Lite aroma og humlesmak i IPA

Håkon Halvorsen

Norbrygg-medlem
Hei.

Laget en NZ IPA i forbindelse med konkurransen til Skudenes bryggeri.

Humlene jeg brukte var nyinnkjøpte.

Tørrhumlet på 15 grader de siste 3 dagene før tapping (lukka overføring til fat, ærlig forsøk på det hvertfall..)


Men nesten bare bitterhet og veldig lite fruktighet og aroma.

Legger ved link til oppskrift om noen gidder å ta en titt. Om det er noe jeg har missa grovt på..?

 
Med bitterhet, mener du en slags krass bitterhet? Får du pels på tenna? Det jeg spør om er egentlig om det er polyfenoler du merker og ikke bitterhet i seg selv. Når smakte du ølet ifht det ble tappet?

Ble tørrhumlen våt? Heh, eller lå mye og vaket i toppen av ølet?
 
Hvordan har du håndtert ølet fra vørter til karbonert øl på flaske? Oksygen tar fort knekken på humlearoma. Var også litt lite humle i sene tilsetninger i forhold til hvor mye futt det er i de humlene.
 
Med bitterhet, mener du en slags krass bitterhet? Får du pels på tenna? Det jeg spør om er egentlig om det er polyfenoler du merker og ikke bitterhet i seg selv. Når smakte du ølet ifht det ble tappet?

Ble tørrhumlen våt? Heh, eller lå mye og vaket i toppen av ølet?
Bitterheten er egentlig som ønsket. Men lite fruktighet som balanserer det.. Så ikke i spannet. Drysset bare forsiktig oppi.

Ølet er vel nå 5 uker ish.

Takk for svar.
 
Hvordan har du håndtert ølet fra vørter til karbonert øl på flaske? Oksygen tar fort knekken på humlearoma. Var også litt lite humle i sene tilsetninger i forhold til hvor mye futt det er i de humlene.
9g/l sene tilsetninger bør vel være nok til å få en god pang ut av det.
 
Hvordan har du håndtert ølet fra vørter til karbonert øl på flaske? Oksygen tar fort knekken på humlearoma. Var også litt lite humle i sene tilsetninger i forhold til hvor mye futt det er i de humlene.
Tappa på fat (forsøkt lukka overføring) så overført på boks etter karbonering. Kjipt både det som er på fat og det som er boksa.

Mulig det er litt snaut, men likevel veldig lite smak og aroma.

Virker ikke oksydert, men kan selvfølgelig ligge noe der også..

Takk for svar.
 
Tappa på fat (forsøkt lukka overføring) så overført på boks etter karbonering. Kjipt både det som er på fat og det som er boksa.

Mulig det er litt snaut, men likevel veldig lite smak og aroma.

Virker ikke oksydert, men kan selvfølgelig ligge noe der også..

Takk for svar.
Hvor fikk du balansen mellom Caso4 og CaCl fra?
 
Må innrømme at jeg ikke er ekspert - men en ting som gjorde overraskende mye forskjell var hvordan jeg tørrhumlet. Har testet rustfrie humlefilter og hadde alt for mye humle i en stor teball nest siste gang. Sist gang brukte jeg Kegland sitt store filter og da ble det mye bedre. Neste gang tester jeg uten noe filter og tapper med flottør fra Allrounderen min.
 
Kjenner en av dommerne. Han sier at dette har vært gjennomgående for de fleste øl i konkurransen.

Han delte i 3 puljer.
Det var 5-6 som skilte seg ut.
Mellomsjiktet hvor det var lite smak.
Så var det de som hadde feil.

Deltok selv i konkurransen og bommet på bitterheten som var fraværende. Noe av årsaken var antakelig vannjusteringeringen. Men jeg var heller ikke fornøyd med aroma og humlesmak.

Vi får blande ølene våre så blir det kanskje ok :)
 
Må innrømme at jeg ikke er ekspert - men en ting som gjorde overraskende mye forskjell var hvordan jeg tørrhumlet. Har testet rustfrie humlefilter og hadde alt for mye humle i en stor teball nest siste gang. Sist gang brukte jeg Kegland sitt store filter og da ble det mye bedre. Neste gang tester jeg uten noe filter og tapper med flottør fra Allrounderen min.
Tørrhumla uten filter og tappa ut fra flottør i olrounder.
 
