Tysk Pils

:) Tenkte mest på Munich malten, dersom fargen skal være veldig lys ;-)
Jeg vurderte nok fargen til å være hakket mørkere enn veldig lys. Tipper det kun er pilsmalt i originalen, men så er det prosessen da ;) Den klarer vi ikke å kopiere. Jeg bruker litt chitmalt i alle lyse lagere, og ville gjort det i denne også. Med god bitterhet burde denne kunne få et flott skum. Trenger å brygge litt lys lager igjen, så jeg bestilte like godt et par pakker med Spalt :)
 
Hvor lyst er veldig lyst? Det er vel ikke Tsingtao eller Corona lyst som er målet. Lys gyllen er fargen. 4% lys munich merkes ikke stort på farge, og er nok med for å gi et hint av kompleksitet i form av høy/brød som man ikke får fra bare pilsner malt. Men det finnes sikkert en Lederer tråd (kanskje denne?) som @Finn Berger kan flytte disse innlegga til.
Da var vi her:).

Jeg sjekka dette med humla i Lederer. Importøren sier det er Spalter Select, mens det på Vinmonopolets side står bare Spalt.

Det som antakelig er sikkert, er at det opprinnelig blei brukt Spalt, siden Select er ei nyere humle:).
 
Da var vi her:).

Jeg sjekka dette med humla i Lederer. Importøren sier det er Spalter Select, mens det på Vinmonopolets side står bare Spalt.

Det som antakelig er sikkert, er at det opprinnelig blei brukt Spalt, siden Select er ei nyere humle:).
Halvparten av nettsider sier det er Spalt, halvparten Spalter Select. Ikke engang tyske nettsider er enige med hverandre. Nettsiden lederer.de funker ikke.

Jeg sjekket humla en gang i fjor. Mener de faktisk bruker modifisert Spalter humle (de forklarer de grønne flaskene). Det sto enten på selve flaskene eller på hjemmesidene (som jeg ikke finner i farten). Eldgamle Spalter må ikke forveksles med med den mye mer tilgjengelige Spalter Select. Importøren har skrevet at det er Select, men det tror jeg er en misforståelse.
Dette kan være en grei forklaring:)
 
Ikke har jeg brygget verken tysk pils eller vanlig pils. Men jeg har tidvis rotet rundt på er tysk hjemmebrygger forum. Her refereres som oftest til en oppskrift som kalles Pils fürs Volk. En rimelig enkelt og rett fram oppskrift som hører hjemme i en tråd om tysk pils.


Her en den lagt inn i Brewfather
 
Sist redigert:
Ikke har jeg brygget verken tysk pils eller vanlig pils. Men jeg har tidvis rotet rundt på er tysk hjemmebrygger forum. Her refereres som oftest til en oppskrift som kalles Pils fürs Volk. En rimelig enkelt og rett fram oppskrift som hører hjemme i en tråd om tysk pils.


Her en den lagt inn i Brewfather
Grei, den der. Men jeg synes det er relativt mye carahell 30. Jeg hadde gjerne halvert den mengden. Mulig du får en svak, men merkbar sødme med 10% av et sånt malt.
 
Grei, den der. Men jeg synes det er relativt mye carahell 30. Jeg hadde gjerne halvert den mengden. Mulig du får en svak, men merkbar sødme med 10% av et sånt malt.
Jeg har eksperimentert litt med Carahell i huspilsen og jobba meg fra 5% via 2% ned til å droppe det igjen.. Med 2% så er jeg nede i en svak, men merkbar sødme som jeg sjøl syns forstyrrer friskheten uten at det blir for ille.. Det skal dog nevnes at for meg er tysk pils ensbetydende med Nordtysk og Jever er favoritten av de komersielle..
 
det må jo være no seriøst galt med den cara-hell varianten
Cara hell er ikke såå mørk
og hvorfor brukte de Vienna i tilegg :confused:
Vis vedlegget 54042
Måtte sjekke oppskrifta han har brukt og må si meg enig, i følge oppskrifta er det brukt Weyermann sin Carahell , så enn skulle nesten tro han har glemt Vienna i den uten Carahell. Jeg bruker 6% Carahell og kun pilsner i en oppskrift og den er helt klart mye lysere enn den på bildet..
 
Da skal Spalt fra @Vladimir snart i hus, og det ville vel være synd å ikke brygge noe Lederer-lignende.

Jeg ser for meg Barke pilsnermalt + kanskje 3-5% Victory (?). Humling @30 og @5. 40 IBU.

