Revitalisere gjær for videre lagring

Jeg har foreløpig kjøpt bare en gang og kjøpte på apoteket for å være sikker på hva jeg kjøpte. Så ikke feil vare ødela en ellers vellykket prosess. 1060 kr/l er jo litt mye.

Jeg har sett helsekost annonser vegetabilske glyserol. Jeg kan liksom ikke tenke meg at apoteket selger animalsk, så jeg skjønner ikke helt betydningen.
573483cd765faa3f7f9c88c4dcf203e3.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det er jo snakk om å fryse ned små mengder, som en så må dyrke opp fra, og dermed kan ikke utgiftene til glycerin bli så store.

Helt riktig.
Når jeg fryser gjær, bruker jeg én mL glycerol 30% pr. rør jeg fryser, og fryser normalt 3-5 rør. Det vil si at jeg i processen bruker maksimalt 1.5 mL ren glycerol. Da har jeg frosset én mL gjær. Noe særlig større kvanta enn det, er det ikke så mye mening i å fryse. For å hindre krystallisering og dannelse av superoksider i opptiningen, bør gjæren tines meget raskt (men fryses langsomt), og dermed er små kvanta optimalt. Det du kan tine på 30 sekunder i håndflaten er tilstrekkelig mengde. Bruker du mange minutter på opptining, er det ikke sikkert du har vunnet så mye på å fryse et større kvantum. Du dyrker jo opp den gjæren du trenger uansett.
 
Helt riktig.
Når jeg fryser gjær, bruker jeg én mL glycerol 30% pr. rør jeg fryser, og fryser normalt 3-5 rør. Det vil si at jeg i processen bruker maksimalt 1.5 mL ren glycerol. Da har jeg frosset én mL gjær. Noe særlig større kvanta enn det, er det ikke så mye mening i å fryse. For å hindre krystallisering og dannelse av superoksider i opptiningen, bør gjæren tines meget raskt (men fryses langsomt), og dermed er små kvanta optimalt. Det du kan tine på 30 sekunder i håndflaten er tilstrekkelig mengde. Bruker du mange minutter på opptining, er det ikke sikkert du har vunnet så mye på å fryse et større kvantum. Du dyrker jo opp den gjæren du trenger uansett.

Da bruker du mao. også veldig små rør? Hos oss som bare disponerer en vanlig fryser bør de vel plasseres i ei isoporblokk, og da er jo små rør en fordel.
 
Da bruker du mao. også veldig små rør? Hos oss som bare disponerer en vanlig fryser bør de vel plasseres i ei isoporblokk, og da er jo små rør en fordel.

Jeg har ikke en biofryser (men planlegger en "reservebank" i en nitrogenfylt beholder i midt-norge....)
Jeg bruker centrifuge-rør, som tar 2.0 - 2.5 mL.
Disse lagres i en dedikert 100-brønns kryobeholder, og rørene står i en isopropanolløsning, for å hindre temperatursvingninger. Man kan sette hele dette menageriet inn i en isoporboks, men jeg har ikke sett at det svarer seg. Lagringstemperaturen er ca -18˚C.

Hvor kjøper du rørene?

Jeg har noen lure forbindelser, og kan også ta med noen mindre mengder fra jobb. Men du får lett tak i slike for en billig penge på ebay. Søk på "centrifuge tube 2.0 mL" eller evt. "cryo vial."

Hvor kjøper du glycerol?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Enten via litt "tigging" eller på apotek. Har også en gang kjøpt fra ebay, men er litt mer usikker på om deklarasjonen på disse stemmer, eller hvilken kvalitetssikring man kan påregne. Bruker du små rør, er kostnaden uansett forsvarlig, siden du bruker forsvinnende små mengder for hver gang du fryser.
 
