Skylling

Veldig vanskelig å "fly-sparge" med biab pose. Må nesten ha et rør med åpning kun i bunn, slik at vannet MÅ renne gjennom hele masken, og ikke bare ut til siden og ned om du skjønner hva jeg mener. Tapp ut alt og fyll på nytt vann (batch-sparge) er en bedre løsning.
Hei. Dette skjønte jeg ikke helt nei. Tenker du at det er større fare for at vannet renner på utsiden av mesken/korn langs vegg på kjelen når det er pose der ?

Jeg brygget nettopp og fikk ganske lavt utbytte. (68%). Da uten å drenere først (kontinuerlig skylling/ fly sparge) . Jeg prøver å finne ut hva jeg gjorde feil/ kan gjøre bedre.
Jeg leser at kontinuerlig skylling skal gi høyere utbytte, selv om jeg ikke forstår hvorfor.
Jeg rørte ikke i mesken før skylling og er usikker på om jeg hadde en kompakt maltseng. Kan det være dette? ev. andre forslag? Ser for meg at det er lettere å få en kompakt maltseng ved drenering først??
Jeg glemte da å koble på rørfilteret på krana i bunn av kjelen. Tenker da at det kanskje var noe mer kanalisering i bunn av mesken mot krana.

Bør jeg vurdere en rist i bunn av kjelen , over tappehøyde , for å løfte biab posen ? Den vil da ligge der også under mesking.
 
Sist redigert:
Hei. Jeg har et oppsett med 2 kjeler. Jeg mesker i den ene med BIAB pose og pumpe for kontinuerlig gjennomstrømning. Samme pumpe og "dusjhode" bruker jeg til skylling ved å koble om til vann fra andre kjelen (77 grader) . Ved skylling tappes det da av fra kran i bunn til midlertidig oppsamling i gjeringsbøtte.

Spørsmål 1: Bør jeg drenere hele mesken før jeg starter med skyllevann, eller skal det være vann over korn hele tiden. Bør jeg i så fall prøve å løfte posen litt fra bunn av kjelen for bedre avrenning? (har et grovt rørfilter i bunn av kjelen / under meskeposen koblet til krana.)

Spørsmål 2: Pumpen min vil gi mye vann på kort tid. Er det fornuftig å strupe slangen etter pumpe/ før dusjhode for å redusere strømmen, eller bedre å skru pumpe av å på? Er det viktig at det renner igjennom nok/helt slik at skyllevannet ikke samler seg opp i kjelen?
Jeg har en falskbunn under posen. Har jeg dårlig tid(er utålmodig) tapper jeg av og fyller på skyllevann, rører litt og lar det stå i 5 minutter før jeg drenerer rolig ut. Gjentar med andre halvdel av skyllevannet. Har jeg god tid så tapper jeg av mens jeg hele tiden etterfyller slik at vannspeilet ligger over maltsengen. Jo lengre tid du bruker desto bedre effektivitet får du. Trenger vel ikke pumpe for å gjøre det slik. Jeg bruker et litermål.
Men brygger du store batcher så ser jeg fordel med pumpe. Da kan nok struping være en måte å få skyllevannet til å fordele seg sakte over maltet.
Det er mange veier til Rom. Finn en måte som passer deg.
 
Hei. Dette skjønte jeg ikke helt nei. Tenker du at det er større fare for at vannet renner på utsiden av mesken/korn langs vegg på kjelen når det er pose der ?

Jeg brygget nettopp og fikk ganske lavt utbytte. (68%). Da uten å drenere først (kontinuerlig skylling/ fly sparge) . Jeg prøver å finne ut hva jeg gjorde feil/ kan gjøre bedre.
Jeg leser at kontinuerlig skylling skal gi høyere utbytte, selv om jeg ikke forstår hvorfor.
Jeg rørte ikke i mesken før skylling og er usikker på om jeg hadde en kompakt maltseng. Kan det være dette? ev. andre forslag? Ser for meg at det er lettere å få en kompakt maltseng ved drenering først??
Noen legger BIAB-posen på en rist over kjelen for skylling, da har man ingen kontroll på hvor mye som renner til sidene. Det bør ikke være noen problemstilling for deg som tapper fra "meskekjelen".

