Om øl i mediene

Øl på tilbud o_O

 
Det er lov ja... og om folk liker det de skriver i avisen, så åpner de kanskje et eget abonnement. Som å dele en sjokolade dette...
Nei, beklager, det stemmer absolutt ikke. Avisartikler er også vernet av Loven om opphavsrett. Det er ikke lov å dele digitalt innhold fra en nyhetsredaksjon, på samme måte som det ikke er lov å kopiere og distribuere kopier av papiravisen. Det gjelder faktisk uavhengig av om artikkelen ligger bak en betalingsmur eller ikke. Derimot er det lov å dele lenker til artikkelen på den siden der den er publisert av den som har opphavsretten.
 
Nei, beklager, det stemmer absolutt ikke. Avisartikler er også vernet av Loven om opphavsrett. Det er ikke lov å dele digitalt innhold fra en nyhetsredaksjon, på samme måte som det ikke er lov å kopiere og distribuere kopier av papiravisen. Det gjelder faktisk uavhengig av om artikkelen ligger bak en betalingsmur eller ikke. Derimot er det lov å dele lenker til artikkelen på den siden der den er publisert av den som har opphavsretten.
Ikke meningen å oppfordre til lovbrudd og krenke tempelfreden... nok av den slags om dagen. Faksimiler pleier å være OK, særlig de som har med vesentlige kulturelle nyheter å gjøre - sånn som denne - vernet av sitatretten. (4. Opphavsretten skal ikke hindre nyhetsformidling, fri diskusjon og debatt. Derfor har vi det som man i jussen kaller sitatrett (åvl. § 22).) I dette, svært spesialiserte forumet, tenker jeg det er helt innafor.
 
CO2-resirkulering i litt større skala.. :

Artig når man har tenkt en tanke (i forbindelse med at bryggerier klaget over mangel på CO2 for et par år siden), og ser at folk gjør det man trodde var mulig.
 
Veldig gjennomtenkt konsept, det skal de ha, men så lenge prisen er sinnsyk blir dette bare for spesielt interesserte :oops:
Mulig det var noe jeg ikke fikk med meg i testen. Men hvorfor i all verden må man betale 900,- for et abonnement på en pro-tjeneste for å lage oppskrifter? Kan man ikke bare skalere etter størrelsen på vidunderet?
 
Sist redigert:
Mulig det var noe jeg ikke fikk med meg i testen. Men hvorfor må i all verden må man betale 900,- for et abonnement på en pro-tjeneste for å lage oppskrifter? Kan man ikke bare skalere etter størrelsen på vidunderet?
Det kan man sikkert hvis man velger et sett fra appen som har passende vannmengde, mesketemperatur, mesketid, skylling, koking, humletider osv. Litt upraktisk, men mulig. Men de som bruker så mye penger på maskinen synes vel 75,- i måneden for pro-appen er helt innafor.
 
Hvis man ikke har noen interesse for prosessen, hvorfor bruke så mye penger på en slik sak? Det er jo artig at det er mulig å få til, men jeg bare sliter med å se nytten av denne. I hvert fall til en slik pris.
 
Hvis man ikke har noen interesse for prosessen, hvorfor bruke så mye penger på en slik sak? Det er jo artig at det er mulig å få til, men jeg bare sliter med å se nytten av denne. I hvert fall til en slik pris.
Jeg har en mistanke om at noen synes det er kult å servere øl og si at man har laget det 'selv'.
Noen tekno-nerder med for mye penger kan sikkert også prøve ut dette.
 
Hvis man ikke har noen interesse for prosessen, hvorfor bruke så mye penger på en slik sak? Det er jo artig at det er mulig å få til, men jeg bare sliter med å se nytten av denne. I hvert fall til en slik pris.

Du kan jo lage dine egne oppskrifter, det er det eneste forsonende trekket jeg kan se ved denne maskinen. Ellers haddde det vært artig å vite salgstallene.
 
Du kan jo lage dine egne oppskrifter, det er det eneste forsonende trekket jeg kan se ved denne maskinen. Ellers haddde det vært artig å vite salgstallene.

