Når blir overpitch merkbart?

john petter

Fylkesstyre
Jeg har nettopp brygget et øl jeg egentlig skulle brygget før ferien startet, men det ble ikke tid. En 2-liters starter med WLP001 måtte vente en måned i kjøleskapet. Jeg frisket den opp med en liter startervørt til.

Etter hva kalkulatoren på brewersfriend sier, er normal pitch på 232 milliarder celler.
(0,75 25 liter OG 1.050)
2 liter starter gir 269 milliarder celler, i tillegg til det jeg startet med. Rikelig med gjær, altså.

1 mnd. senere skal vitaliteten ligge på 78%. Det gir 209 milliarder levende celler.
1 liter starter oppå der vil teoretisk gi 292 milliarder levende og friske celler klar til innsats. De har fått gjærnæring med zink.

Etter mine beregninger har jeg pitchet en 25% mer enn det ølet strengt tatt skulle ha. Nå går gjæringen helt supert med 17 poeng ned 1. dagen og 13 poeng andre med kontrollert temperatur, og jeg tror slett ikke dette blir et dårlig øl. (Lukter himmelsk av gjærskummet i blow-off-karet.)

Men så lurer jeg litt da... Hvor mye overpitch må til for at ølet tydelig får redusert kvalitet? Jeg har ikke funnet et entydig svar på det ennå.
 
Jeg har nettopp brygget et øl jeg egentlig skulle brygget før ferien startet, men det ble ikke tid. En 2-liters starter med WLP001 måtte vente en måned i kjøleskapet. Jeg frisket den opp med en liter startervørt til.

Etter hva kalkulatoren på brewersfriend sier, er normal pitch på 232 milliarder celler.
(0,75 25 liter OG 1.050)
2 liter starter gir 269 milliarder celler, i tillegg til det jeg startet med. Rikelig med gjær, altså.

1 mnd. senere skal vitaliteten ligge på 78%. Det gir 209 milliarder levende celler.
1 liter starter oppå der vil teoretisk gi 292 milliarder levende og friske celler klar til innsats. De har fått gjærnæring med zink.

Etter mine beregninger har jeg pitchet en 25% mer enn det ølet strengt tatt skulle ha. Nå går gjæringen helt supert med 17 poeng ned 1. dagen og 13 poeng andre med kontrollert temperatur, og jeg tror slett ikke dette blir et dårlig øl. (Lukter himmelsk av gjærskummet i blow-off-karet.)

Men så lurer jeg litt da... Hvor mye overpitch må til for at ølet tydelig får redusert kvalitet? Jeg har ikke funnet et entydig svar på det ennå.
Jeg tar sjansen på å si at du ikke er i nærheten av å leve farlig:).

Jeg har slutta å sjekke så nøye hva jeg trenger og hvor mye jeg har. Men jeg sørger for at det er rikelig - og ellers konsentrerer jeg meg om å ha frisk gjær. Jeg trur jeg jevnlig overpitcher, også - og så vidt jeg kan bedømme, har det ikke hatt noen negative effekter.

Jeg tviler litt på den overlevelsesprosenten. Kanskje under optimale forhold, men det er vanskelig å regne med noe sånt. Oppfriskinga var nok veldig viktig. Så lenge gjæren er spretten nok, trenger du neppe så mye som kalkulatorene påstår du trenger.
 
Var det ikke brulosophy som testa 5x over pitch vs "1/2 pitch"
Begge ølla ble i hvertfall drikkbare

Edit: de hadde vist flere forsøk på det
Her er ett av dem, med lenker til flere: https://brulosophy.com/2016/11/07/y...-vs-overpitch-in-a-lager-exbeeriment-results/

Nokså overbevisende resultat, siden det er nøyaktig hva du ville fått med å trille en solid overpitch med terninger:). Ingen forskjell på ei pakke w-34/70 og 5 pakker, altså. Det kunne innvendes at det hadde vært bedre å teste overpitch mot normalpitch, men antakelig er det så mange gjærceller i ei pakke at ei pakke knapt kan kalles underpitch.

Tørrgjær holder maks kvalitet, så jeg er ikke overraska over at ei pakke var nok. Og at sjøl ikke 5 pakker ga symptomer på overpitch, overrasker meg egentlig ikke, siden jeg kjenner en kar som bruker enda mer w-34/70 enn det. (Han kjøper ikke enkeltpakker:p!)
 
Overpitch er vel regelen på lagergjær her og.... uten at jeg svetter. Når det gjelder gjærmengde er jeg litt på Linje med Finn; Tilstrekkelig med friske celler...
 
Tilbake
Topp