Brygging av Münchener Helles .... Ønsk meg lykke til!


Jeg rapper denne oppskriften, jeg:). Tenker å brygge en jukse-helles med 05.

Jeg har en ordentlig Helles (på bare pils) stående på flaske i kjøleskapet, men den skal helst få stå i fred til sommeren. Og da trenger den beskyttelse, så jeg tenkte å brygge en lys hybrid som en slags forsvarsmur. Med 05 burde jeg vel kunne få til noe som kan drikkes relativt snart. Og den oppskriften så veldig tillitvekkende ut. Mulig jeg mekker litt på den. Litt mer melanoidin? + litt sukker for å tørke ut? (Hvis jeg får lov;).)
 
Jeg rapper denne oppskriften, jeg:). Tenker å brygge en jukse-helles med 05.

Jeg har en ordentlig Helles (på bare pils) stående på flaske i kjøleskapet, men den skal helst få stå i fred til sommeren. Og da trenger den beskyttelse, så jeg tenkte å brygge en lys hybrid som en slags forsvarsmur. Med 05 burde jeg vel kunne få til noe som kan drikkes relativt snart. Og den oppskriften så veldig tillitvekkende ut. Mulig jeg mekker litt på den. Litt mer melanoidin? + litt sukker for å tørke ut? (Hvis jeg får lov;).)
Hehe, du står naturligvis fritt til å gjøre akkurat hva du vil. Melanoidin + flaket bygg er jo med bare for å simulere dekoksjon (som jeg ikke gidder å bruke tid på lenger). Litt münich malt vil som et alternativ også kunne gi et litt tydeligere maltpreg.
 
Hehe, du står naturligvis fritt til å gjøre akkurat hva du vil. Melanoidin + flaket bygg er jo med bare for å simulere dekoksjon (som jeg ikke gidder å bruke tid på lenger). Litt münich malt vil som et alternativ også kunne gi et litt tydeligere maltpreg.

Mange takk;). Jeg tok meg den frihet å sette i gang. Hele opplegget ligger på bryggeidagtråden. Det passer vel ikke helt inn i noen stilkategori, tror jeg, men det er ikke så farlig. Vitsen var å simulere en Helles - som er veldig høyt oppe på lista over favorittøltyper etter at jeg smakte Augustiner da jeg var i Berlin i desember. Er jeg heldig kommer jeg kanskje nokså nær en god Kølsch.
 
Litt carahell er bra for et snev av honningsmak. Vienna sies å smake baguettdeig. 2-5% Carahell og 5-10% Vienna er sikkert ikke dumt.
 
Ser at oppskrifta er fra et bryggeri på Hawaii som bikini blond,den du brygger. Men oppskrifta har samme oppbygging som i en Munchner Helles? Har ikke så god innsikt i typebetegnelsen.
Ja, ølet til Maui bryggeriet (eneste mikrobryggeriet på Hawaii) er inspirasjonen til oppskriften min. Det heter Bikini Blonde, men er en Helles – ikke en blond. Smakte det da familien var der i 2015. Lyse lagere smaker alltid fantastisk når man er på ferie, men denne synes jeg ble bra også i hjemmelaget versjon.
 
Jeg er foreløpig veldig fornøyd med min light-utgave av Braukaiser sin Edel Hell.
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Edel_Hell.
Farlig leskende.

Det ble light fordi jeg ved ett uhell tilsatte for mye vann etter kok. Så den smaker litt tynt, men likevel veldig godt.

Har akkurat satt en ny batch uten utvanning til karbonering nå og gleder meg til godt øl for varme dager.
 
Ja, ølet til Maui bryggeriet (eneste mikrobryggeriet på Hawaii) er inspirasjonen til oppskriften min. Det heter Bikini Blonde, men er en Helles – ikke en blond. Smakte det da familien var der i 2015. Lyse lagere smaker alltid fantastisk når man er på ferie, men denne synes jeg ble bra også i hjemmelaget versjon.
hmm,har bestemt meg for å prøve oppskriften din,humlepreget er mildt i øl oppskrifta!! Takk for lån av oppskrift, :eek:)
 
Ja, ølet til Maui bryggeriet (eneste mikrobryggeriet på Hawaii) er inspirasjonen til oppskriften min. Det heter Bikini Blonde, men er en Helles – ikke en blond. Smakte det da familien var der i 2015. Lyse lagere smaker alltid fantastisk når man er på ferie, men denne synes jeg ble bra også i hjemmelaget versjon.
Hei igjen,bare et spørsmål. Ser mesketiden til sammen er kun 45min! Regner du med tiden det tar i mellom stegmeskinga for å få 90 min?
 
