Deilige bilder!!!

Gikk inn på vinmonopolet.no for å bestille noen bokser av årets Smashing pils. Men har tydeligvis funnet så mye annet snacks at jeg glemte hva jeg egentlig skulle ha :D

Jaja, skal nok klare å presse ned disse også tenker jeg.

Vis vedlegget 57381

Jeg fikk desverre denne meldingen fra polet. Bestilte 03.06

Følgende vare er dessverre ikke levert til din ordre fra distributør og vi har derfor annullert den fra din bestilling,

14271501 Sierra Nevada Atomic Torpedo Juicy

Varer som ikke leveres kan finnes på lager i en eller flere av våre butikker.

Klikk her for å komme til varen og videre på «Finn butikk med varen på lager»for å se lagerbeholdning i våre butikker.

Dersom du har betalt med kredittkort vil din reservasjon bli opphevet eller redusert med tilsvarende beløp.

Ta kontakt med vårt kundesenter om det er noe du lurer på.

Vennlig hilsen

men venter mye annet godt :)
 
Var det den du ikke var fornøyd med?
Ja. Det ville være drøyt å si at den ikke er god, det var bare at den ikke svarte til forventingene mine til en kølsch. Men jeg mener å ha lest/hørt at den der er mer "rustikk", jeg kan bare ikke komme på hvor/når.
 
Ja. Det ville være drøyt å si at den ikke er god, det var bare at den ikke svarte til forventingene mine til en kølsch. Men jeg mener å ha lest/hørt at den der er mer "rustikk", jeg kan bare ikke komme på hvor/når.
Skal si fra når jeg har smakt på den. Laget en kølsch, men syntes den var kjedelig rett og slett. Så derfor kjøpte jeg den der for å sjekke om den var likedan.
Smakte på en kølsch i dag på den lokale puben. De lager den selv. Den smakte omtrent slik den jeg laget og var visst en slager. Så det er kanskje bare meg som ikke liker den.
 
Skal si fra når jeg har smakt på den. Laget en kølsch, men syntes den var kjedelig rett og slett. Så derfor kjøpte jeg den der for å sjekke om den var likedan.
Smakte på en kølsch i dag på den lokale puben. De lager den selv. Den smakte omtrent slik den jeg laget og var visst en slager. Så det er kanskje bare meg som ikke liker den.
Det er ikke bare deg, jeg synes kølsch er verdens kjedeligste øl. Det er mange år siden jeg brygget det sist, og det blir neppe brygget igjen. Livet er for kort til å drikke smakløst øl.
 
Det er ikke bare deg, jeg synes kølsch er verdens kjedeligste øl. Det er mange år siden jeg brygget det sist, og det blir neppe brygget igjen. Livet er for kort til å drikke smakløst øl.
Smak er litt fåfengt å diskutere:). Men hvis du snakker om hjemmebrygga kølsch, er jeg tilbøyelig til å være enig. Det smaker ikke så mye, og det det smaker er ikke særlig godt. Originalvaren, derimot ... !

Det beste jeg har lest om kølschbrygging, er Jamil Zainasheffs artikkel i BYO (som er mye av det samme som han skriver i Brewing Classic Styles): https://byo.com/article/koelsch-style-profile/ Sitat: "In today’s bold craft beer landscape, Kölsch is a relatively subtle beer. It is very pale gold to light gold color with a light grainy malt character and a soft mouthfeel. Og BJCP: "A clean, crisp, delicately-balanced beer usually with a very subtle fruit and hop character. Subdued maltiness throughout leads into a pleasantly well-attenuated and refreshing finish. Freshness makes a huge difference with this beer, as the delicate character can fade quickly with age. Brilliant clarity is characteristic."

Det der summerer opp opplevelsen min av en kald Früh en varm maidag for ikke så lenge sida. Ølet er fantastisk reint, og i motsetning til de hjemmebrygga variantene jeg har smakt, er det lille det smaker, veldig godt. Jeg har drukket Gaffel og Sion, også, og de var likedan.

Det er mye snakk om de subtile fruktesterne i kølsch. Jeg kan ikke kjenne dem i de originale variantene jeg har smakt, og er enig med Zainasheff når han i BCS sier at de skal være så diskret at de egentlig bare finnes i fantasien. Å få til det der i et hjemmebrygg er bortimot umulig - jeg har i alle fall ikke smakt noen hjemmebrygga variant der de ikke har vært tydelige. Og da er ølet ikke godt, synes jeg. Men jeg mistenker at mange faktisk liker det. Det er vel det som Norbrygg-definisjonen kaller "vinøse estere", og som den krever skal være med. Der er jeg veldig uenig. BJCP er bedre: "A pleasant, subtle fruit aroma from fermentation (apple, cherry or pear) is acceptable, but not always present."

Hver gang jeg har brygga kølsch, har jeg forbanna meg på at det var siste gangen. Men så må jeg prøve igjen:). Og den siste nå mener jeg er det nærmeste jeg har kommet - sjøl om den ikke rekker originalene til knea:). Men den er i alle fall ikke dodraug-mat - skjønt kanskje litt ... kjedelig;)?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp