Hjelp med min første oppskrift på øl fra Bonsak

lorentzt

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg ønsker å lage mitt første øl uten å kjøpe ferdigsett. I utgangspunktet tenkte jeg å lage 2 øl basert på malt fra Bonsak. 23l batcher.

Øl 1: Pils med Fairytale Pils Malt

Øl:2 Porter med Triple Melanoidin Malt

Er det noen som har erfaring med disse og kunne delt med meg en grei oppskrift å starte med relativ lav vanskelighetsgrad.
 
Hei.

Jeg ønsker å lage mitt første øl uten å kjøpe ferdigsett. I utgangspunktet tenkte jeg å lage 2 øl basert på malt fra Bonsak. 23l batcher.

Øl 1: Pils med Fairytale Pils Malt

Øl:2 Porter med Triple Melanoidin Malt

Er det noen som har erfaring med disse og kunne delt med meg en grei oppskrift å starte med relativ lav vanskelighetsgrad.
Litt vanskelig å skulle hjelpe med oppskrifter uten mer info, men her er et forsøk på den ene.
Pils:
5 kg pilsnermalt
30 g perle @60 min
2 pk w34/70
Meskes i 90 minutter på 64 grader. Kokes i 60 min. Gjæres på så lav temperatur som du klarer i huset. Om du har mulighet for temperaturkontroll på gjæringa kan du velge gjær etter temperatur du vil legge deg på.

Edit: Jeg har ikke regna på noenting her, men det burde vel bli sånn noenlunde, tror jeg.
 
Hei.

Jeg ønsker å lage mitt første øl uten å kjøpe ferdigsett. I utgangspunktet tenkte jeg å lage 2 øl basert på malt fra Bonsak. 23l batcher.

Øl 1: Pils med Fairytale Pils Malt

Øl:2 Porter med Triple Melanoidin Malt

Er det noen som har erfaring med disse og kunne delt med meg en grei oppskrift å starte med relativ lav vanskelighetsgrad.
Du kan komponere oppskrift, dvs. maltdelen (gristen), med denne: https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/

Du trenger å vite meskeeffektiviteten din. Når du har brygga med sett, har du fått dårligere eller bedre utbytte enn oppskrifta oppgir, eller eventuelt samme? Settene forutsetter vel gjerne opp mot 75% effektivitet, hvilket egentlig er ganske lavt.

Oppskrifta som @erikraude foreslår, ser jo fin ut, men du må altså begregne riktig mengde.
 
Tilbake
Topp