Alternativ til magnetrører for gjærstartere

Finn Berger

Moderator
Jeg har fundert på om det ikke skulle være mulig å komme opp med en ide til et alternativ til magnetrøreren, som jeg har noen problemer med:
  • jeg er usikker på hvor effektivt den blander inn oksygen i vørteren etter at det har danna seg skum
  • det er begrensa hvor stor starter du kan sette
  • det har - særlig med noen gjærtyper - lett for å skumme over
Gjærprodusentene har systemer for kontinuerlig innblanding av oksygen, og får optimal effekt ut av det sukkeret de gir gjæren. Poenget er at gjæren delvis vil respirere dersom den har tilgang til oksygen, og siden respirering får 10 ganger mer energi ut av sukkeret enn fermentering, er effekten raskt merkbar. (Når sukkernivået kommer under et visst nivå, vil gjæren dessuten gå helt over til å respirere.) I tillegg vil kontinuerlig tilgang til oksygen gi gjæren mulighet til å syntetisere membranråstoff av hjertens lyst, slik at den gjæren vi produserer har optimale lagre av det.

Spørsmålet er om ikke vi kan lage noe som hermer gjærprodusentenes system?

Rein oksygen er neppe noe alternativ. Dels er det visst ikke bra for gjæren. (Palmer sier i alle fall at det egentlig funker som gift for den, hvilket er grunnen til at han ikke bruker det til belufting av vørteren når han starter et brygg. Jeg går ut fra at det er noe han har fra kompisen Chris White.) Og dels vil det bli dyrt. Så oksygenet må inn i form av luft. Og akvariepumper brukes jo av flere - bl.a. Palmer - til å dytte luft ned i vørteren ved gjæringsstart, så det måtte vel være mulig å rigge til kontinuerlig innstrømming på en enkel måte?

Jeg ser for meg å bruke ei vanlig gjæringsbøtte. Forslag til praktiske løsninger?
 
Må jo være rein luft som kommer og ikke sporer fra annen gjær eller bakterier. Å få til luftinntaket er vel den største utfordringen. Å få det ned og inn i gjæren kan lett gjøres via en slange. Logg med hull for gummipakning som brukes på gjærlås. Og en slik inilrrasjonssten i ende av slangen. Det er enkelt. Ren luft er vanskelig. Ren oksygen vil dessuten bli dyrere en spart spraymalt .
 
Ølbrygging har filter - som sjølsagt må brukes. 2 micron stein er ikke noe problem å skaffe, men jeg har ikke sett pumpe hos noen bryggeforretning akkurat nå. Men uansett; dette er ikke noe problem.

Steinen kan vel rett og slett bare føres ned i vørteren via hullet i lokket på ei vanlig gjæringsbøtte, om man ikke kommer på noen smartere løsning.

Antakelig ville det være lurt å kombinere med en rører, bare for å holde gjæren i suspensjon? Da trengs det jo ikke voldsom kraft, bare nok til å snurre magneten.
 
Med pumpe vil du få et overtrykk i beholderen, så jeg ville ikke vært så bekymret for tetting rundt slangen.
Nei, det virker jo som om det skulle være en ganske grei måte å lage en effektiv starter på. Og så kan du lage en større starter. Jeg tenker særlig på behovet for gjær til pils etc. på lav temperatur.
 

Kai Troester har gjort dette. Dog brukte han både magnetrører og akvariepumpe. Med denne metoden fikk han litt mer gjær enn med bare magnetrører. Kan jo være verdt å teste dette uten røreren. Luftboblene vil lage litt bevegelse i vannet. Men da ville jeg ikke ha brukt luftestein men åpent rør for større bobler og mer bevegelse i væsken.
 

Kai Troester har gjort dette. Dog brukte han både magnetrører og akvariepumpe. Med denne metoden fikk han litt mer gjær enn med bare magnetrører. Kan jo være verdt å teste dette uten røreren. Luftboblene vil lage litt bevegelse i vannet. Men da ville jeg ikke ha brukt luftestein men åpent rør for større bobler og mer bevegelse i væsken.
Støtter denne metoden, men ville også droppet stein. Ville også fortsatt å bruke magnetrører om man har det. HEPA-filter på innluft som Kai.
 

Kai Troester har gjort dette. Dog brukte han både magnetrører og akvariepumpe. Med denne metoden fikk han litt mer gjær enn med bare magnetrører. Kan jo være verdt å teste dette uten røreren. Luftboblene vil lage litt bevegelse i vannet. Men da ville jeg ikke ha brukt luftestein men åpent rør for større bobler og mer bevegelse i væsken.
Takk; den der kjente jeg ikke til. Jeg veit at han hadde en variant av eksperimentene sine der han førte luft inn i frirommet i kolben, og det ga også noe mer effekt.

Jeg har tenkt meg å bruke gjæringsbøtte. Da skal det noe til om det skummer over. En løsning er å føre luft inne gjennom krana i bøtta. Jeg har gjort det med co2, for å prøve å blåse ut H2S i pils, og det går fint.

Det går fint å sette bøtta på rører'n min, en Bryggselvrører. Jeg ser for meg at det kan funke om jeg legger ei glassplate i bunnen av bøtta for å unngå at magneten riper opp bunnen.