Gjæren blir litt utafor - vil vel noen si:). Jeg er blitt glad i Cal common-gjæren fra Imperial, L05 Cablecar. Jeg har brukt den i et par India Pale Lager, og synes resultatet stemmer veldig godt overens med beskrivelsen til Imperial:

Cablecar can produce clean pseudo lagers at ale temperatures but is also willing to work as a traditional lager strain down to the mid-50s. Not just limited to steam beers/California commons, this strain works well in a variety of fermentations, keeping flavor profiles clean and crisp.

Vannjustering er jeg litt usikker på. Lederer bruker visst vann fra egen brønn, og ellers mener jeg jeg engang fant ut at vannet i Nürnberg kan variere, så ikke mye å hente der. Men basert på smak vil jeg tru det bør være ei overvekt av sulfat, og ikke alfor bløtt, uten at TDS skal være veldig høy, heller. 100 ppm sulfat og 50 ppm klorid er jo ikke voldsomt, og så lar jeg en del av sulfatet komme fra magnesiumsulfat. Så si at TDS ligger litt over 300?
 
Da skal Spalt fra @Vladimir snart i hus, og det ville vel være synd å ikke brygge noe Lederer-lignende.

Jeg ser for meg Barke pilsnermalt + kanskje 3-5% Victory (?). Humling @30 og @5. 40 IBU.

Gjæren blir litt utafor - vil vel noen si:). Jeg er blitt glad i Cal common-gjæren fra Imperial, L05 Cablecar. Jeg har brukt den i et par India Pale Lager, og synes resultatet stemmer veldig godt overens med beskrivelsen til Imperial:

Cablecar can produce clean pseudo lagers at ale temperatures but is also willing to work as a traditional lager strain down to the mid-50s. Not just limited to steam beers/California commons, this strain works well in a variety of fermentations, keeping flavor profiles clean and crisp.

Vannjustering er jeg litt usikker på. Lederer bruker visst vann fra egen brønn, og ellers mener jeg jeg engang fant ut at vannet i Nürnberg kan variere, så ikke mye å hente der. Men basert på smak vil jeg tru det bør være ei overvekt av sulfat, og ikke alfor bløtt, uten at TDS skal være veldig høy, heller. 100 ppm sulfat og 50 ppm klorid er jo ikke voldsomt, og så lar jeg en del av sulfatet komme fra magnesiumsulfat. Så si at TDS ligger litt over 300?
Setter starter i ettermiddag på en pose Diamond. Regner med at Spalten er i hus før helgen. Kjører enten Barke eller vanlig tysk pilsmalt, og litt mørk munich. Sulfat og klorid 2:1, men må se litt nærmere på mengdene.
 
Da skal Spalt fra @Vladimir snart i hus, og det ville vel være synd å ikke brygge noe Lederer-lignende.

Jeg ser for meg Barke pilsnermalt + kanskje 3-5% Victory (?). Humling @30 og @5. 40 IBU.

Gjæren blir litt utafor - vil vel noen si:). Jeg er blitt glad i Cal common-gjæren fra Imperial, L05 Cablecar. Jeg har brukt den i et par India Pale Lager, og synes resultatet stemmer veldig godt overens med beskrivelsen til Imperial:

Cablecar can produce clean pseudo lagers at ale temperatures but is also willing to work as a traditional lager strain down to the mid-50s. Not just limited to steam beers/California commons, this strain works well in a variety of fermentations, keeping flavor profiles clean and crisp.

Vannjustering er jeg litt usikker på. Lederer bruker visst vann fra egen brønn, og ellers mener jeg jeg engang fant ut at vannet i Nürnberg kan variere, så ikke mye å hente der. Men basert på smak vil jeg tru det bør være ei overvekt av sulfat, og ikke alfor bløtt, uten at TDS skal være veldig høy, heller. 100 ppm sulfat og 50 ppm klorid er jo ikke voldsomt, og så lar jeg en del av sulfatet komme fra magnesiumsulfat. Så si at TDS ligger litt over 300?
Håper at humleposene har kommet frem helskinna:)

Nå er det bare å arrangere Norbrygg konkurranse i klasse Lederer:p.
 
Jeg bestilte også et par poser, og de lå i postkassa et døgn etterpå. (Den ene humleposen hadde riktignok sluppet inn litt luft, men jeg pakket den om før jeg la den i fryseren. Humlen luktet fremdeles bra.)

Blir spennende å prøve denne humla! Det må riktignok vente litt, for jeg har nylig brygget pils og må både få det over fra gjæringskar til fat og en god del øl fra fat til mage først...
 
Tilbake
Topp