Brygging av Münchener Helles .... Ønsk meg lykke til!

Jeg brygger nå en Helles (sett fra Bryggselv). I oppskriften står det at man skal øke tempen gradvis opp til 18 grader. Jeg startet på 10 grader.
I den oppskriften jeg fant for Brewfather skal det øke helt opp til 19 grader, for så å coldcrashes. Jeg bruker White Labs WLP833 som er en av oppskriftens anbefalte gjær. Jeg er nå på dag 6 og 17 grader.

Tåler denne gjæren så høy temp - skal jeg gå videre til 19 grader? Jeg skal karbonere på flaske så jeg må ha igjen litt gjær :)
Helles er kronisk vanskelig å brygge. Det skal være lyst – og samtidig ha et tydelig maltpreg. Neste batch blir med Weyermann Barke malt, og godt med klorid. WLP833 er et godt valg.
 
Helles er svært lyst. Oktoberfest er litt mer gyldent, men ikke så mørkt som Märzen, som var det opprinnelige festølet.
Jeg er egentlig klar over dette :). Stusset bare på beskrivelsen av gjæringsforløpet i oppskriften som ble gitt og sjekket på Bryggselv hvor oktoberfest var det "nærmeste" ølsettet jeg fant …
 
Helles er kronisk vanskelig å brygge. Det skal være lyst – og samtidig ha et tydelig maltpreg. Neste batch blir med Weyermann Barke malt, og godt med klorid. WLP833 er et godt valg.

Prøvde Barke sist gang i en lager - syns det ble bedre enn standard Pilsener basemalt

Fikk lyst til å prøve en Helles nå - satser på trykkfermentering av W-34/70
 
Prøvde Barke sist gang i en lager - syns det ble bedre enn standard Pilsener basemalt

Fikk lyst til å prøve en Helles nå - satser på trykkfermentering av W-34/70
Hellesen jeg brygget med Barke ble en av de beste lagerølene jeg har laget. Maltet kom godt frem. Oppskriften var litt justert fra tidligere batcher, så det er vanskelig å si om det var Barke-maltet som gjorde forskjellen, men dette blir en del av standardsortimentet. Jeg har ikke noe tro på trykkgjæring, men om man ikke har tilgang på kontrollerte, kjølige omgivelser er det vel et greit alternativ. :)
 
Hellesen jeg brygget med Barke ble en av de beste lagerølene jeg har laget. Maltet kom godt frem. Oppskriften var litt justert fra tidligere batcher, så det er vanskelig å si om det var Barke-maltet som gjorde forskjellen, men dette blir en del av standardsortimentet. Jeg har ikke noe tro på trykkgjæring, men om man ikke har tilgang på kontrollerte, kjølige omgivelser er det vel et greit alternativ. :)

Hadde du noen oppskrift på den Hellesen?
 
Jeg synes min helles får litt mer preg, muligens litt mer kornaktig/svovel(?) med wlp838. Synes 833 blir litt pregløs. Dessverre ikke gjort noen side by side. Og preferansene kommer antagelig an på hva slags helles man er blitt flasket opp på. :)
 
Jeg synes min helles får litt mer preg, muligens litt mer kornaktig/svovel(?) med wlp838. Synes 833 blir litt pregløs. Dessverre ikke gjort noen side by side. Og preferansene kommer antagelig an på hva slags helles man er blitt flasket opp på. :)
Hva med Augustiner fra München? For meg er det definisjonen av helles. Imperial L17 (og WLP860, om du finner den) er fra det bryggeriet.
 
En god definisjon på en kommersiell Helles er iallefall Löwenbrau. Type litt det Ringnes er for "norsk pils". Kjedelig men trygg på stilen.
 
Hvor kjøper dere Weyermann Barke malt. Ser ikke ut til at hverken Bryggselv eller Strømmen hjemmebrygg har dette.
 
Jeg sjekket oppskriften din og lurer på tilsetningene (Other stuff).
Det står at du tilfører CaSO4 og CaCl2 i kokekaret og Whirfloc i mesken. Er det ikke omvendt?
Takk for korrektur. :p Det går litt fort i svingene noen ganger. Rettet opp nå. Barke var visst ikke så lett tilgjengelig. Jeg kjøpte hos Brewshop. Mente jeg hadde sett det på Strømmen, men var ikke i utvalget nå.
 
Sist redigert:
De har hatt Weyermann Barke hos Strømmen tidligere. Pr.nå ser det ut som at det er Brewshop og Petit Agentur som har det inne. Forøvrig min soleklare favoritt til tyske lagerøl.
 
Oppdatering - har jo vært litt utålmodig, har bare hatt noen dager på fat enda. Men jeg kjenner noe som har vært en gjenganger i mine lagere - og som jeg på dette punktet er overbevist om er pga humle. Jeg har brukt mest Mittelfruh i bryggene - og jeg syns jeg kjenner krydde ganske tydelig i ettersmaken. Men kan aldri huske å ha smakt dette så tydelige i andre lagere enn mine egne. Syns også at dette ikke har kjent dette så sterkt når jeg har prøvd f.eks. SaaZ. Jeg har brukt 10 min aromatilsetning på neste 1 g/l, og lurer på om det er for mye. Vil egentlig ha mer fokus på malt, men syns den blir litt fraværende.
 
Tilbake
Topp