@Holmentoppen har gjort et særdeles interessant eksperiment der han sammenligna utbyttet av en klassisk rista starter og en starter på rører og fant at de ga like mye gjær. Det står i motsetning til resultatene til Troester. Foklaringa kan sjølsagt være at Kurt har en svakere rører enn den Troester brukte, men det har i alle fall gitt meg økt motivasjon til å prøve nye veier.
 
mm. gjæra har utviklet høye kognitive evener eller kan føle smerte trenger vil vel ikke å dulle så mye med den
tradisjonell måte å dyrke opp gjær på bør vel være mer enn nok for å brygge godt øl
 
mm. gjæra har utviklet høye kognitive evener eller kan føle smerte trenger vil vel ikke å dulle så mye med den
tradisjonell måte å dyrke opp gjær på bør vel være mer enn nok for å brygge godt øl
Det er ikke snakk om dulling. Jeg vil bare ha mest mulig gjær ut av starterne mine. Det er særlig når jeg skal brygge undergjæra øl jeg opplever at jeg gjerne skulle hatt mer. Og så er jeg lei av startere som skummer over. (Og nei, jeg vil ikke bruke skumdreper.)
 
Screenshot_20220121_224134_com.android.chrome.jpg

Så om du da bruker en vanlig bøtte, på magnetrøreren, men tilsetter O2 i headspace fra tid til annen? Eventuelt bare sette en større starter?
 
Vis vedlegget 55335

Så om du da bruker en vanlig bøtte, på magnetrøreren, men tilsetter O2 i headspace fra tid til annen? Eventuelt bare setter en større starter?
Det vil være effektivt, det også. Troester fikk litt bedre utbytte på den måten.

Hva som må til for å nå 8 ppm med ulike metoder ved oppstart er ikke så relevant for startere. Poenget er å finne en måte å holde et stabilt nivå på.
 
Det vil være effektivt, det også. Troester fikk litt bedre utbytte på den måten.

Hva som må til for å nå 8 ppm med ulike metoder ved oppstart er ikke så relevant for startere. Poenget er å finne en måte å holde et stabilt nivå på.
Ser den, men jeg tenker at du som har så stor rører kan jo førsøke med litt forskjellige størrelser startere? Når du bruker en bøtte så kan du jo lage 6 liter starter til undergjæret, eller tenker du at uten pumpe eller ren O2 at gjæra vil være i dårlig(ikke optimal) form?
 
Jeg vil absolutt bruke stein på slangen inn i vørten, men lavt trykk. Eventuelt intervallbryter.

Jeg vet ikke hvor godt filter man trenger for å være sikker på at luften er ren. Men to ideer jeg fikk er

Ultrafiolett lys som man bruker i sirkulasjonsanlegg for akvarium. Dette er system som er laget for vann, men det bør vel virke like bra på luft?

Eller

La inn-luften sirkulerer gjennom e tank med starsan etter samme prinsipp som en vannpipe.
 
Hvis det stemmer at lufttiøførsel gjør gjær dannelsen 10x mer effektiv som Finn skriver, så skal det jo holde med 10 gram spaymalt/liter. Eventuelt 3 dl vann og 30g spraymalt fot en 3-liters starter. Dette kan jo lages i en 1,5 liters brusflaske uten å skumme over.

Utfordringen blir å strupe lufttilførselen så det ikke blir bare en skumdott.
 
Ser den, men jeg tenker at du som har så stor rører kan jo førsøke med litt forskjellige størrelser startere? Når du bruker en bøtte så kan du jo lage 6 liter starter til undergjæret, eller tenker du at uten pumpe eller ren O2 at gjæra vil være i dårlig(ikke optimal) form?
Det jeg har tenkt litt på, er om skumlaget funker som barriere, og dermed gjør starteren mindre effektiv enn den kunne vært. Det er derfor jeg overveier måter å tilføre oksygen direkte til vørteren.
Hvis det stemmer at lufttiøførsel gjør gjær dannelsen 10x mer effektiv som Finn skriver, så skal det jo holde med 10 gram spaymalt/liter. Eventuelt 3 dl vann og 30g spraymalt fot en 3-liters starter. Dette kan jo lages i en 1,5 liters brusflaske uten å skumme over.

Utfordringen blir å strupe lufttilførselen så det ikke blir bare en skumdott.
Crabtree-effekten sørger for at gjæren stort sett vil fermentere sjøl om det er oksygen til stede så lenge sukkerkonsentrasjonen er over et visst nivå. Det er en vanlig misforståelse at den bare fermenterer, men det stemmer altså ikke. Effekten av å tilføre oksygen er begrensa pga. Crabtree-effekten, men den er likevel viktig.
Jeg vil absolutt bruke stein på slangen inn i vørten, men lavt trykk. Eventuelt intervallbryter.

Jeg vet ikke hvor godt filter man trenger for å være sikker på at luften er ren. Men to ideer jeg fikk er

Ultrafiolett lys som man bruker i sirkulasjonsanlegg for akvarium. Dette er system som er laget for vann, men det bør vel virke like bra på luft?

Eller

La inn-luften sirkulerer gjennom e tank med starsan etter samme prinsipp som en vannpipe.
Ideer som må overveies:).

Skulle gjerne hatt argumenter for og mot brusestein; jeg aner ikke hva som taler for og i mot:).
 
Hei,
Min tanke med ikke å bruke brusestein var at større bobler ville lage mer bevegelse i væsken hvis en ikke ville eller kunne bruke magnetrører. Boblene drar med seg væske oppover og den må finne en vei ned igjen så skapes det en kontinuerlig strøm som hjelper å holde gjær i suspensjon.
Jeg tror, uten å ha målt, at dette vil gi tilstrekkelig oksygenering gitt at den står og bobler kontinuerlig i et såpass lite volum. Mikroboblene fra en brusestein er mye mer effektive i å løse inn gass og er et opplagt valg for å dosere ut en begrenset ressurs som ren oksygen.

Men som sagt, jeg bare spekulerer, har ikke prøvd.
 
Tilbake
Topp