Kjenner en av dommerne. Han sier at dette har vært gjennomgående for de fleste øl i konkurransen.

Han delte i 3 puljer.
Det var 5-6 som skilte seg ut.
Mellomsjiktet hvor det var lite smak.
Så var det de som hadde feil.

Deltok selv i konkurransen og bommet på bitterheten som var fraværende. Noe av årsaken var antakelig vannjusteringeringen. Men jeg var heller ikke fornøyd med aroma og humlesmak.

Vi får blande ølene våre så blir det kanskje ok :)

Vet du noe om når vi som har levert får tilbakemelding?
 
Ang resultat av konkurransen så klmmer jeg til å kjøre en live sending på fredag , youtube er planen , kanalen er ølpreik. Der tar jeg for meg vinnerene og muligens noe extra snacks , håper alle kommer og husk å abm på kanalen, når nye live show kommer :)

ang konkuranssen så har det vært veldig jevnt , noen har vært uheldige , noen har skilt seg ut , resten er bare små marginer , så i bunn å grunn en gøy oppgave :)
Vi har gjort vårt beste etter beste evne , ingen av oss er øldommere, så er her er det rett å slett vår smak som er brukt.
Tusen takk for alle bidrag , veldig gøy å se et så stort engasjement

skål!
 
Jeg tror det er den ekstreme sulfat-klorid-balansen hos @Harry h som gjør at ølet oppfattes som for bittert.

Når jeg legger inn tallene i min kalkulator (uten å endre grist, så det blir bare omtrentlig), får jeg 170 ppm kalsium (som er høyt), 25 ppm klorid og hele 340 ppm sulfat, noe som gir en klorid-sulfat-ratio på 1:13,5. Det er ekstremt.
 
Jeg tror det er den ekstreme sulfat-klorid-balansen hos @Harry h som gjør at ølet oppfattes som for bittert.

Når jeg legger inn tallene i min kalkulator (uten å endre grist, så det blir bare omtrentlig), får jeg 170 ppm kalsium (som er høyt), 25 ppm klorid og hele 340 ppm sulfat, noe som gir en klorid-sulfat-ratio på 1:13,5. Det er ekstremt.
Kikka akkurat litt på det som Scott Janish skriver om "Hop bittering acids" på s.21-23 i The New Ipa, og der sier han at kalsium- og magnesiumtilsetninger øker isomeriseringsraten. Så effekten av 170 ppm kalsium burde bli nokså merkbar.

Det er dessuten 20 ppm over hva Palmer oppgir som øvre grense for kalsium, og du får jo også, sammen med sulfatet, et temmelig høyt totalt mineralinnhold (TDS), og altså et øl som begynner å dra i retning av det harde/mineralske. Det i seg sjøl vil vel gjøre opplevelsen av bitterheta tøffere?
 
Jeg tror det er den ekstreme sulfat-klorid-balansen hos @Harry h som gjør at ølet oppfattes som for bittert.

Når jeg legger inn tallene i min kalkulator (uten å endre grist, så det blir bare omtrentlig), får jeg 170 ppm kalsium (som er høyt), 25 ppm klorid og hele 340 ppm sulfat, noe som gir en klorid-sulfat-ratio på 1:13,5. Det er ekstremt.
Du så at det var 45L batch størrelse? Når jeg kopierer oppskriften inn i min Brewfather ser jeg det som var beregnet, midt i style anbefaling for American IPA:
1618482936614.png
1618483008364.png
 
Du så at det var 45L batch størrelse? Når jeg kopierer oppskriften inn i min Brewfather ser jeg det som var beregnet, midt i style anbefaling for American IPA:
Vis vedlegget 51018
Vis vedlegget 51020
Ai ai, det la jeg ikke merke til, nei. Dårlig av meg, men jeg får skylle på at jeg ikke kjenner Brewfather. ;)

Da blir det annerledes. Men jeg er likevel overrasket over at tilsetting av 1g CaCl og 20g gips ikke gir større forskjell på de totale klorid- og sulfat-tallene.
 
Tilbake
Topp