Hoppe bukk over skylling

Ja det er sant. Men det er på en måte ikke en del av eksperimentet. Uansett, det er jo noe å ta med seg derfra, men jeg føler at for en uerfaren brygger så kan det slå litt feil ut. F.eks igjen med pH-eksperimentet. Der var det jo IPA og med gelatin. Hvis en uerfaren person ikke vet hva det vil si for eksperimentet, de to faktorene, og tenker at da er det bare å brygge pils på 18 grader (var visst ikke veldig forskjell der heller i følge XBMT) uten vannjusteringer, og så dumper vi med ALL truben (hadde ikke noe å si) så blir det likt som en "ekte"pils, for de sa jo at det ikke hadde noe å si... Så tror jeg vedkommende kan bli litt skuffet.
 
Beklager å dra denne tråden opp igjen, men det er et relativt interessant tema. Hvor mange har erfaringer med og bruker dette i bryggingen? Jeg tenkte å prøve meg noen runder uten skylling, just for fun.
 
Beklager å dra denne tråden opp igjen, men det er et relativt interessant tema. Hvor mange har erfaringer med og bruker dette i bryggingen? Jeg tenkte å prøve meg noen runder uten skylling, just for fun.

Hvis du har stor nok meskekjele, så er det vel ingen grunn til å skylle?
 
No-sparge er godt prøvd og gir bra resultater. Setter litt krav til størrelse på meskekjelen og tynn mesk konverterer vel litt senere, men resultatet skal kunne bli minst like bra, samtidig som man unngår faren for adstringens. Selv har jeg gått for en kompromiss i form av skylle med lite vann. Minimal Sparge: An Easier Way to Brew | The Mad Fermentationist - Homebrewing Blog

Vil bare legge til at du sjølsagt kan meske med hvor tjukk mesk du ønsker, og så tilsette resten av vannet til slutt, like før du tapper. Og om du veit hva du driver med, så får du ikke astringens med noen av skyllemetodene. Så det koker vel ned til at du sparer en del arbeid og tid:).
 
Når dere går for nosparge, hvor mye vann starter dere mesken med? Jeg tenker å ta en 25-26 liter, og da satse på å sitte igjen med rundt 19 liter til gjæring.
 
Kommer litt ann på hvor mye malt det er i mesken også kanskje?
Jeg skal prøve no sparge for første gang i morgen eller Mandag.
27 liter vann til 21 liter i gjæringskar.
OG rundt 1047.
Effektivitet 70%.. - Aner ikke om det stemmer.
 
Når dere går for nosparge, hvor mye vann starter dere mesken med? Jeg tenker å ta en 25-26 liter, og da satse på å sitte igjen med rundt 19 liter til gjæring.
Det varierer med maltmengde. Men som utgangspunkt så start med meskevann + skyllevann. Ellers kan du regne på det baklengs.
 
Når dere går for nosparge, hvor mye vann starter dere mesken med? Jeg tenker å ta en 25-26 liter, og da satse på å sitte igjen med rundt 19 liter til gjæring.
Jeg gjorde ett forsøk for en 3 mnd siden i min BM20. Jeg mesket da med alt vannet, altså alt meskevann + skyllevann som oppskriften sa. Jeg pleier å røre i mesken et par-tre ganger normalt, og jeg måtte også gjøre det også nå for å få sammenlignbar effektivitet naturlig nok. Jeg endte da opp med ca.5% lavere effektivitet enn hva jeg normalt har.
 
Lavere effektivitet er da ikke et problem så fremt man får noenlunde konsistent effektivitet.
Det er jo bare slenge oppi noen ekstra korn for å få det ønskede resultatet. Og noen korn er vel den nest billigste ingrediensen, etter vann. Så her er det jo bare å kose seg!
 
Da har jeg satt vørteren til gjæring.
Jeg måtte justere effektiviteten i Beersmith ned til 66 % for å få rett OG i appen.
Ca 28 liter vann og 5 kg malt gav 20 liter til gjæring med OG på 1049.
 
Da har jeg satt vørteren til gjæring.
Jeg måtte justere effektiviteten i Beersmith ned til 66 % for å få rett OG i appen.
Ca 28 liter vann og 5 kg malt gav 20 liter til gjæring med OG på 1049.
Virker et lite knepp lavt for en slik OG, men da har du en pekepinn iallefall. Forøvrig så er det SG før koking som er interessant hvis du skal repetere maltmengder.
 
Virker et lite knepp lavt for en slik OG, men da har du en pekepinn iallefall. Forøvrig så er det SG før koking som er interessant hvis du skal repetere maltmengder.
Tror det var 1043 før kok med 27 liter vann.
 
Tror det var 1043 før kok med 27 liter vann.
Ja, men det jeg mente er at med så lav OG så kunne du kanskje klart å klemme ut noen få poeng til. Men det er ikke så viktig forøvrig, blir det samme neste gang med samme type grist så vet du hvor du ligger :)

Selv om man kjører no sparge, så er det en greie med å fortsatt tappe av sakte, for å få med seg alt flytende. Effektivitete er jo et resultat av styrken på det man får, og hvor mye man får. ..Hvis det var casen, at du ikke tappet av sakte (nok).
 
Ja, men det jeg mente er at med så lav OG så kunne du kanskje klart å klemme ut noen få poeng til. Men det er ikke så viktig forøvrig, blir det samme neste gang med samme type grist så vet du hvor du ligger :)

Selv om man kjører no sparge, så er det en greie med å fortsatt tappe av sakte, for å få med seg alt flytende. Effektivitete er jo et resultat av styrken på det man får, og hvor mye man får. ..Hvis det var casen, at du ikke tappet av sakte (nok).

Jeg husker vi diskuterte det der, og det økte effektiviteten litt da jeg begynte å tappe noe saktere. Det er jo ganske logisk; du gir masken tid til å renne av seg. Og på den måten får du ut et litt større volum, og med det øker effektiviteten.
 
Jeg husker vi diskuterte det der, og det økte effektiviteten litt da jeg begynte å tappe noe saktere. Det er jo ganske logisk; du gir masken tid til å renne av seg. Og på den måten får du ut et litt større volum, og med det øker effektiviteten.
Som en analogi. Dypp et håndkle i vann, heng det opp. Sett en bøtte under. Du får mer (med samme SG) jo lengre du lar håndkleet renne av seg.
 
Som en analogi. Dypp et håndkle i vann, heng det opp. Sett en bøtte under. Du får mer (med samme SG) jo lengre du lar håndkleet renne av seg.
Men jeg skjønner ikke hva som menes med å tappe av sakte. Du gjør jo ikke noe for at det skal dryppe sakte av håndkledet, du lar det bare henge til det er ferdig.
 
Men jeg skjønner ikke hva som menes med å tappe av sakte. Du gjør jo ikke noe for at det skal dryppe sakte av håndkledet, du lar det bare henge til det er ferdig.
Ah, godt poeng. For å si det sånn da. Ikke starte koking før alt har dryppet av seg.

Du kan jo seff starte å koke før alt er tomt, og bare helle etterslantene oppi. Men du skjønner poenget.
 
Tilbake
Topp