Teorien er vel at man ved kontinuerlig skylling (tappe til væsken er litt over maltsengen og så fylle etter så væskenivået holder seg til skyllevannet er brukt opp eller man når ønsket kokevolum) skal få en full vannsøyle som beveger seg i en retning over hele arealet av maltsengen, som skal gi mindre risiko for at det renner ujevnt / kanaliserer seg enn om man lar det renne av seg først og så begynner å helle over skyllevann.

Om du ikke rørte i mesken i det hele tatt vil du nok kunne øke utbytte med å røre underveis. Selv ligger jeg jevnt over 70% utbytte med partiskylling, som er noe mindre effektivt enn kontinuerlig skylling. Jeg løfter da opp BIAB-posen og lar den renne av seg før jeg tar den i en gjæringsbøtte med skyllevannet, rører godt og så lar det renne av og tilsetter i kjelen.
 
Effektiviteten synker med no-sparge jo høyere OG du har. Simpelthen fordi du har en større relativ mengde malt som vil ha en tilsvarende større mengde sukker bundet opp i seg. Den enkleste, raskeste og sannsynligvis mest effektive måten å skylle på er å bruke en eller annen bøtte hvor du har oppi den mengden vann du trenger for å nå ditt ønskede volum. Dette vannet trenger ikke engang å være veldig varmt om du ikke har mulighet for å varme det (vann fra springen + en vannkoker gir gjerne 40 grader for en 10-12 liter skylling). Sleng bagen med kornet oppi den og løft den litt rundt. La den ligge i noen minutter. Løft ut posen og så har du skyllevannet med en del sukker. Det er kanskje allerede omtalt i tråden, men å helle vannet over liggende på en rist tviler jeg på at vil ha samme effektivitet. Vannet finner gjerne kanaler på sidene det renner igjennom. Jeg stemmer for no-sparge i så stor grad som mulig, men det går ikke alltid i min 36 liters kjele om jeg vil ende opp med noen og tjue liter til gjæring. Det kan bli litt lav PH i meskevannet ved bruk av mye lys malt og no-sparge, så en spiseskje med melkesyre eller lignende kan være heldig i meskevannet.
 
Men no-sparge kort fortalt: Du mesker med kombinert meske- og skyllevolum, slik at du ender på riktig kokevolum uten skylling. Jeg ligger på 75-80% meskeeffektivitet med denne metoden, avhengig av maltvolumet. Ser dog for meg at effektiviteten kan gå ytterligere ned ved veldig høy gravity brygging.
Hvordan klarer du 75-80% ved nosparge? får mye lavere selv, kanskje ned mot 65%.
Det fikk meg til å utforske med sparge i stedet og da får jeg 70-75%.
 
Hvordan klarer du 75-80% ved nosparge? får mye lavere selv, kanskje ned mot 65%.
Det fikk meg til å utforske med sparge i stedet og da får jeg 70-75%.
Det har veldig mye å si hvor tykk mesken er. Det vet du sikkert.
Men jeg bruker også å ligge på rundt 65 % ved no sparge. Det er vel brygghus effektivitet. 75 til 80 prosent høres helt fantastisk ut.
 
Jeg hadde to no-sparge-batcher på Speidelen på fredag, begge med 34 liter vann og 5,2 kg malt.

Først en nattmesk som ga en meske-effektivitet på 75 prosent. Neste batch ble mesket i 60+20+5 minutter, med en effektivitet på 72 prosent.

Om jeg istedenfor hadde mesket med 28 liter vann og skylt med 6, hadde jeg forventet å ligge rundt 78 prosent.

Disse tallene er ganske konsistente for meg.
 
Det har veldig mye å si hvor tykk mesken er. Det vet du sikkert.
Men jeg bruker også å ligge på rundt 65 % ved no sparge. Det er vel brygghus effektivitet. 75 til 80 prosent høres helt fantastisk ut.
Nei, meskeeffektivitet. Syns brygghus har for mange variabler så bryr meg egentlig bare om meskeeffektiviteten.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg hadde to no-sparge-batcher på Speidelen på fredag, begge med 34 liter vann og 5,2 kg malt.

Først en nattmesk som ga en meske-effektivitet på 75 prosent. Neste batch ble mesket i 60+20+5 minutter, med en effektivitet på 72 prosent.

Om jeg istedenfor hadde mesket med 28 liter vann og skylt med 6, hadde jeg forventet å ligge rundt 78 prosent.

Disse tallene er ganske konsistente for meg.
noen forskjell på de siste 20 og 5 minuttene?
 
Tilbake
Topp