #5 Hornindal)

Med så mye av karamell og sjokolademalt tenker jeg det må være noe feil et sted. Oppskriften forteller heller ingenting om OG eller volum. Men det som er toppers er jo at hun vil brygge øl, og da er det jo viktig at hun lager noe som blit godt. Hun liker det meste av øl og drikker gladelig av (nesten...) alt jeg har laget hittil. Tar jeg feil eller er denne oppskriften innafor? Eller hvordan bør vi justere denne for at det kan bli et "juleøl"? Tenker å lande en IBU på mellom 20 og 35 et sted.
 
Sist redigert:
Fruen har funnet ut at hun vil brygge øl selv etter å ha sett en artikkel med en oppskrift i et magasin. Dette skal være et "juleøl". Oppskriften er:

80 % MO
10 % karamellmalt
10 % sjokolademalt
Humle Target og Saaz
Gjær - kveik (har #5 Hornindal)

Med så mye av karamell og sjokolademalt tenker jeg det må være noe feil et sted. Oppskriften forteller heller ingenting om OG eller volum. Men det som er toppers er jo at hun vil brygge øl, og da er det jo viktig at hun lager noe som blit godt. Hun liker det meste av øl og drikker gladelig av alt jeg har laget hittil. Tar jeg feil eller er denne oppskriften innafor? Eller hvordan bør vi justere denne for at det kan bli et "juleøl"? Tenker å lande en IBU på mellom 20 og 35 et sted.

Jeg synes ikke den ser off ut i caradepartementet. Ti prosent cara kan høres mye ut, men det er vel egentlig ikke det. Du finner f.eks 8% i bavariske helles. Men ti prosent sjokolademalt høres kanskje litt heftig ut?
 
Fruen har funnet ut at hun vil brygge øl selv etter å ha sett en artikkel med en oppskrift i et magasin. Dette skal være et "juleøl". Oppskriften er:

80 % MO
10 % karamellmalt
10 % sjokolademalt
Humle Target og Saaz
Gjær - kveik (har #5 Hornindal)

Med så mye av karamell og sjokolademalt tenker jeg det må være noe feil et sted. Oppskriften forteller heller ingenting om OG eller volum. Men det som er toppers er jo at hun vil brygge øl, og da er det jo viktig at hun lager noe som blit godt. Hun liker det meste av øl og drikker gladelig av (nesten...) alt jeg har laget hittil. Tar jeg feil eller er denne oppskriften innafor? Eller hvordan bør vi justere denne for at det kan bli et "juleøl"? Tenker å lande en IBU på mellom 20 og 35 et sted.
Det blir i hvert fall en slags jule- porter eller stout da, 7 Fjell Vinter-klone som jeg har brygget har nesten 10% kombinert av lys og mørk krystallmalt, men bare 1.4 % sjokolademalt. Rundt 10 % har jeg bare sett i oppskrifter på Imperial Stout med høy IBU, men om du lager et svakere øl passer det kanskje med lavere IBU.
 
Det blir trolig for mye med 10% sjoko.
Dersom du har maltlager, gir du henne noen sjoko- korn og tygge på.
‘Sjokolademalt smaker ikke sjokolade’
fritt etter Ole @Osmeha
 
Det blir trolig for mye med 10% sjoko.
Dersom du har maltlager, gir du henne noen sjoko- korn og tygge på.
‘Sjokolademalt smaker ikke sjokolade’
fritt etter Ole @Osmeha
Nettopp, har brukt 2,5 % før på en Porter, den syntes jeg smakte litt for mye brent kaffe. Regnet med at det var sjokomaltet som var synderen, har derfor justert ned denne til 1,4 %. Putrer å går en ny batch nå. Da juster jeg ned sjoko på denne også, får se hva leg lander på. Her må hun være med å bestemme:)
 
Nettopp, har brukt 2,5 % før på en Porter, den syntes jeg smakte litt for mye brent kaffe. Regnet med at det var sjokomaltet som var synderen, har derfor justert ned denne til 1,4 %. Putrer å går en ny batch nå. Da juster jeg ned sjoko på denne også, får se hva leg lander på. Her må hun være med å bestemme:)
Bare si at du har brukt ti prosent sjoko, så slipper du spørsmål om hvorfor du ikke brukte ti prosent som oppskriften hun fant sa at man skulle bruke...
Spør hun om å forandre på noe "sjokoladepreg" neste gang så sier du at du brukte fakisk bare så og så mye, og at mer vil ikke gi mer sjoko, men mer brent/kaffe.
 
Bare si at du har brukt ti prosent sjoko, så slipper du spørsmål om hvorfor du ikke brukte ti prosent som oppskriften hun fant sa at man skulle bruke...
Spør hun om å forandre på noe "sjokoladepreg" neste gang så sier du at du brukte fakisk bare så og så mye, og at mer vil ikke gi mer sjoko, men mer brent/kaffe.
Her kjører vi åpen bok, ingen hemmeligheter. Har funnet ut at det svarer seg på sikt i de fleste sammenhenger:)
 
Her kjører vi åpen bok, ingen hemmeligheter. Har funnet ut at det svarer seg på sikt i de fleste sammenhenger:)
Da blir det annerledes. Da foreslår jeg at du sier at du kommer bare til å bruke så og så mye, eller så er det en feil i boka di, og gjør som jeg foreslo. Jeg kjører litt mer pragmatisk tilnærming til hvite løgner enn deg kanskje :)
 
Tilbake
Topp