Fermentering og holdbarhet

Noen kasser og litt smått, så er du i gang :)
 

Vedlegg

  • Screenshot_20201025-134151_Chrome.jpg
    Screenshot_20201025-134151_Chrome.jpg
    386,9 KB · Sett: 17
  • Screenshot_20201025-134239_Chrome.jpg
    Screenshot_20201025-134239_Chrome.jpg
    186,6 KB · Sett: 16
  • Screenshot_20201025-134311_Chrome.jpg
    Screenshot_20201025-134311_Chrome.jpg
    153,8 KB · Sett: 16
  • Screenshot_20201025-134352_Chrome.jpg
    Screenshot_20201025-134352_Chrome.jpg
    263,5 KB · Sett: 17
Neida, så fikk jeg også se hva 30 stk. litersflasker kostet på siden jeg nettop var innom. Jeg betaler ikke 5 lapper for 30 glass
 
Se her ja, her har vi litt utstyr Kan jeg bruke 1l flasker også eller blir det for mye trykk der også?
Så lenge flaskene er beregnet for karbonert drikke er de ok. Men for øl bør de være brune. Det er bedre å ha på mindre flasker, da man ikke sikkert orker å drikke opp en hel liter eller mer på en gang. Eks. så flasker jeg mine sterke øl på 0,33 flasker, jeg orker bare ikke å drikke 0,5 eller 0,75 liter 9% juleøl på en gang...
 
Så lenge flaskene er beregnet for karbonert drikke er de ok. Men for øl bør de være brune. Det er bedre å ha på mindre flasker, da man ikke sikkert orker å drikke opp en hel liter eller mer på en gang. Eks. så flasker jeg mine sterke øl på 0,33 flasker, jeg orker bare ikke å drikke 0,5 eller 0,75 liter 9% juleøl på en gang...
Det kan jeg være enig i deg i. Jeg ser petite agentur selger growlers glass i både 1 og 2 litere med patentkork. Dersom det går an å karbonere i de, så er jo det er løsning for meg. Ja det blir dyrt, men er billigere med 2l versjonen. Med patentkork burde det vel gå an å bare stenge flaska etter jeg har feks tappet opp til et ølglass og ikke orker mer
 

Vedlegg

  • upload_2020-10-25_16-29-45.png
    upload_2020-10-25_16-29-45.png
    149,4 KB · Sett: 18
Det kan jeg være enig i deg i. Jeg ser petite agentur selger growlers glass i både 1 og 2 litere med patentkork. Dersom det går an å karbonere i de, så er jo det er løsning for meg. Ja det blir dyrt, men er billigere med 2l versjonen. Med patentkork burde det vel gå an å bare stenge flaska etter jeg har feks tappet opp til et ølglass og ikke orker mer
Ja du kan stenge, men da mister du karbonering i ølet. CO2 vil søke likevekt mellom headspace i flaska og i ølet. Det samme som når du åpner en halvfull brusflaske dagen etter. Dessuten virvler du opp gjær når du sjenker, enten du vil eller ikke, og tømmer du ikke flaska i en "tøm", vil den måtte stå en stund før du heller neste glass. Nei, kjør på med 0,5l flasker du :)
 
Sist redigert:
Ja du kan stenge, men da mister du karbonering i ølet. CO2 vil søke likevekt mellom headspace i flaska og i ølet. Det samme som når du åpner en halvfull brusflaske dagen etter. Dessuten virvler du opp gjær når du sjekker, enten du vil eller ikke, og tømmer du ikke flaska i en "tøm", vil den måtte stå en stund før du heller neste glass. Nei, kjør på med 0,5l flasker du :)
Ja det blir nok til å gjøre det da. Må jeg kjøpe disse flaskene fra brygge butikker eller kan jeg kjøpe de feks på jernia, kitchn, europris osv?
 
Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor du spør, når du alltid kommer med alternative løsninger som ingen bryggere anbefaler.
Leser du din egen tråd fra start til slutt, ser du hva du bør gjøre.
Jeg støtter alle de rådene du har fått av bryggerne her. De er gode. Jeg ville aldri testet noen av de ideene du kommer med...
Beklager å måtte bli litt tydelig :)
 
Jeg sliter litt med å skjønne hvorfor du spør, når du alltid kommer med alternative løsninger som ingen bryggere anbefaler.
Leser du din egen tråd fra start til slutt, ser du hva du bør gjøre.
Jeg støtter alle de rådene du har fått av bryggerne her. De er gode. Jeg ville aldri testet noen av de ideene du kommer med...
Beklager å måtte bli litt tydelig :)
Ja det ble litt mye alternativer og avsporinger her, beklager det. Jeg driver å skal legge inn en bestilling på 0,5l flasker nå så jeg fikk hvert fall tatt riktig beslutning
 
@Sondre93 Bryggebutikkene tror jeg har de beste prisene, da får du kasser også. Det vil jeg absolutt anbefale. Pappesker med flasker blir du grundig lei av...
 
Jeg har flasker i ymse størrelser og brukte tidligere mye 0.75l med litt samme motivasjon: færre enheter = mindre plass. Men det stemmer ikke. De kassene man får til 0.75 tar få flasker og er dyre. 0.5l i kasser er det desidert mest praktiske og plassbesparende ettersom du kan stable dem veldig høyt. Bruker nå nesten utelukkende disse, 0.75l kommer frem bare de få gangene det er tomt for 0.5l.
 
Jeg har 0.25, 0.33, 0.5 (longneck og bavarian) og 0.75 flasker. Som YngveKL, flasker jeg de sterkere øla på små flasker, men det tar mye plass. 40 liter med imperial stout blir 160 flasker det da på 0.25 L. Flaskene fra Kinn på 0.75 L går til matøl som er tiltenkt å sette på bordet. Ellers bruker jeg 0.33 og 0.5 litt hipp som happ alt etter hvilken hylle som er ledig i kjøleskapet. Klink umulig å få det perfekt til å kun ha 0.5 i alle hyller uten å miste ei høyde.
 
Jeg har en kasse 0.5 L med patentkork jeg kjøpte fra Bryggselv (men ser prisen er gått opp 200,- ?!), som jeg gjenbruker så mye som mulig på det som går til eget konsum, dvs. jeg prioriterer å fylle de av disse som er tom på øltyper som ikke trenger særlig lagring. Juleølet gikk utelukkende på 0.33, men har fylt noen andre sterke øl på Kinn 0.75 L mtp. å helle opp i to glass ved passende anledninger.
 
Det går jo an å kjøpe noen flasker fra Kinn og se hva du syns om volumet. For min del irriterer jeg meg over at det er for mye i flaska til å få det i ett glass, så alt etter første skjenking er uklart på grunn av bunnfallet som virvles opp. I tillegg er det for mye å drikke aleine når ølet er av det sterkere slaget. Jeg foretrekker 0,33 eller 0,5.
 
Det går jo an å kjøpe noen flasker fra Kinn og se hva du syns om volumet. For min del irriterer jeg meg over at det er for mye i flaska til å få det i ett glass, så alt etter første skjenking er uklart på grunn av bunnfallet som virvles opp. I tillegg er det for mye å drikke aleine når ølet er av det sterkere slaget. Jeg foretrekker 0,33 eller 0,5.
Kan anbefale å prøve med mer "klare" øl, spesielt de med gjærtyper som gir liten gjærkake. Kölsch og Best Bitter f.eks. har hos meg gitt tynne og kompakte lag bunnfall som ikke virvles opp så lett, etter en drøy måned på flaske.
 
Kan anbefale å prøve med mer "klare" øl, spesielt de med gjærtyper som gir liten gjærkake. Kölsch og Best Bitter f.eks. har hos meg gitt tynne og kompakte lag bunnfall som ikke virvles opp så lett, etter en drøy måned på flaske.
Joda, problemet er ikke like stort med alle øl, men jeg ville likevel ikke basert flaskinga mi på noe som bare funker med høyt flokkulerende gjærstammer.
 
Tilbake
Topp