Høy OG og voldsom utgjæring

Har satt en pouch Baltic Porter ekstraktbrygg fra Mangrove Jacks. Oppskriften sier ca 5,8% ABV før flasking, basert på 1.4 kg ekstra dekstrose, FG på 1.018 og 18 liter til gjæring.

Jeg gjorde da et lite grep for å få opp alkoholprosenten «noe».
Tilsatte 2 kg beer enhancer fra Europris (50/50 spraymalt og druesukker) i stedet for 1,4 kg, og reduserte vørtermengden med 1 liter, til 17. Det var alt, anser det som er mindre inngrep....

OG-målingen ga første sjokk: 1.084. Helt sikker på avlesningen. Måleutstyret er riktig, og jeg rørte godt i vørteren først, så den var greit blandet. Alle målinger selvsagt på 20 grader.

Rehydrerte gjæren (California Lager M54), pitchet på 23 grader og spannet har siden stått stødig på 21-22 grader. Den kom ganske raskt i gang, men ga ingen typisk stormgjæring, var ivrig de første 3 dagene, deretter roet den seg ned og fortsatte ganske jevnt og fint.

Tok SG på dag 11, da var den helt nede i 1.014, med fortsatt aktivitet i gjærlåsen.
Tørrhumlet dag 13, og målte igjen på dag 16, 17 og 18, på dag 16 var det dødt i gjærlåsen. Fikk stabil FG på 1.011 over tre dager. Smakte og luktet, overhode ingen usmaker eller mistenkelige lukter, snarere tvert imot, virker fyldig, tørr og fin. Flasket på vanlig måte med vanlig dose karboneringsdrops på dag 18.

Ved å redusere vannmengden med skarve 1 liter, og tilsette skarve 0.6 mer malt/sukker, har jeg altså fått den opp fra 5,8% til 9,6%, med en helt vill utgjæring. Meget påfallende, vil jeg si, og ganske "red flag" når utgjæring på ekstraktbrygg heller er kjent for å bli dårlig, enn god.
Så hva kan jeg forvente framover her? Hvorfor ble OG så høy, og utgjæringen tilsvarende høy? M54 er kjent for å peake på ca 71%, har jeg lest, ikke 86%, liksom. Har hørt om diastaticus og lurer på om det kommer noen forferdelige overraskelser om et par måneder, når første flaska skal drikkes....
 
Har satt en pouch Baltic Porter ekstraktbrygg fra Mangrove Jacks. Oppskriften sier ca 5,8% ABV før flasking, basert på 1.4 kg ekstra dekstrose, FG på 1.018 og 18 liter til gjæring.
Er det riktig det som står på posen eller i beskrivelsen hos Brygg Selv?

1643031725602.png
 
Vil tro det er en glipp hos Brygg Selv. Både posen og hjemmesiden til Mangrove's sier 18 l.
 
Vil tro det er en glipp hos Brygg Selv. Både posen og hjemmesiden til Mangrove's sier 18 l.
Kan det være druesukkeret som dro ned FG?

"Please note we do not recommend using Dextrose with our Juicy Sessions, Baltic Porter or Mango Pale Ale kits."
 
Så den, men neppe hele forklaringen. Mangrove's sier, på sin Faq på hjemmesiden følgende om grunnen til at de ikke anbefaler dekstrose i enkelte av settene: Using liquid malt extract will provide the optimum body and residual sweetness for the taste profile of this kit, whereas, use of dextrose will result in a lighter bodied, slightly drier beer.

Så noe lavere FG enn oppskriftens 1.018 kan kanskje forventes, men 1.011? Tror ikke hele svaret ligger der, for både OG og utgjæring virker helt hinsides. Men så har jeg egentlig ikke peiling.
Man ikke skal kimse av en drikkandes imperial porter, selvsagt, men det viktigste er om jeg kan forvente en uheldig utvikling på flaske.
 
Kan det være druesukkeret som dro ned FG?

"Please note we do not recommend using Dextrose with our Juicy Sessions, Baltic Porter or Mango Pale Ale kits."
Alkohol har jo en egenvekt på 0.8. Gravity skalaen er vel linjær(?), så en sterkere øl vil ha mer sukkerstoffer enn en svak øl, (selv om FG er det samme(?). Det er vel formelen for å beregne alkoholprosenten som er ikkelinjær(?)
Men det bør vel samme hva ikke utgjøre så stor forskjell. 9.8% (ca 0.1) og 20% lavere vekt på alc gir 2% reduksjon, mens 5% gir 1% reduksjon, i målt FG.
(Kanskje sees det derfor bort fra når man beregner alkoholprosent…?)

Eller tenker du at gjæren blir «turbocharga» av druesukker, og dermed kan konsumere mer av komplekse sukkerstoffer? Jeg trodde man mente motsatt, at dextrose (og sukrose) gjør gjæren «lat», jnf at man ikke lager starter med sukkerlake…
 
Sist redigert:
Alkohol har jo en egenvekt på 0.8. Gravity skalaen er vel linjær(?), så en sterkere øl vil ha mer sukkerstoffer enn en svak øl, (selv om FG er det samme(?). Det er vel formelen for å beregne alkoholprosenten som er ikkelinjær(?)
Men det bør vel samme hva ikke utgjøre så stor forskjell. 9.8% (ca 0.1) og 20% lavere vekt på alc gir 2% reduksjon, mens 5% gir 1% reduksjon, i målt FG.
(Kanskje sees det derfor bort fra når man beregner alkoholprosent…?)

Eller tenker du at gjæren blir «turbocharga» av druesukker, og dermed kan konsumere mer av komplekse sukkerstoffer? Jeg trodde man mente motsatt, at dextrose (og sukrose) gjør gjæren «lat», jnf at man ikke lager starter med sukkerlake…
Jeg tenke at mer enkle sukkerarter gir lavere FG. Og kanskje ble det enda litt lavere FG pga hop creep? Jeg mener om det er en infeksjon som spiser SG poeng så fort burde det vært mulig å både se og smake?
 
Tilbake
Topp