Karbonering (igjen). Tvang vs flaske.

Gjenoppliver denne - har dette problemet selv, har hatt det helt fra jeg startet, men også i skrivende stund. Når jeg lager lyse, lette øl som skal være forfriskende så vil jeg gjerne ha relativt høy karbonering på akkurat de ølene.

Jeg har ca. 5 C, ~1.1 bar trykk - "set & forget". Får skum, ofte alt for mye på første tapping, men det er et problem jeg har tilskrevet at tappekranene og tappeslangene ikke er kalde nok i starten (skal installere vifte etterhvert). Så jeg har dimensjonert tappeslangene slik at iaf. andre tapping blir tilnærmet perfekt mtp. skumdannelse. Bruker Sodastream, har ingen mistenke om lekkasje - flaskene jeg bruker holder lenge - som forventet.

Som et eksempel i går har jeg hatt en super-lett Meksikans Lager stående på fat. Smaken er det ingenting å si på - fornøyd med den. Men tilsvarende trådstarter så ødelegges opplevelsen av at selve munnfølelsen føles flat. Det har stått 11 dager på 1.1 bar. All "research" som jeg har gjort gir ingen indikasjoner på at det finnes andre metoder (annet enn å karbonere kjappere ved å ha veldig høyt trykk noen dager) eller triks som skulle tilsi at man kan tvangskarbonere på andre måter.

Har fått samme kommentarer fra andre om at det føles flatere. Jeg mistenker at det kan være noe som er nevnt på tråden her om at man forventer "carbonic acid" eller det bittet man er vant med. Noen spørsmål til andre:
  • Hvor lenge lar folk øl med høy karbonering stå på fat med tvangskarbonering før dere er "fornøyd"?
  • Vet noen om det kun er mengden CO2 som bestemmer "karbonbittet", eller er det andre ting som for eksempel pH som spiller inn?
  • Type industripils - har de en veldig høy karbonering - har man fått en tilvenning der? Bruker de noe annet enn CO2 som tvangskarbonering?
 
Du kan hurtigkarbonere på noen minutter (alt etter ølmengde selvsagt) på samme måte som jeg tror bryggeriene gjør det.

Hvis du pumper øl gjennom ett T-stykke der den tredje grenen er koblet på CO2 men trykk tilpasset temp/karb mengde så skal det ikke mange rundene til før du er der.

Edit; mener Blichman har en ferdig løsning for dette.
 
Du kan hurtigkarbonere på noen minutter (alt etter ølmengde selvsagt) på samme måte som jeg tror bryggeriene gjør det.

Hvis du pumper øl gjennom ett T-stykke der den tredje grenen er koblet på CO2 men trykk tilpasset temp/karb mengde så skal det ikke mange rundene til før du er der.

Edit; mener Blichman har en ferdig løsning for dette.
Aha, det høres ut som en kjapp prosess ja. Usikker på om jeg har lyst på et slikt oppsett selv dog - hadde håpet å slippe å kjøpe mye mer utstyr.

Et relatert spørsmål som kanskje er vanskelig å svare på uten inngående kunnskap - har det noe å si for opptaket hvor man fører inn CO2? Som regel fører man inn på toppen og tapper fra bunnen. Er CO2-metningen da ujevn eller er den uniform i hele væsken?
 
Aha, det høres ut som en kjapp prosess ja. Usikker på om jeg har lyst på et slikt oppsett selv dog - hadde håpet å slippe å kjøpe mye mer utstyr.

Et relatert spørsmål som kanskje er vanskelig å svare på uten inngående kunnskap - har det noe å si for opptaket hvor man fører inn CO2? Som regel fører man inn på toppen og tapper fra bunnen. Er CO2-metningen da ujevn eller er den uniform i hele væsken?
Gasslovene sier at det det blir likevekt i en lukket beholder. Når f.eks. en brusflaske går i gulvet er det lurt å vente til gassen har funnet veien tilbake til væsken. Det samme skjer når du trykksetter headspace i et fat. Det er mer effektivt å føre gassen rett inn i væsken, men har det har ingen praktisk betydning for resultatet. Etter noe tid vil likevekt oppstå i hele beholderen.
 
En helt annen ting jeg kom til å tenke på etter å ha sett dette nevnt i annet forum- kan dette skje dersom du ikke har purget skikkelig? Så dersom man har et høyt trykk men det fortsatt er en blanding av CO2 og O2 i praksis? Da vil du tro at du har masse CO2 i headspace men at det er mindre - har ikke helt kontroll på fysikken her.

Mener jo jeg har gjort det tilstrekkelig, men er ikke sikker. Uansett vil vel tapping etterfylle med CO2 slik at det blir mindre og mindre O2 evt. Men kanskje litt halmstrå her.
 
Tilbake
Topp