Hvordan steriliserer du så små mengder av glycerol og vann?
Min metode:
Du kan bruke en trykk-koker (IKEA har greie trykk-kokere).
Da fyller du rørene med glyserol, og lar lokket på røret sitte løst på. Putt rørene i en kopp med vann (slik at det dekker glyserolnivået). Hell deretter vann i trykk-kokeren slik at det dekker opp til samme nivå som i koppen (og røret). Kok opp og la trykket bygge seg fult opp. La det koke med maks trykk i 10 min (tilsvarer gjerne 130 grader celcius). Kjøl helt ned, og tilsett gjær.
 
Min metode:
Du kan bruke en trykk-koker (IKEA har greie trykk-kokere).
Da fyller du rørene med glyserol, og lar lokket på røret sitte løst på. Putt rørene i en kopp med vann (slik at det dekker glyserolnivået). Hell deretter vann i trykk-kokeren slik at det dekker opp til samme nivå som i koppen (og røret). Kok opp og la trykket bygge seg fult opp. La det koke med maks trykk i 10 min (tilsvarer gjerne 130 grader celcius). Kjøl helt ned, og tilsett gjær.
Ser at det her er snakk om mindre mengder/mindre rør enn jeg bruker.
 
Hvordan steriliserer du så små mengder av glycerol og vann?

Jeg blander opp en arbeidsløsning, som jeg bruker av når jeg skal fryse. Blander opp ca. 50 mL ferdig løsning av gangen, og overfører med pasteurpipette. Man kan også bruke en engangssprøyte med steril kanyle.
 
Greit. Så jeg antar du lagrer det du ikke bruker. Hvor lenge kan du lagre det?
Har sjekket litt rundt om kjøp av centrifuge-rør. Enten man kjøper det fra e-bay eller andre selskaper så ser det ut til at det meste kommer fra Kina.
Er det noen som har erfaring med norsk toll, avgifter og postens påslag på varer som kommer fra Kina?.
 
Jeg merker ikke noe til fordampning. Det er jo samme trykk i hele hele kjelen samtidig
Det er mulig noe jeg ikke forstår her, men når vi koker en veske i friluft, e.g. på komfyren så vil det normalt fordampe noe. Er det slik at inne i et lukket medium så vil ingen fordampning sje?
 
Det er mulig noe jeg ikke forstår her, men når vi koker en veske i friluft, e.g. på komfyren så vil det normalt fordampe noe. Er det slik at inne i et lukket medium så vil ingen fordampning sje?
Jepp, det er jo en trykkoker, dampen slipper ikke ut. Men klart, viktig å kjøle ned før en åpner lokket da... :)
 
Greit. Så jeg antar du lagrer det du ikke bruker. Hvor lenge kan du lagre det?
Har sjekket litt rundt om kjøp av centrifuge-rør. Enten man kjøper det fra e-bay eller andre selskaper så ser det ut til at det meste kommer fra Kina.
Er det noen som har erfaring med norsk toll, avgifter og postens påslag på varer som kommer fra Kina?.
Hvis man følger normale prosedyrer for aseptisk arbeid, og lagrer kaldt, bør det ikke være problematisk å lagre i 6 mnd til et år - kanskje lenger også. Jeg har aldri sett noen indikasjoner på kontaminasjon - men man må være nøyaktig med hygiene under tilberedningen. Bruk sterile engangspipetter når du bruker av løsningen.

Forøvrig tror jeg ebay har innført en ordning der de innbetaler moms for deg, slik at du ikke betaler noe ekstra tollbehandlingsgebyr - men jeg er ikke sikker, for jeg handler ikke noe der lenger.
 
Stikkordet er VOEC.
Nettbutikker som er registrert som Voec beregner 25% mva og du slipper tollgebyr.

Fin ordning, men problemet er at Posten er ekstremt dårlig til å følge reglene. Jeg kjøpte fra en tysk Voec-registrert butikk som gjorde alt etter boken, men Posten kjørte på med 25% mva og tollgebyr. Jeg har lagt inn en klage hos Tolletaten for å få tilbake MVA, men den tar mange uker å få behandlet. Etter den er innvilget, kan jeg kreve tollgebyret tilbake fra Posten.

Man blir matt av mindre....
 
Tilbake
Topp