Brygging - hvor?

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Som sagt i annen tråd tenker jeg å sette min første BIAB i nærmeste framtid... Men jeg lurer på hvor jeg bør slå meg ned for å brygge - har forstått at det blir en del damp... Lurer på å rett og slett slå meg til på en terrasse i hagen - eventuelt under et lite partytelt. Noen som ser noen grunner til å ikke stå ute og brygge? Er jo en litt større risiko for at noe havner i brygget.

(Innealternativer: KJøkkenet - avtrekksvifte og dør rett ut, bad i kjelleren, avtrekksvifte, men lite rom, evt i et av to uthus eller garasjen - her har jeg ikke noe godt avtrekk i noen av dem, men kan bortimot rigge meg til i en åpen dør. - grei tilgang til vann og strøm alle steder)
 
Har akkurat flyttet "bryggeriet" ut på terrassen etter vintersesongen inne:) Har et kjellerrom hvor jeg brygger inne, men uansett blir det en del damp og ikke minst øllukt i heimen. Ikke så farlig for min del, men "noen" synes lukta er ille:):)
Utebrygging (i levelig vær) er absolutt å anbefale hvis du ønsker en luktfri brygging! For min del blir vaskeprosessen også enklere med tilgang på hageslange og gress/busker hvor ting kan spyles rent. Nyt bryggedagen ute:):)
 
Da vet jeg hva jeg har å gjøre :) - gleder meg!

Bodde forresten en del år nær Carl Berner i Oslo mens Frydenlund fortsatt holdt på der, så jeg vet godt hvordan brygg lukter selv om jeg ikke har egen erfaring med det...
 
Bodde forresten en del år nær Carl Berner i Oslo mens Frydenlund fortsatt holdt på der, så jeg vet godt hvordan brygg lukter selv om jeg ikke har egen erfaring med det...
Født og oppvokst i Oslo vil det nær sagt være flaut om det viser seg at det likevel er DU som har rett her Morten - Må presisere at innlegget er skrevet for eventuelt å få vite noe jeg i så fall ikke ante og for all del ikke for å "rette deg" på noen måte.

Men unnskyld meg . . .

. . . Frydenlund bryggeri har, meg bekjent da, aldri holdt til i nærheten av Carl Berner Plass vel? Du må da vel enten mene Schous eller Ringnes bryggeri, som begge lå omtrent i samme avstand fra Carl Berner ? Schous holdt vel til i nærheten av - ja faktisk Schous Plass som er syd/nedover mot byen ved Legevakta i Oslo, mens Ringnes bryggeri lå på "Øvre Grünerløkka", vest for Carl Berner mot Aleksander Kiellands plass. Mens Frydenlund Bryggeri lå enda lengre vest, like nedenfor Bislett Stadion mot Hegdehaugsveien og Bogstadveien.
 
Fare for at du har rett her - til mitt forsvar må jeg si at jeg gikk på skole ca på Bislett, så lett å blande sammen...
 
Jeg digger å brygge ute. Hvis man skal stå inne så må man enten stå rett under kjøkkenviften eller ha et lokk med rør ut e.l.
Nå skal det jo sies at jeg ikke har sett en kjøkkenvifte som har klart å ta unna all dampen/lukten enda, og jeg tviler på at den finnes, så en kombo med vifte og lufting bør være greit, tenker jeg da..
 
Tilbake
Topp