Øke temp / sirkulering med kjelebrygging

Brygger BIAB på kjele og syns egentlig det er helt kurrant, eneste jeg sliter litt med er tempkontroll når jeg skal øke mesketemp.
Feks sist brygg skulle jeg etter 66c mesk øke til 72c.

Har termometer ca midt i brygget og øker så temp, rører litt innimellom.
Det som derimot skjedde er at når jeg målte med thermapenn som ikke stikker så langt ned vise den at temp smøg seg nærmere 80c og etter litt røring var det variasjoner på 70-78c, altså veldig varierende temp og litt skummelt mtp noe kønn blir utmesket og annet ikke... Vet ikke hvor mye det har å si i praksis.

Dog, disse bryggemaskinene løser vel dette ved å sirkulere meskevannet.
Noen som har laget en snedig løsning for kjelebrygg? Om det er pumpe man må begynne med eller kanskje bare sirkulere litt manuelt?
Tips?

Og ja, jeg vet man ikke "må" ha steget 72 og for enkelhetsskyld bare holde seg på 66c, tenkte bare høre litt erfaringen og hva andre som brygger på kjele gjør.
 
Rør godt i mesken under oppvarming. Evt. tapp ut litt vann fra ventilen i et litermål, og hell over mesken.
 
Brygger BIAB på kjele og syns egentlig det er helt kurrant, eneste jeg sliter litt med er tempkontroll når jeg skal øke mesketemp.
Feks sist brygg skulle jeg etter 66c mesk øke til 72c.

Har termometer ca midt i brygget og øker så temp, rører litt innimellom.
Det som derimot skjedde er at når jeg målte med thermapenn som ikke stikker så langt ned vise den at temp smøg seg nærmere 80c og etter litt røring var det variasjoner på 70-78c, altså veldig varierende temp og litt skummelt mtp noe kønn blir utmesket og annet ikke... Vet ikke hvor mye det har å si i praksis.

Dog, disse bryggemaskinene løser vel dette ved å sirkulere meskevannet.
Noen som har laget en snedig løsning for kjelebrygg? Om det er pumpe man må begynne med eller kanskje bare sirkulere litt manuelt?
Tips?

Og ja, jeg vet man ikke "må" ha steget 72 og for enkelhetsskyld bare holde seg på 66c, tenkte bare høre litt erfaringen og hva andre som brygger på kjele gjør.
Jeg rører hele tida når jeg går opp i temperatur ved hjelp av varme fra induksjonsplata. Det tar jo ikke så lang tid med"normal" bryggstørrelse.

Du kan jo heve temperaturen ved hjelp av kokende vann, også.
 
Tilbake
Topp