Skylling

Jeg brygger med BIAB og vil foreløpig holde kostnadene til utstyr nede. Jeg skyller i en gjærinngstank nå ved å legge BIAB i skyllevann, men skulle gjerne skylt i rennende vann. Har noen tips til rist eller lignende jeg kan bruke over kjele? (hvor kjøpe) har en 35 liters kjele.
 
Jeg brygger med BIAB og vil foreløpig holde kostnadene til utstyr nede. Jeg skyller i en gjærinngstank nå ved å legge BIAB i skyllevann, men skulle gjerne skylt i rennende vann. Har noen tips til rist eller lignende jeg kan bruke over kjele? (hvor kjøpe) har en 35 liters kjele.
Hvorfor skylle i rennende vann (med BIAB)? Resultatet blir ikke bedre av den grunn... Batch sparge som du gjør nå er det enkleste og tryggeste når man brygger BIAB (jeg gjør også det) ;)
 
Når det gjelder rist, så har jeg til nå brukt rista til stekeovnen, eller et dørslag bra Ikea (med uttrekkbare håndtak). Jeg så en her inne som hadde laget en rist av en grillrist, som han kunne henge litt nedi kjelen/spannet. Da fikk man en liten kant som gjorde av man ikke søler så lett.
 
Ghettoløsning: Jeg brygga på en 15 liters kjele før, da drilla jeg hull i ei vaskebøtte og satte oppå ei stekerist jeg la over kjelen. Kan skalere det opp ved å drille hull i en gjæringsdunk og sette den på noen planker du legger over kjelen.

Har du vurdert no-sparge forresten? Har gått over til det selv.
 
@Sveen No-sparge: kan du utdype hvordan du gjør det? Kan se for meg at 35liters kjelen blir for liten når man skal ende opp med 25liter. Maltet tar jo mye volum.
 
35 liter blir nok litt lite ja. I teorien kan du jo meske med så mye vann du får plass til sammen med malten, også tilsetter du vann så du når volumet ditt etterpå. Men det vil jo gå utover effektiviteten. Jeg fant denne kalkulatoren, som ser ut til å være den eneste som tar hensyn til maltets volum når den regner totalt meskevolum.

 
Men no-sparge kort fortalt: Du mesker med kombinert meske- og skyllevolum, slik at du ender på riktig kokevolum uten skylling. Jeg ligger på 75-80% meskeeffektivitet med denne metoden, avhengig av maltvolumet. Ser dog for meg at effektiviteten kan gå ytterligere ned ved veldig høy gravity brygging.
 
Jeg har også pleid og bruke gjæringsbøtta til å skylle det siste året
Eneste problemet jeg ser er at meskeposen ikke er bred nok for resten av bøtta, så jeg er litt usikker på hvor godt jeg får blandet malt og skyllevann
 
Sist redigert:
Men no-sparge kort fortalt: Du mesker med kombinert meske- og skyllevolum, slik at du ender på riktig kokevolum uten skylling. Jeg ligger på 75-80% meskeeffektivitet med denne metoden, avhengig av maltvolumet. Ser dog for meg at effektiviteten kan gå ytterligere ned ved veldig høy gravity brygging.
Det er veldig høy effektivitet med no sparge. Tar du med absolutt alt over i kok?
 
Ser over notatene mine så pleier jeg å sitte igjen med et større volum enn planlagt etter messing, men det gir meg fleksibilitet til å justere så jeg treffer riktig preboil SG. Legger ved et par dataeksempler. Den ene er en dobbelbokk med høy gravity, kokte den lenger, så jeg kom opp på riktig SG. Den andre er en cream ale, der traff jeg bra og satt igjen med litt mer øl enn planlagt.
 

Vedlegg

  • C8069642-D776-4544-8797-B24C294E410D.jpeg
    C8069642-D776-4544-8797-B24C294E410D.jpeg
    350,9 KB · Sett: 29
  • AFF4E1B2-62BA-4348-9F42-9107F9D2E24E.jpeg
    AFF4E1B2-62BA-4348-9F42-9107F9D2E24E.jpeg
    362,5 KB · Sett: 28
Ser over notatene mine så pleier jeg å sitte igjen med et større volum enn planlagt etter messing, men det gir meg fleksibilitet til å justere så jeg treffer riktig preboil SG. Legger ved et par dataeksempler. Den ene er en dobbelbokk med høy gravity, kokte den lenger, så jeg kom opp på riktig SG. Den andre er en cream ale, der traff jeg bra og satt igjen med litt mer øl enn planlagt.
Jeg fikk ikke så mye ut av det der. Hva er "sparge water" (skyllevann) hvis du ikke skyller?

Jeg får en meskeeffektivitet på 80-83% når jeg brygger øl med OG 1.045-1.050+ - med batch sparging. Da blir det igjen et par liter grums i meskekjelen etter at jeg har heist ut masken. Med no sparge kan jeg komme opp i 72/73%.
 
Jeg fikk ikke så mye ut av det der. Hva er "sparge water" (skyllevann) hvis du ikke skyller?
Du må se på kolonnen "actual" som det som faktisk gjøres. Den venstre kolonnen er oppskrift.
Men er enig at at det var en meget høy meskeffektivitet på et no-sparge brygg!
 
Jeg fikk ikke så mye ut av det der. Hva er "sparge water" (skyllevann) hvis du ikke skyller?
Det er en liten svakhet i programmet bare. Jeg mesker med kombinert "sparge water" og "strike water". Det kommer frem i oppskriften, men ikke i sammendraget som jeg linka.
Jeg får en meskeeffektivitet på 80-83% når jeg brygger øl med OG 1.045-1.050+ - med batch sparging. Da blir det igjen et par liter grums i meskekjelen etter at jeg har heist ut masken. Med no sparge kan jeg komme opp i 72/73%.
Jeg tar ikke ut noe her nei, og har ikke hatt noe problem med grumsete øl. Løfter opp meskeposen, og lar den renne av, legger den så over i en dunk, lar den ligger der litt og tømmer det som renner av i dunken over i kjelen. Men tar aldri med grums etter kok over i gjæring, og heller ikke fra gjæring til fat.

Hvor lenge mesker du? Mesken min har en tendens til å bli stående lenger enn "nødvendig" da kone og barn krever sitt, mulig ting tar litt lengre tid med no sparge.
 
Det er en liten svakhet i programmet bare. Jeg mesker med kombinert "sparge water" og "strike water". Det kommer frem i oppskriften, men ikke i sammendraget som jeg linka.

Jeg tar ikke ut noe her nei, og har ikke hatt noe problem med grumsete øl. Løfter opp meskeposen, og lar den renne av, legger den så over i en dunk, lar den ligger der litt og tømmer det som renner av i dunken over i kjelen. Men tar aldri med grums etter kok over i gjæring, og heller ikke fra gjæring til fat.

Hvor lenge mesker du? Mesken min har en tendens til å bli stående lenger enn "nødvendig" da kone og barn krever sitt, mulig ting tar litt lengre tid med no sparge.
I praksis til sammen halvannen til to timer, vil jeg tro. Men jeg testa en del brygg i sommer med no sparge og "short and shoddy", altså med meske- og koketider på bare en halvtime, og det ga faktisk god meskekeffektivitet. Da lå riktignok mesketemperaturen på ca. 67 grader, som gir rimelig kjapp konversjon. (Ølet blei ikke noe dårligere enn vanlig, men jeg slutta med det, fordi det rett og slett blei ganske stressende at ting skulle gå så fort:).)

Nåja, det jeg prøver å få sagt, er at mesketid ikke er noen veldig vesentlig faktor når det gjelder effektivitet. Jeg er temmelig sikker på at det er vanskelig å få noe høyere konversjonseffektivitet enn det jeg har. (Jeg maler ganske fint, også, og har steinkontroll på pH'en, så ingen av de to faktorene virker negativt inn.)

Meskeeffektiviteten er jo en effekt av konversjonseffektiviteten + "skylleefffektiviteten", og det er den siste som er avgjørende. Så lenge du ikke gjør noe direkte feil under meskinga, bør konversjonseffektiviteten være god. Så forklaringa på at du får bortimot like god meskeeffektivitet med no sparge som jeg får med batch sparge, må hovedsaklig ligge i at du tar med alt fra meskinga. Dessuten jukser du litt hvis du mesker med så mye vann at du må justere ved hjelp av ekstra koketid:). Da mesker du jo egentlig til et øl med lavere OG, og det gir høyere effektivitet.

Jeg syntes effektiviteten din virka urimelig, og det plaga meg litt, så det var greit å få svar på spørsmål. Takk skal du ha:).
 
Hei. Jeg har et oppsett med 2 kjeler. Jeg mesker i den ene med BIAB pose og pumpe for kontinuerlig gjennomstrømning. Samme pumpe og "dusjhode" bruker jeg til skylling ved å koble om til vann fra andre kjelen (77 grader) . Ved skylling tappes det da av fra kran i bunn til midlertidig oppsamling i gjeringsbøtte.

Spørsmål 1: Bør jeg drenere hele mesken før jeg starter med skyllevann, eller skal det være vann over korn hele tiden. Bør jeg i så fall prøve å løfte posen litt fra bunn av kjelen for bedre avrenning? (har et grovt rørfilter i bunn av kjelen / under meskeposen koblet til krana.)

Spørsmål 2: Pumpen min vil gi mye vann på kort tid. Er det fornuftig å strupe slangen etter pumpe/ før dusjhode for å redusere strømmen, eller bedre å skru pumpe av å på? Er det viktig at det renner igjennom nok/helt slik at skyllevannet ikke samler seg opp i kjelen?
 
Veldig vanskelig å "fly-sparge" med biab pose. Må nesten ha et rør med åpning kun i bunn, slik at vannet MÅ renne gjennom hele masken, og ikke bare ut til siden og ned om du skjønner hva jeg mener. Tapp ut alt og fyll på nytt vann (batch-sparge) er en bedre løsning.
 
Jeg bruker denne metoden
Skylle både med og uten pose fungerer, men tror det er best uten
Da tømer jeg hele masken oppi bøtta etter at jeg har drenert posen.
Ikke helt likt ditt oppsett. Vet ikke om det er noe du kan låne her

82B2862B-2002-47E7-B8B4-2A9E2C004E62.jpeg
 
Tilbake
Topp