Sist redigert:
Brygget ølet i dag, da jeg hadde litt tid til overs og starteren hadde bunnfelt så fint allerede!

Laget mer vørter enn jeg vanligvis gjør; begynte med 28L før kok, siden jeg tenkte jeg skulle la trubet bunnfelle denne gangen. Vanligvis heller jeg bare alt oppi gjæringskaret.
Endte opp med ganske mye mindre enn jeg hadde trodd, da jeg tapte ganske mye til trub, men igjen så var OG noe høyere denne gangen enn jeg hadde forventet også (1.056), så jeg vannet ut vørteren litt. Tror ikke 2 liter vann i 20L vørter skal ha så mye å si på bitterheten.

Justerte meskevannet med litt CaSO4. Jeg fant ut at jeg hadde KCl og ikke CaCl, og kuttet derfor den tilsetningen. pH i mesken var passe under hele meskingen.
Kokte vørteren etter alle kunstens regler (90 min, rullende kok), men reagerte på at jeg fikk en helt SINNSYK hot break i dag. Aldri opplevd noe liknende! Tilsatte protafloc tablett og gjærnæring ved 15minuter sammen med vørterkjøleren.

Kjølte vørteren til 14 grader før jeg lot den falle ned til 9 grader i kjøleskapet over 4-5 timer før jeg dekanterte og pitcha starteren min.

Nå skal dette ølet strengt tatt ha alle muligheter til å bli godt (tror aldri jeg har vært så nazi med brygginga noen gang som i dag)
Så da får vi bare håpe gjæren får gjort jobben sin, og jeg sitter igjen med godt øl etterpå!
Hvordan ble denne, husker du?;)
 
Nei, jeg HUSKER ikke hvordan ølet ble. Har skrevet ned at ølet var lett og leskende, men legger også merke til at det tok LANG tid før alle usmakene ble borte. Ifl. notater 14 uker. Har også sammenliknet det med Hofbrau orginal, hvor jeg påpeker at min ble mer bitter og med mindre maltsmak. Gjærprofilen var også helt annerledes og litt spesiell for en helles. Alt var borte ved 17 uker, så det var vel brukbart øl, tenker jeg. De hellesene jeg har brygget i etterkant har jeg benyttet annen gjær på. 34/70 eller German Bock. Det har gitt bedre resultater.
 
Jeg brygger nå en Helles (sett fra Bryggselv). I oppskriften står det at man skal øke tempen gradvis opp til 18 grader. Jeg startet på 10 grader.
I den oppskriften jeg fant for Brewfather skal det øke helt opp til 19 grader, for så å coldcrashes. Jeg bruker White Labs WLP833 som er en av oppskriftens anbefalte gjær. Jeg er nå på dag 6 og 17 grader.

Tåler denne gjæren så høy temp - skal jeg gå videre til 19 grader? Jeg skal karbonere på flaske så jeg må ha igjen litt gjær :)
 
Jeg brygger nå en Helles (sett fra Bryggselv). I oppskriften står det at man skal øke tempen gradvis opp til 18 grader. Jeg startet på 10 grader.
I den oppskriften jeg fant for Brewfather skal det øke helt opp til 19 grader, for så å coldcrashes. Jeg bruker White Labs WLP833 som er en av oppskriftens anbefalte gjær. Jeg er nå på dag 6 og 17 grader.

Tåler denne gjæren så høy temp - skal jeg gå videre til 19 grader? Jeg skal karbonere på flaske så jeg må ha igjen litt gjær :)
Er det Oktoberfest? Der står det at du skal gjære på 8-10 grader i en uke før du gradvis øker temperaturen ila uke 2. Når du nå skriver at du er på dag 6, er det da dag 6 i uke 2?
 
Jeg brygger nå en Helles (sett fra Bryggselv). I oppskriften står det at man skal øke tempen gradvis opp til 18 grader. Jeg startet på 10 grader.
I den oppskriften jeg fant for Brewfather skal det øke helt opp til 19 grader, for så å coldcrashes. Jeg bruker White Labs WLP833 som er en av oppskriftens anbefalte gjær. Jeg er nå på dag 6 og 17 grader.

Tåler denne gjæren så høy temp - skal jeg gå videre til 19 grader? Jeg skal karbonere på flaske så jeg må ha igjen litt gjær :)

Gjæren trives godt med 19 grader. Fikk den velge, ville den nok foretrukket det framfor 10 grader:). Meget forståelig, spør du meg:p.
 
Takker for svar, da følger jeg oppskriften og ser hvordan det går. Ispindel viser forøvrig 1.012 nå.
 
Tilbake
Topp