Om man er såpass interessert i å lage egne oppskrifter så forstår jeg ikke hvorfor man skal bruke så mye penger på en maskin som lager 5-ish liter øl, og som koster like mye som en Speidel. Når man i tillegg må betale 900 kroner i året for å få lov til å lage egne oppskrifter så synes jeg hele greia virker som total skivebom. Som @Amarillo sier, her må det være noen med altfor mye penger, og en generell laber interesse for brygging, utover å kunne si at man "har laget ølet selv", som er målgruppen. Tipper det er en ganske liten gruppe. Blir overrasket over om dette blir en suksess.

Dersom man ønsker å øke kapasiteten, kan man kjøpe et ekstra fat til over 5k! Madness! Hehe

Selve ølet blir sikkert brukbart da, men man kan handle mye på polet for tilsvarende beløp :D
 
Om man er såpass interessert i å lage egne oppskrifter så forstår jeg ikke hvorfor man skal bruke så mye penger på en maskin som lager 5-ish liter øl, og som koster like mye som en Speidel. Når man i tillegg må betale 900 kroner i året for å få lov til å lage egne oppskrifter så synes jeg hele greia virker som total skivebom. Som @Amarillo sier, her må det være noen med altfor mye penger, og en generell laber interesse for brygging, utover å kunne si at man "har laget ølet selv", som er målgruppen. Tipper det er en ganske liten gruppe. Blir overrasket over om dette blir en suksess.

Dersom man ønsker å øke kapasiteten, kan man kjøpe et ekstra fat til over 5k! Madness! Hehe

Selve ølet blir sikkert brukbart da, men man kan handle mye på polet for tilsvarende beløp :D
Nei, jeg er helt enig - men som sagt; du kan tross alt lage egne oppskrifter.

Jeg er skeptisk til om ølet blir så godt. Du har jo ingen styring på faktorer som f.eks. pH, og jeg kan ikke tenke meg at maskinen er utstyrt med pH-meter:). Gjærmengde? Skal du hive oppi en hel pose tørrgjær til et brygg på 5 liter snakker vi om virkelig seriøs overpitching. (Det kan du selvfølgelig styre, men da må du jo vite litt om hva du gjør.)

Nei; dette produktet får finger'n fra meg. I tillegg til tommel ned:).
 
Nei, jeg er helt enig - men som sagt; du kan tross alt lage egne oppskrifter.

Jeg er skeptisk til om ølet blir så godt. Du har jo ingen styring på faktorer som f.eks. pH, og jeg kan ikke tenke meg at maskinen er utstyrt med pH-meter:). Gjærmengde? Skal du hive oppi en hel pose tørrgjær til et brygg på 5 liter snakker vi om virkelig seriøs overpitching. (Det kan du selvfølgelig styre, men da må du jo vite litt om hva du gjør.)

Nei; dette produktet får finger'n fra meg. I tillegg til tommel ned:).

At man kan lage egne oppskrifter tilfører ikke dette produktet noen verdi i mine øyne. Da er interessen der, og har man den interessen har man trolig gleden av annet billigere og mer fleksibelt utstyr. Men, for all del.

Nå er det mange på forumet her som brygger godt øl uten å drive vannjustering og tukling med syre for rett pH. Jeg har kamerater som brygger meget bra øl uten å drive med justering av bryggevannet. Man skal vel også overpitche ganske mye for at ølet skal bli direkte skadelidende. Denne har nå i hvert fall temperaturstyring på gjæringa. Det tror jeg er en viktigere faktor for godt øl enn rett pH i mesk, om jeg måtte velge mellom en av de to. Du var jo veldig på den at folk ikke måtte få inntrykk av at man trenger avansert utstyr for å brygge godt øl i tråden om teknologipress. Vannjustering og pH er vel til sammenligning ikke noe man trenger å "plage" nye bryggere med som en nødvendighet for at ølet skal bli bra.

Ølet blir nok helt alright på denne maskinen, jeg ser bare ikke helt poenget med den ;)

EDIT: 11 gram tørrgjær i 6 liter øl med OG på 1.050 gir en pitch rate på 1.48M cells / mL / °P. Neppe noe som tar knekken på ølet ditt :)

EDIT 2.0: det virker som det er ganske detaljerte beskrivelser av fremgangsmåten i den appen som medfølger. Kanskje den der sier at det holder å pitche en halv pakke? Ikke umulig :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp