Falsk bunn går ut over utbyttet?

Alli

 
Hei, har brygget 10-12 batcher nå. Har normalt greid og få et bra utbytte men de siste bryggene svikter meg.

Brygget senest idag en Lucky Jack og OG ble bare 1044, og da kokte jeg den nesten 1 time lenger en det den skulle for og komme ned i 25l.
Jeg kjøpte grainfatheren min brukt så jeg vet egentlig hvordan den er ny, men føler liksom jeg aldri får noen sterk kok på den. Det står 100 grader men det er bare en slags strøm i vannet. Ingen bobler.

Så jeg mistenker at det er den falske bunnen gjør at varmen ikke får fordelt seg godt i karet, noen andre som sliter med dette?

Ellers rører jeg godt hvert 10-15 minutt under meskingen. Skyller rolig og ingen stuck mash. Noen tips?

Kan muligens være at ferdigsetta fra bryggselv som jeg har brukt 2-3 ganger nå har feil knusing? :)
 
Koker du med falskbunn? Den skal ut før koking. Falskbunn under kok = Ney.

Sensoren i GF sitter i bunn, så det kan jo koke som bare pokker under falskbunnen, og displayet vil vise det, men du får ikke nok konveksjon i resten av kjelen pga falskbunnen.
 
Ja det er det jeg mistenker, føler det er lite futt og må utvide koketiden betraktelig. Men hva er vitsen med falsk bunn da? Humlen tilsettes jo under kok...
 
Å herregud, jeg trodde falskbunn var for og samle opp humlen under kok som en erstatter for humleposer eller hopspider. Dette er garantert det som går ut over utbytte mitt. Og forlenger bryggetiden min! Kaster den til helvette!!!!.....
 
Å herregud, jeg trodde falskbunn var for og samle opp humlen under kok som en erstatter for humleposer eller hopspider. Dette er garantert det som går ut over utbytte mitt. Og forlenger bryggetiden min! Kaster den til helvette!!!!.....
Det er mange som bruker det på den måten, vet jeg. Det er mange som kjøper falskbunn til Grainfather istedenfor humlefilter (som jeg har). Jeg liker ikke falskbunn når jeg koker, siden det hindrer røring på bunnen for å hindre fastbrenning.

Jeg ser ikke hvordan falskbunn i kok skal kunne gå ut over utbyttet ditt. Det er under mesking man fastsetter utbyttet. Kokingen endrer bare mengden vann, mens mengden sukkerarter er konstant.
 
Det er mange som bruker det på den måten, vet jeg. Det er mange som kjøper falskbunn til Grainfather istedenfor humlefilter (som jeg har). Jeg liker ikke falskbunn når jeg koker, siden det hindrer røring på bunnen for å hindre fastbrenning.

Jeg ser ikke hvordan falskbunn i kok skal kunne gå ut over utbyttet ditt. Det er under mesking man fastsetter utbyttet. Kokingen endrer bare mengden vann, mens mengden sukkerarter er konstant.
Det går ikke utover utbytte, han er bare forvirret over termer, siden han ikke treffer OG. Noe som er rimelig forståelig siden det har blitt kokt med falskbunn.
 
Falskbunnen kaster du ikke til helvete, men du bør bruke den når den skal brukes. Mesk = falskbunn. Kok = ikke falskbunn. Du bruker koketiden til å rengjøre og vaske falskbunnen :)
 
Jeg har brukt denne silbunnen på de siste 10 bryggene på GF. Prøvde den i sin tid fordi "filteret" tettet seg stadig vekk ved overføring til gjæring. Min erfaring er at det tar litt lengre tid å få rullende kok, men den kommer til slutt. For meg er det verd ventingen for å slippe å bruke 90 minutter på overføring av 23 liter vørter.
 
Falskbunnen kaster du ikke til helvete, men du bør bruke den når den skal brukes. Mesk = falskbunn. Kok = ikke falskbunn. Du bruker koketiden til å rengjøre og vaske falskbunnen :)
Takk for svar :) Da skal jeg se og få den ut før kok fra nå!

Hva bruker du til humlerike øl, hopspider? Humleposer? :)
 
Hei. Spørsmøl om mesking og falskbunn mm.
Jeg brygger i 2 kjeler hvor jeg mesker i den ene med sirkulering (pumpe) og har skyllevann i den andre (pumpes over, kontinuerlig skylling).
Jeg bruker Biab pose i kjelen som ligger over bazooka filter på krana ut. Kornet ligger da delvis i bunnen. Har plate under for å holde temp.
kjelen er 36l med 36cm indre diameter.
Jeg får ganske dårlig utbytte ved rundt 4,5 kg korn og ganske greit utbytte ved 6+ kg korn.

Det jeg lurer på er hvordan gjøre dette litt bedre.
Vil falskbunn være bedre? Det vil da gi mer dødrom under (?) .
Er det bedre med meskerør ?
Hva ev med meskekurv med føtter?

I denne forbindelse lurer jeg på hvorfor det er kobling for rør/slange i midten på falskbunn/silbunn. Denne skal vel kobles til krana. Slik jeg ser det blir det da veske i bunn som ikke går i omløp og trolig holder høyere temp.

Ser også at noen bryggemaskiner pumper veske opp gjennom maltrør. Dette er vel for å hindre tett mesk (høyt pumpetrykk) i motsetning til bare å spyle veske fra toppen?

Noen med innspill?
 
Du får mer dødrom med bazookaen enn med falskbunn. Med bazookaen får du ikke opp det som ligger under nivået på krana. Falskbunnen har en nippel med vinkel som trekker opp vørteren fra under falskbunnen. Du kan dessuten dytte inn en liten slangestuss (Silikon, 9mm diameter) i nippelen, slik at du trekker opp fra 1 mm over bunnen om du vil.

Jeg vil anbefale mesekpose og falskbunn. Problemfritt og enkelt. Jeg skal aldri bruke noe annet, i alle fall:).
 
Du får mer dødrom med bazookaen enn med falskbunn. Med bazookaen får du ikke opp det som ligger under nivået på krana. Falskbunnen har en nippel med vinkel som trekker opp vørteren fra under falskbunnen. Du kan dessuten dytte inn en liten slangestuss (Silikon, 9mm diameter) i nippelen, slik at du trekker opp fra 1 mm over bunnen om du vil.

Jeg vil anbefale mesekpose og falskbunn. Problemfritt og enkelt. Jeg skal aldri bruke noe annet, i alle fall:).
Ahhaa , trodde nippelen hentet veske fra over falskbunn.. Da forstår jeg mer.
Vet du hvor de ikke koster skjorta ?
 
Ahhaa , trodde nippelen hentet veske fra over falskbunn.. Da forstår jeg mer.
Vet du hvor de ikke koster skjorta ?
Brewshop ser jeg har til grei pris.
trykker man bare silikonslangen ned i røret?
Og hvordan har du koblet det på kranuttaket?
Bilde?
 

Vedlegg

  • WEB_Image Falsk_bunn_30_cm_483935309.jpeg
    WEB_Image Falsk_bunn_30_cm_483935309.jpeg
    65,3 KB · Sett: 9
Sist redigert:
Brewshop ser jeg har til grei pris.
trykker man bare silikonslangen ned i røret?
Og hvordan har du koblet det på kranuttaket?
Bilde?
Ja, du dytter den bare inn, trenger ikke å festes.

Du trenger en nippel som kan skrus på krana, tilsvarende nippelen på falskbunnen. Så forbinder du kran og falskbunn med en bit silikonslange. Den trenger du heller ikke feste på annen måte enn at den dyttes inn på niplene i hver ende.

Jeg bruker en SSBrewtech-kjele. Den har et systen der nippelen ikke skrus på krana, men dyttes inn. Men sjekk krana di, så ser du hva slags nippel du trenger.
 
Tilbake
Topp